Jump to content

Avtrekk - mixed


Luft

Recommended Posts

God morgen!!!

 

Jeg er nå en stolt innehaver av en Walther SSP (fantastisk første inntrykk), og lurer litt på hva som er lurt ang. avtrekk nå man skyter innen forskjellige grener samtidig.

 

Har skutt mye luftpistol og har justert avtrekket opp til 900g. om jeg ikke husker feil må man minst ha 550g i konkuranse, og slik jeg har forstått det ønsker de fleste skyttere å ligge i nærheten av minimumskrav.

På SSP`n har jeg 1100g og skal justere luftpistolen videre opp til dette, for å gi avtrekkstreninga med luftpistolen max effekt over på 22-kal.

 

men....jeg skal være med i stevner, både innen luft og 22-kal fremover....

det er dumt å ha unødvendig hardt avtrekk i luft-konkuranse?...og det er vel heller ikke lurt å justere ned avtrekket på luftpistolen så kraftig rett før et stevne?

 

er det noen som har erfaring, som konkurerer innen begge grener?

Link to comment
Share on other sites

Jeg konkurrerer i alle baneøvelsene bortsett fra silhuett. Avtrekket på luftpistolen ligger litt over 500g. Såpass mye over at jeg aldri trenger å være redd for å få problemer med avtrekkskontrollen, men ikke unødvendig mye over. Standardpistolen ligger noe over 1000g (samme prinsipp). Grovpistol og -revolver ligger i nærheten av det gamle 1360-kravet. Mest fordi dette er såpass gamle våpen at de er konstruert for å fungere best med 1360-avtrekk. Jeg har aldri opplevd det som noe problem med forskjellig avtrekksvekt på de ulike våpnene. Når jeg "har dagen" skyter jeg likevel 290 poeng eller over på presisjonen. At disse dagene ikke kommer oftere skyldes meg sjøl og ikke avtrekksvekta.

 

Fripistolen har et veldig lett avtrekk, men heller ikke her synes jeg at forskjellen i avtrekksvekt gir meg noe handicap. Så mitt råd er at du justerer hvert enkelt våpen i henhold til kravet for den aktuelle våpentypen. Omstillingen er i alle fall ikke noe problem for meg. Forskjellen er merkbar, men ikke forstyrrende.

Link to comment
Share on other sites

Takk(:

 

men...jeg merker stor forskjell på 550g og 900g på min LP-50.

Det er interessant hvordan man bør justerer samspillet i avtrekk på tvers av pistolgrenene.

 

Litt ekstra tungt avtrekk ser jeg på som positivt. Føler at avtrekket blir mer stabilt og pistolen mer kompakt.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen er merkbar, men ikke forstyrrende.

 

ja, det er mitt inntrykk også...jeg har vel og merke store inntrykksforandringer om dagen..(:

 

Jeg tror de som skrur luftpistolavtrekket veldig høyt, stort sett gjør dette for å enklere kunne trene på hjemmebane, med tanke på å forbedre seg 22- ++ kal..(?).....og de er muligens ikke veldig aktive i luftkonkuranser...(?)..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...