Jump to content

Boyds-stokk har vridd seg litt, what to do?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Har en slik laminat-stokk fra Boyds gunstocks.. Ser at forskjefte på denne har vridd seg noe, da klaringen på hver side av løpet er nokså forskjellig. Dette bør vel rettes opp i!

 

Har ikke noe dremel å kose meg med, så gode tips tas imot med takk :)

 

Og om jeg f.eks pusser den litt her og der, for å tilpasse, hva skal det behandles med i ettertid?

 

Har og lest i noen tråder her at noen sier at Boyds gunstocks skal oljes, mens andre sier de er lakkert. Jeg klarer ikke finne ut hva som er rett her... Er jo rart at Boyds ikke har informert om at de må oljes, om det er tilfelle?

 

EDIT: Her er tråden hvor emnet om olje til boyds-stokk diskuteres:

viewtopic.php?f=14&t=54809

Er ganske bred enighet om at den skal oljes, så er vel kanskje derfor stokken har vridd seg litt? Skal sies at jeg ikke har hatt rifla noe særlig ute i regnvær..

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Nå virker det som om du ikke har gjort noe med stokken, så da vil jeg anbefale at du bedder i første omgang. Det kan rette opp noe av det problemet du sikter til.

 

En annen ting du kan gjøre for å se om det er stokken eller om det er innfestingen som er skjev er å bruke en laserstrek fra et sånt snekkerverktøy - vet ikke hva det heter - og sjekke om det er noen skjevhet i selve stokken. Hvis det er det, ville jeg sendt en mail til dem og forklart det og eventuelt sendt med bilder og fått en ny stokk. Har ikke opplevd det med de stokkene jeg har fått derfra, og en til er på tur over nå - så det skal sjekkes opp litt ekstra.

 

Når det gjelder behandlingen av stokken, så har jeg brukt å olje de inn til de ikke trekker mer - etter at de er beddet - og så gjort de pusseprosedyrer som skal gjøres - og til slutt polert med en bomullsrodell på en drill i lav fart, for at det ikke skal bli for varmt. Til slutt så kan man bruke en voks for å få en speilblank finish, men da er det en fare for at den blir svært glatt i vått vær ;) Men det kan man fikse med 1 mm neoprene på grepsflatene. (eller annet tilsvarende)

 

Enkelte vil lakkere stokkene, og de er jo fin helt til de får hakk og trekker vann. Min mening er at det beste er å olje de inn.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

 

Ja har vurdert bedding, men syns det virker som mye styr?

 

Uansett, jeg har gjort følgende på en annen boyds-stokk jeg har liggende:

Brukt noen slike små borer/freser som man setter på drillen, og frest vekk et par mm der hvor jeg kunne se at stokken var i direkte kontakt med pipa. Har så montert sammen, streka litt her og der, demontert og pussa mer.. Helt til alt har sett helt beint ut. Så pusset ned alle de berørte flatene med 240 pussepapir, så med 400. Dette har resultert ganske nøyaktig 1-2mm klaring rundt pipa over alt.

 

Så har jeg oljet hele stokken inn med Liberon finishing oil. Spesielt i de områdene hvor jeg har pusset.

 

Uansett, om det er noe på rifla som er plutselig blitt skjevt, hvordan skulle det gått til egentlig? Har ikke noe slikt laserverktøy, så får ikke sjekket det dessverre.

 

Rifla har jeg skutt hull i hull med lenge nå, men på skytebanen sist slet jeg litt. Var da jeg merka at løpet var i kontakt med stokken.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Sikkert ikke noe på rifla (låskasse/løp) som er skjevt, men hvis rifla er "rom" i innfestingen i stokken, så kan det bli skjevt. Dette vil / kan resultere i at det blir kontakt mot løpet. Blir det det, så vil kulene "bli slengt" i hytt og pine.

