Jump to content

speket rådyrlår


Animalhunter

Recommended Posts

Hei Animalhunter. Jeg gikk fram på denne måten. Etter slakting legger du lårene i en stamp/balje og strør lagvis på med havsalt.Saltet bør dekke hele låret. Rådyrkjøtt er veldig magert så jeg lot det ligge i 24 timer før jeg vasket av saltet og hengte det til tørk i romtemperatur. Det fikk henge i ca 3 uker og resultatet var perfekt etter min smak. Men igjen og som alltid, vi har forskjellig smak og meninger så dette er ikke noe fasit svar. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Hørtes vettugt ut.

 

Jeg bruker kaldtloftet på huset til salting og tørking, mindre rissiko for mugg og slikt en ved tørking i romtemperatur. Syns kanskje et døgn i salt hørtes litt lite ut, det er så lenge vi har bøgene liggende og da blir de strøkne etter vår smak.

 

Speketid på kaldtloftet er tre-fire uker for et stort lår.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Hei Dagfinn. Det er jo fult mulig å la låret ligge i mer enn ett døgn,men salt er salt. Etter min mening så er det bedre å være forsiktig i prossesen en å overdrive. Desuten så mister man mye viltsmak ved for mye salting. Det er fremdeles min mening og ikke andres.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det, og det er lettere å salte etter enn å få burt salt. Trikset er å finne balansen for hvor mye salt man må ha for å konservere skikkelig. Dette er ikke noe absolutt tall, men henger sammen med b.la temperatur, luftfuktighet, mikroklima og en haug med andre faktorer.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...