Jump to content

"Løskrutt"


Torbjørn T

Recommended Posts

Jeg er usikker på hva den korrekte betegnelsen på "løskrutt" er på norsk. På engelsk kalles det "blanks".

Jeg har sett et produkt hos en forhandler som kalles "9x19 A Salve Blank". Dette er standard 9x19 Parabellum hylser, med det jeg oppfatter er standard knallperle/fenghette. Ytterst på hylsen mangler selvsagt kulen, og man finner i stedet metall som er krympet eller klemt sammen.

 

Er det noen av dere som har kunnskap om dette? Siden dette leveres i 9x19 hylser, må det være ment for bruk i vanlig 9 mm pistol som bruker 19x19 Parabellum/Luger hylser? Vil bruk slite på våpenet eller skade det mer enn vanlig ammunisjon? Er det tillat brukt på f.eks. idrettsstevner, slik at man kan bruke vanlig 9 mm pistol som startpistol? Vil det sote mer enn vanlig ammunisjon?

Link to comment
Share on other sites

:overrasket: Tror du bør sjekke med lokalt sheriff-kontor før du kommer drassende med skarpe våpen på idrettsstevner... Det har vel vært nok avis-stoff den siste måneden?

Jeg er selv eier av 9mm håndvåpen, og hvis jeg trenger smell i de uten prosjektil er forsvarets rødfis (rødplast) i 9mm meget egnet til formålet!

Løskrutt legger igjen litt dritt i løpet, så en puss etter skyting er påkrevet!

Hvis du ikke trenger halvauto / fullauto er det ikke nødvendig med JohnGalt's adapter... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Glem det prosjektet der asap og kjøp en regulær startrevolver/pistol om behovet er der.

 

For smellens skyld og for å ha prøvd om det virker så kan jeg vel se humoren i å teste det i et skogbryn men der går grensen min ihvertfall.

Denslags har i mine øyne kun to anvendelsesområder, og siden startpistol er mer stuerent enn 9mm til bikkjetrening så er det kun mil-øvelser igjen og de har sine egne...

 

Dette er ikke for å leke GGG, jeg har allverdens sans for smell og slikt men det er et par veldig gode grunner til å la skarpvåpen ligge igjen hjemme og særdeles fra slike offentlige arrangementer;

- Det har vært episoder der personer har blitt observert med skytevåpenliknende gjenstand og startet en svare røre der dette har vist seg å være personer med startvåpen ute i lovlig ærend.

Da er det greit, det blir oppklart etter litt brudulje, startvåpen er ikke nyheter i så måte.

Det er IKKE greit når SWAT-team står over deg og VG gjengir våpentypen med spesifikasjoner og krisemaksimert gjennomslagskraft og teoretisk drepeevne med schwære krigstyper dagen etter.

-Et startvåpen har såvidt meg bekjent mekanismer for å forhindre at "løpet" fungerer som sådanne, slik at en eventuell småstein,.22 tomhylse eller annet rask ikke begynner å leke prosjektil og lager hull i noen eller noe...

Dette er ikke tilfelle med en pistol og det er plenty med episoder fra gøtta i grønt der rask glemt i løpet fort lager haglladning ut av en uskyldig rødfis.

-Et startvåpen kan ikke ta skarpe skudd.

Det kan i høyeste grad en 9mm.

Darwins veier er uransakelige og Murphy slår ALLTID til når man trenger det minst!

Link to comment
Share on other sites

Utrolig morsomt innlegg mettet med humor, men utvilsomt med et viktig poeng. Det er viktig at vi som liker skytesporten alle tenker sikkerhet og unngår handlinger som skaffer negativ omtale for sporten. Negativ omtale i media har nesten uten unntak den konsekvens at politikerne finner på nye begrensninger og regler som tar fra oss stadig flere muligheter.

Jeg bedriver ikke idrett utenom skyting, så startpistol var mer et spørsmål om potensiell bruk. Siden man selger produktet, må det finnes et bruksområde, og det var det eneste jeg kom på. Når jeg tenker meg om, kunne det være artig å sette inn løskrutt når en kamerat skal skyte på blink (han ville jo lage null hull i skiven - aller dra en "Colgate" som jeg kaller det). :lol:

 

Når jeg spør om dette, så er det mer av nysgjerrighet og et umettelig vitebegjær. :D

Link to comment
Share on other sites

Løsskudd til sivilt bruk kan være trening av hund. En del hunder er skuddredde. På den annen side å gå rundt å smelle i skogen med en potensiell skarp 9mm er heller ikke bare bare. Filminnspilling kanskje...

 

Ellers finnes det oppskrifter på løsammunisjon og verktøy for skjernebrett av metallhylser.t

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...