Jump to content

Spørsmål rundt kaliber 16..


CCOB

Recommended Posts

I bunken som ble innlevert på kammeret sist lå det to søknader på hagle, en halvauto kal. 12 og en vanlig kal.16

 

For å være helt ærlig den 16 søknaden ble med for jeg følte at jeg måtte få mest ut av pengene når jeg søkte.

 

Jeg har skutt en del leirduer med 12 før denne ble solgt til fordel for en halv auto 12 som jeg skal bruke til det samme, nå er det den derre 16 kaliberen kommer inn, hvordan er det med disse halgene jeg ser flere hagler fra 1000 - 3000 kr. men mange av de er sideliggere, er det riktig at disse ikke takler stål? halge ammo til 16 kaliber er det en enkel sak å få tak i? jeg ser pedersens har en star liggende ute til 1500 det er samme merke som min første hagle i 1990 så det hadde kansje vært moro.... men hva tror befolkningen på Kammeret?

Er det noen av dere som har 16 kal å kan fortelle litt om de forskjellige våpnene? som kan fortelle fordeler å baklemper? jeg vet at smaken er som baken, men nå ville jeg ikke ha jeg har beste hagla å alt annet er dritt mentalitet, men hvorfor valgte DU den i kal.16 å hvorfor akkurat DEN hagla?

 

Takk for alle til bakameld.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har en sideligger i kal 16 som jeg arvet..Det var den jeg begynte å gå på jakt med og den blir fortsatt med på rypejakt. Bakdelen er selvfølgelig at den ikke tåler stål(laget sent på 60-tallet), så det ga meg anledning til å kjøpe en billig kal 12 til gås/skytebane osv..

Jeg har ikke hatt problemer med å få tak i jaktammo, bismut fungerer bra..dessuten er den fin å ga i fjellet med, samtidig som affeksjonsverdien absolutt er tilstede. Skulle jeg handlet idag tror jeg nok at jeg hadde unngått kaliberet. Litt kjedelig å aldri få trent på duer med dette våpenet..

En annen ting er at det er like gøy hvert år på fjellet å høre jaktkamerater latterliggjøre de 'små' partene..men den fungerer bra på viltet!

Link to comment
Share on other sites

Som sagt over ikkje noko problem med trykket i leirduepatroner. Så lenge løpet/løpa er 1/2 eller opnare.

 

Har jakta mykje med kaliber 16 (BRNO ZH47), og kan ikkje seie at eg har merka nokon forskjell på effekt frå 16 og 12. Du får 32gr ladningar med vismut i kaliber 16.

 

Og ikkje minst får du lette fine hagler, og eit kaliber med "sjel":)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...