Jump to content

Hvor mange skudd med din hausken std./std.bakkammer?


korporal

Recommended Posts

Jeg har en hausken std. bakkammer 302mm lang, som er gått ca.150 skudd. Kaliberet er 308win. Jeg åpnet den i dag og det var litt eroderinger i kanten på "hullet".

 

 

Det jeg ønsker og vite er hvor mange skudd dere har skutt med deres hausken dempere + kaliber og modell. På den måten kan jeg finne en ca. gjennomsnitts levetid. Jeg er selvfølgelig interessert i og høre om dere som har skutt i filler Hauskendempere.

 

Jeg skyter mellom 10-15 skudd i normal hastighet i fem skudds serier med pauser i mellom, før demperen får kvile til den er ca40grader.

Hvis du vet du har varmskutt din demper blir resultatet lite representativt og jeg ønsker at du nevner dette.

 

Korporal

Link to comment
Share on other sites

Eg fekk nettopp bytta ytter-røret på min Hausken std til 308. Har hatt den i 3 år. Veit ikkje kor mange skot den har gått, men eg vil tru det er godt under 1000. Den hadde begynt å bule litt ved munningen, og der var antydning til ei begynnande sprekk.

 

Dette er utbetra på dei nye modellane som er forsterka rundt munningen, og eg fekk eit ytter-rør frå ein ny mod. So eg er fornøgd sånn sett.

 

Dette var på ei 308 med 47cm løp. Den har stort sett kun gått med ganske roleg lada heimelødt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Hausken Std. (ca 30cm tror jeg), i 308, som jeg har hatt i noen år.

Jeg har ikke oversikt over antall skudd, men kan tenke meg omkring 1000, hovedsakelig Nato,

ispedd noe hjemmeladet jakt- og trenings ammo.

 

Delte demperen i to tidligere i sommer, og måtte da bruke rå vold for å få den i fra hverandre.

Fjernet en del innvendige avleiringer før jeg monterte og testskjøt demperen igjen, funket fint.

Konkluderte med at jeg kanskje bør dele demperen årlig, eller hvertfall oftere enn jeg har gjort, for innvendig rengjøring.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

Har skutt ca 4000 skudd gjennom min Hausken standard, med fulle ladninger i 6,5 på en Tikka T3 varmint. Solgte rifla, men beholdt demperen, for den er jo så god.

Nå står den på en T3 i 243 med 42 cm pipe, og fungerer fortsatt utmerket.

 

Har delt denne bare etpartre ganger, og kan bare konstatere at denne eroderingen avtar etterhvert.

 

Har nå 3 stk Hausken dempere, men har prøvd både A-Tec, S&L, og skal ALDRI ha dette møkket igjen.

 

De andre riflene med Hausken er T3 i 308 med 40cm pipe, og en Tikka M590 i 223 med 45cm pipe.

 

Hausken er bare gullet godt........ :D

Link to comment
Share on other sites

2.året jeg har min Hausken std nå på en howa med 47cm løp, skutt ca 5-600 skudd.. norma jaktmatch.

 

Har rengjort den etter det hausken anbefaler på nettsiden, samler seg fort skit inni.

 

Er litt erodering på min også 1cm på ene ringen inni, men etter mail med hausken fikk jeg tips om å spraye crc 556 på innmaten og ha varmebestadnig fett på gjengepartiet så ville den være lett å rengjøre + holde lengre.

 

Hausken ruler :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjempebra beskrevet. Fint at dere tar med pipelengde som jo er ganske viktig. :)

Dette blir jo en slags skrytetråd til Hausken, men det mener jeg de har fortjent. Jeg er kjempefornøyd hittil. Bare holdbarhgeten er god nok.

 

Kom gjerne med flere ærfaringer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har 2 Hausken standard som er noen år gamle. Den ene er med titan ytterrør som jeg bruker til 308 NM og 3006. Innmaten på denne er litt erodert, men ellers fungerer den greit. Jeg har skutt en god del fulle magnumladninger med den ,men demonterer for rengjøring etter hver sesong. Den andre demperen er en aludemper som jeg bruker til 6,5. Denne er minimalt erodert, men blir også rengjort etter hver sesong.

Jeg kommer nok til å holde meg til Hausken

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...