Jump to content

Kuletest 6.5x55 og .243 Win


Sigurd

Recommended Posts

Edit: Fikset oversikten til å begynne med, var jo fryktelig rotete satt opp...

 

Vi testet i helga Swift Scirocco II i 6.5x55 og .243 Win, Swift A-Frame i 6.5x55, Winchester PSP i .243 Win og Federal Fusion i .243 Win. En Hornady FMJ i .243 Win fikk også prøve seg i det våte papiret, og en Farris fikk unngjelde for en Nosler Ballistic Tip.

 

Først av alt: Vi (kompis og jeg) har prøvd å utføre denne testen etter beste evne og mening. Vi har tilsammen begrenset erfaring mht kuletester og våte telefonkataloger. Dersom det finnes metodefeil, eller andre feil, så er det bare veldig fint å få påpekt disse, slik at vi kan få rettet på ting til neste gang... :D

 

For de som bare vil ha resultatene:

 

Våpen: Sako 75, løpslengde 58cm.

 

Swift Scirocco II - 130grs / 8,4g

  • V0 = 810 m/s
  • Inntregning = 26 cm
  • Restvekt = 127,8 grs / 98%

 

Swift A-Frame - 140grs / 9,1g

  • V0 = 805 m/s
  • Inntregning = 33 cm
  • Restvekt = 139,0 grs / 99%

 

Våpen: Ruger M77 Mk II, løpslengde 53cm, påsatt en BR-Reflex T8 lyddemper.

 

Swift Scirocco II - 90grs / 5,8g

  • V0 = 856 m/s
  • Inntregning = 28 cm
  • Restvekt = 87,1 grs / 98%

 

Winchester PSP - 80grs / 5,2g

  • V0 = 870 m/s
  • Inntregning = 22 cm
  • Restvekt = 61,0 grs / 76%

 

Federal Fusion - 90grs / 5,8g

  • V0 = ??
  • Inntregning = 25 cm
  • Restvekt = 86,4 grs / 96%

 

Hornady FMJ - 80 grs / 5,8g

  • V0 = 900 m/s
  • Inntregning = 45 cm++
  • Restvekt = Ligger i svillene :D

 

For de som vil vite litt mer om hvordan testen gikk for seg:

I helga tok vi en tur på skauen. Skauen er et fint sted å være. Utenom jakta, så går opphold på skauen mest i hyggelig lag, jobbing med et eller annet og litt skyting. Jobbingen denne helga bestod av å gjøre ferdig et jakttårn:

 

Fredrik_i_jaktt%C3%A5rnet~0.jpg

 

Over til saken.

Fredag besluttet jeg å ta med et antall telefonbøker fra lageret. 12 stk gule og hvite sider ble funnet frem.

 

Ved ankomst ble de anbrakt i en egnet kasse og gitt vann. Mye vann. Telefonbøker elsker vann! Kassen må stadig etterfylles. Et alternativ er jo å legge dem i bekken, men det ble nå ikke gjort.

 

Lørdag ettermiddag. Bøkene har nå svelget så mye vann at de er tjukke. Og veldig tunge. De ble stablet opp foran svilleveggen, og de 12 utvalgte utgjorde da omtrent en drøy halvmeter. Skytebenken ble klargjort på 87 meters avstand (greier ikkje fullt 100 dessverre).

 

Dagens prøver består av to kuler i det mye omtalte kaliberet 6.5 x 55, samt tre kuler i .243 Win.

 

Til premieren falt valget på Swift Scirocco II 130grs, ladet med en passe mengde Norma MRP:

 

Swift_Scirocco_II.jpg

 

Denne forlater geværet med en hastighet på ca. 810 m/s. Den drar inn i Akershus hvite sider 2008, og gir seg ikke før den har kommet 26cm inn. Vi måler inntregning med en dertil egnet pussestokk:

 

Dybdem%C3%A5ling.jpg

 

Den ser pen ut når den plukkes ut og veier 127,8 grs. Det gir restvekt på 98%.

 

Nestemann ut er en Swift A-Frame 140grs, også denne sirlig ladet med Norma MRP.

Den flyr avgårde fra munningen med 805 m/s. Den gir seg i gule sider, hos et firma som selger parykker og løshår, 33 cm fra inngangshullet. Også denne oppfører seg som reklamert for:

 

Swift_AFrame_i_handa.jpg

 

Ved innveiing viser det seg at den bare er blitt ørlite lettere; 139grs. 99% restevekt høres nesten rart ut, men det er nå det vekta viser.

