Jump to content

Slakt/partering av reinsdyr


skruff

Recommended Posts

Hei, er førstegangs reinsdyrjeger, og lurer derfor på noen nyttige tips til slakt/partering av dyr?, eventuellt link til et sted hvor jeg kan finne mere info om dette!

Jeg har et stykke og gå fra terrenget så ser ut til at jeg må ta partering av dyret på skuddstedet ettersom jeg ikke får det med meg helt ned til bilen =)

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt an på situasjonen og dyret som er skutt men som hovedprinsipp gjør jeg følgende.

Dyra vommes som vanlig for hjortevilt.

Bukk: Legges på rygg og flåes. Hode fjernes. Grovparter ved å dele av hele boger og hele lår. Rygg og nakke deles i tre deler.

Legg stykningsdelene på fjellduken eller en tørr stein mens du jobber. Skinnet brukes til underlag til du er ferdig.

Simle - om du ikke skal bruke skinnet: Flås delvis og fradel lår og om nødvendig bog. Ryggstykket med skinn stappes i sekken og toppes med lår og boger pakket i lakenposer.

Simle - hvor skinnet skal brukes - omtrent som for bukk men størelse avgjør om ryggen deles.

Kalv - stappes hel i sekken :evil:

 

Stor sekk må du ha :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nyttige tips, jeg har fått tildelt en 3`tagger bukk, så skinnet skal vel taes vare på ja, er i utgangspunktet fuglejeger så mye slakting har det ikke blitt =) har også sett at man kan få tak i et slags posetrekk til og ha i sekken som er vanntett,(slik at det blir minst mulig gris i sekken) noen som veit hvor dette er og få tak i?

Link to comment
Share on other sites

Nyttige tips, jeg har fått tildelt en 3`tagger bukk, så skinnet skal vel taes vare på ja, er i utgangspunktet fuglejeger så mye slakting har det ikke blitt =) har også sett at man kan få tak i et slags posetrekk til og ha i sekken som er vanntett,(slik at det blir minst mulig gris i sekken) noen som veit hvor dette er og få tak i?

 

 

Pass på!!

 

Kjøtt fra felt vilt må ikke pakkes i plast / lufttett for snart.

Det er ikke bra om det er fugl eller firbent.

 

Vi stykket opp som beskrevet her og tørket det på jervenduk til vi fikk "tørr" hinne / overflate før vi pakket det ned i sekkene.

Link to comment
Share on other sites

har også sett at man kan få tak i et slags posetrekk til og ha i sekken som er vanntett,(slik at det blir minst mulig gris i sekken) noen som veit hvor dette er og få tak i?

Det beste er å ha en sekk der det ikke gjør så mye med litt blodsøl. Mitt beste tips om sekken er for fin er å bruke en god gammeldags svart søppelsekk.

Link to comment
Share on other sites

Mykje bra tips å sjå. Her er nokre ekstra.

 

Ved utvomming, legg dyret med høgre sida ned. Vomma ligg på venstre side i bukhula, tarmane på høgre, og du får lettare ut vomma når den ligg "øverst".

 

Spesielt ved rein; prøv å bruke kniv så lite som muleg ved flåing.

Reinsskinnet "røyter" utruleg i møte med ein slaktekniv og det er lett å forurense.

 

Ta gjerne med eit par sett eingangshansker, eller prøv å praktisere "rein hand (kniv/knoker) og skitten hand (holde i skinnet med)"

 

Ta deg god tid! Har aldri forstått folk som slaktar som om dei skulle ha fanden i hælane.

 

No skal du skyte bukk i år, men dersom du ein gong skulle skyte ei simle med mjølk i juret, pass på at du ikkje skjerer gjennom juret. Mjølka som renn ut kan fort gi surning på dei finaste delane av slaktet ditt, låra.

Link to comment
Share on other sites

Ja, når du skriver om jur og melk...

 

Er bukken i brunst så hold alt som hører til det området borte fra kjøttet.

Det gjelder skinn, pels, baller, hender som har holdt i noe der osv.

 

Du vil ikke like kjøttet om det er fullt av brunstvæske / lukt / smak.

 

Surt å komme hjem med x antall kilo kasserbart kjøtt.

 

 

Sikkert mange flere råd om dette... men herfra får andre overta..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...