Jump to content

Div. ladedata til 7x57R??


Arne Vegar

Recommended Posts

Hei.

 

Kan noen hjelpe meg med ladedata til denne kula? Den er nesten klin lik Norma FMJ og veier det samme, kan jeg bruke de kruttvektene som er oppgitt i Ladeboka 6 for Norma FMJ? Iflg min logikk skulle vel det bli stortsett det samme...

 

Edit: Endret tittel.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei.

kan jeg bruke de kruttvektene som er oppgitt i Ladeboka 6 for Norma FMJ?

 

Ja.

 

Søk forøvrig på 7x57r så finner du utfyllende svar.

 

Det finnes gamle Normadata for 150gr kule i dette kaliberet som er av den friskere sorten. Mener å huske at startdataene for 7x57r var vesentlig høyere en for 7x57Mauser. Så bruk uansett nøtta og sjekk med flere kilder.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg begynner med 46 grs N160 til SGK, 48 grs var oppgitt som maks for Norma FMJ.

Var å skjøt sist torsdag og da klatret treffa et par tommer rett opp mellom 46 og 47 grs mens 48 grs ladninga steg med ca 4 og ca 4 tommer til venstre... Jeg er ingen ekspert men jeg tolker det som at jeg nærmer meg maks, og 48 grs er maks iflg ladeboka. Hylsene var forøvrig fine fordet...

Link to comment
Share on other sites

Ladet opp 150 grs SGK med 46-46,5-47 grs N160. Funka som fy men jeg fikk ikke de samlingene jeg hadde drømt om, ca 1,5-2" på 100 m , skutt fra benk. Har lyst til å mistenke hurtigmontasjen for å være litt for lealaus, og det hjelper vel ikke akkurat på at avtrekket er tungt som f..n.

 

Norma FMJ 150 grs sliter jeg litt med, får høydespredning på nesten alle serier. Det fikk jeg ikke med SGK.

Det kan godt være skytteren som gjør feil, men da skulle vel SGK gi samme tendensen...

Link to comment
Share on other sites

Som den ferske hjemmeladeren jeg er må jeg spørre:

 

Kan man i grove trekk bruke samme ladning for to ulike kuler sålenge de veier det samme?

F.eks som over, jeg har ladedata for Norma FMJ 150 grs, kan jeg da gå ut fra samme kruttmengde med en annen 150 grs kule? Forutsetter at de er tilnærmet like, homogene kuler går det vel ikke an med pga lengre kuler og større friksjon.

 

Spør kanskje dumt og dårlig formulert men det får heller være... :oops:

Lademanualen til f.eks Speer opererer med samme startladning for kuler i samme "vektklasse"...

Link to comment
Share on other sites

Hei , du forteller ikke om du har frittliggende pipe eller lodda pipe.

Har erfart at presisjon og og fart er vidt forskjellig på forskjellige kombivåpen om pipa ligger fritt eller ei.

Har selv en zolli (med lodda løp)som jeg bruker 150 gr scirocco swift med ca 820 ms med N-160

Skyter nær hull i hull på 100m.

Kameraten har en sabatti med frittligende løp, presisjonen kom ikke før vi var nede i 760ms.

Har siden 93 prøvd en del kuler men har bestemt meg, holder meg heretter til swift kula og den skal brukes fra fugl til hjort. Lykke til :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Børsa er en Sabatti med frittliggende løp... Kanskje jeg skal prøve å lade den noe ned. Takk for tipset :D

Skal også kjøpe inn tyngre kuler etterhvert og teste med, har forstått det slik at kombier ofte foretrekker tunge kuler.

Finnes det noen generelle tommelregler for reduksjon av ladevekt ved overgang til hurtigere krutt?

Har litt lyst til å prøve N150, lader nå med N160.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Sitter også å lurer på ladedata til 7x57R så om det er greit låner jeg denne tråden.

Problemet er at jeg ikke har funnet ladedata til kulene jeg skal bruke.

Kula er Sierra Varminter HP 100gr og kruttet er URP.

Er det noen som har erfaring med denne kominasjonen :?:

Ser at Norma oppgir maks på 49 grain URP på 120 gr kuler, kommer til og gå opp ca 1 gr om dere ikke kommer med noen innvendinger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...