 

6.5'en ble lagt vekk, og .243'en kom på bordet:

 

Skyteoppsett.jpg

 

Også her hadde vi en Swift Scirocco II til pers, denne i 90grs variant. Ladet med Norma MRP drar denne avgårde 856 m/s. Den stuper inn ved et kjent bilrekvisitafirma og stopper 28cm inn i bunken. Ser også fin ut, ligner fælt på den litt større broren. 87,1 grs er igjen av vekta, som utgjør 97%.

 

Swift_Scirocco_II_90grs~0.jpg

 

Nestemann ut ble en fabrikkladet Federal Fusion, også denne er 90grs. Dette er en populær patron, ikke minst på grunn av en forholdsvis gunstig pris, sammelignet med mye annet ferdigrullet i .243 Win.

Jeg vet faktisk ikke utgangshastigheten på denne, (av en eller annen merkelig grunn har jeg aldri kronografert dem). Men det kan vel kanskje antas at den drar med omtrentlig samme som Swift'n?

 

Iallfall gir den seg på 25cm dybde, og den ser litt annerledes ut. Litt mer flat liksom, og kobberflikene som bretter seg rundt og bak er meget skarpe! Vekta stopper på 86.4grs.

 

Federal_Fusion.jpg

 

Siste "ordinære" for denne gang ble en mer konvensjonell sak, en jeg har brukt MYE til trening, for

den er billig, og går kjempebra i Rugeren; Winchester PSP 80grs. Siden dette er en treningsladning,

kastes ikke bort dyrt Normakrutt på denne. Istedet blir den skubbet fram av billig Boforskrutt; NC

100. Den drar med 870 m/s. Er ganske snill denne. Den kaster seg over Akershus og stopper 22cm

lenger inn. Denne turen er tydligvis strevsom, for den slanker av seg nesten 20grs på turen.

Avslutningsvekt er 61grs:

 

normal_Winchester_PSP.jpg

 

Helt avslutningsvis prøver vi en Hornady FMJ "for morro skyld". Den drives av Norma 203-B og gir i

overkant av 900 m/s ved munningen. Kanskje litt overraskende så drar den tvers gjennom hele stasen

og fortsetter inn i svillene! Litt uheldig med skuddet, da den drar seg litt mot venstre og dropper

den bakerste katalogen:

 

Hornady_FMJ_gjennom_alt.jpg

 

Enda mer for morro skyld; en Nosler Ballistic Tip Varmint 55grs, med utgang på 1270 m/s. Denne kula

mot en vannfylt Farris Bris 1,5l er, sett fra Farris' ståsted, rått parti:

 

Nosler_Ballistic_Tip_55grs_i_Farris_Bris.jpg

 

Hastighetene er målt tidligere med en CED M2 kronograf. Planen var å ha med den også på testen, men den kapitulerte på grunn av en regnskur fredagen før...¨

 

Katalogene hadde ligget til vanning et snaut døgn. Helst burde de vel kanskje ligget enda lenger, men tiden strakk ikke til. Man kunne jo vannet hjemme noen dager i forveien, men er litt usikker på om min bedre halvdel hadde vært overbegeistret for å ha 12 telefonbøker liggende i vaskekummen i dagevis.... :D

 

Morsomt å drive med er det uansett!!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Flott test Sigurd.Jeg har selv rifler i de kalibrene dere testet så dette var innteresann lesing. Et flott tiltak som hever standaren her på kammeret. Artig at dere prøvde Federal sin Fusion i kaliber 243W som jeg muligens kommer til å prøve på rådyrbukken i August.

Link to comment
Share on other sites

ble det stor diameter på a-framen i 6,5x55 :?: den ser nesten ut som de 140gr tbbc'ene jeg testet her om dagen, bortsett fra at de misten noen grains mere i restvekt. på 50 m skjøt jeg to kuler, den ene hadde 133gr restvekt og den andre hadde 130. på 100 m skjøt jeg også 2 kuler, men den ene gikk igjenom. den jeg fannt igjen hadde 137,5gr restvekt. ble veldig imponert over kula og kommer til å kjøre med den til jakt i år :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...