Jeg har ikke så stor klaring som du har mellom stokk og pipe, kanskje max 0,7 mm og har ikke hatt problemet som du beskriver - enda. ;) Men jeg har beddet kassa foran og bak, og det resulterer i samme monteringa hver gang.

En annen ting du kan være obs på er at ikke drar du for hardt i skruene når du monterer, så kan det gi spenninger i låskassa. Jeg setter sammen børsa med moment hver gang - og alltid det samme - og har ikke opplevd å få forandret treffpunkt.

Momentet skal være mellom 4 og 5 kg, noe som er svært lite, men nok til at det sitter som det skal. (Det kan variere litt fra merke til merke - sjekk produsentens anbefalinger).

 

Det er ikke så mye styr å bedde - bare gjør plass for beddemassen og fyll på og sett mekanismen på plass - og etter noen timer er det bare helt supert :D

 

Når jeg har pusset stokkene mine, så har jeg brukt fra 80 til 800 slipepapir. Og 2. gangen jeg oljer inn pusser jeg med 240 slipepapir mens det er vått. Tørker av stokken og oljer inn igjen med en gang. Når dette er trukket inn, så pusser jeg med 320 og 500 slipepapir, tørker rent og oljer inn igjen. Deretter så sliper jeg med 500 og 800 når det er trukket inn. Skjelden at den tar til seg mer enn 5 - 6 behandlinger når det er en laminatstokk. Når siste behandlingen er gjort og det er trukket inn, bruk så nr 0000 stålull for polering av treverk mm. Dette er tidkrevende, men du vil få en superfin overflate. Til slutt etter at den har fått hvilt noen dager eller fler - så er det på med rodellen på drillen på lav fart og pusse blankt. Jeg har brukt litt voks når jeg gjør dette.

Link to comment
Share on other sites

Takk for utførlig svar.

 

Jeg la som nevnt på et "strøk" med olje. Det rare var at denne tørket nesten som en lakk. Hele stokken er nå speilblank som om den er lakkert... :oops:

 

Anyways, pent ble det.. Mulig jeg tar et pussepapir om jeg får ånden over meg, og matter alt ned og legger på litt mer..

Link to comment
Share on other sites

greitå bedde lt sammen først,men detta med oljing på laminat skjefter,laminat er jo tungt nokk,vil tro at dere ikke vil ha for tunge stokker.Jeh har brukt matt/halvmatt gulv lakk på mine laminater,harolja ein,men den vart nesten 4 hekto tyngre føt den sutta å trekke.gjør det aldrig igjen jeg.men på valnøtt,der ska det oljes.

Et lite tips,vist dere skal olje laminatene deres,bruk en herdene olje type finnish oil,da bilr stokkene lettere og finere. 8)

Link to comment
Share on other sites

Det var alvorlig hvor mye den stokken din av laminat trakk av olje. 0,4 kg mer vekt er vanvittig mye. Jeg brukte under en 1/2 dl olje på stokken, og da var den mettet. Flasken på bildet tar 75 ml og jeg har brukt kanskje 60% av den. Se linken http://i1191.photobucket.com/albums/z461/ronnywollert/Oljebrukt.jpg

 

Stokken veide 40 gram mer da den var oljet inn.

Link to comment
Share on other sites

Finishing oil herder raskere - har blitt meg fortalt, men antar at du fikk inn mer enn et lag alikevel. Den trekker inn den oljen også, så det skal du ikke være redd for. Jeg brukte Scherell's schaftol premium gold, og er fornøyd med den. Brukte fingrene med engangshanske på og maserte den inn. Fungerte fint det ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok en klut og dynka godt med olje.. Tok først på alle de stedene hvor jeg hadde "jobbet". Her trakk det godt. Så etter dette hadde trekt helt inn, smurte jeg hele stokken inn. Ble med det strøket, for nå ligger det en glassaktig hinne på stokken.. Ble meget pent, men jeg vil jo egentlig ikke ha en stokk som ser ut som ei glassflaske, da det er litt uegnet kamuflasjemessig. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...