Jump to content

Våpen og Tog !


flanged

Recommended Posts

- Jeg har delvis bestilt en Ruger #1 fra Våpen-Søilen i Bergen. Siden jeg ikke ønsker å få våpenet sendt i Posten vurderer jeg å ta nattoget fra Drammen.

 

:arrow: Hvilke lover må følges ved transport av et slikt våpen på tog, og hvordan går jeg frem :?:

Link to comment
Share on other sites

Utdrag av bestemmelsene:

 

"Våpen til jakt og sport, samt til forsvarets personell, kan aksepteres og bli tatt med i toget. Våpeneier skal kontakte ombordansvarlig før påstigning. Av sikkerhetsmessige årsaker kan ombordansvarlig nekte passasjeren å ta med våpen og ammunisjon ombord i toget. Under transport er våpeneier selv ansvarlig for våpen og ammunisjon og at det føres tilsyn under hele reisen. Skytevåpen skal være tomt for ammunisjon. Våpenet skal være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende, sluttstykke skal oppbevares adskilt. Det er ikke tillatt å transportere våpen i hylster o.l. som bæres på kroppen. Inntil 5 kg ammunisjon kan medbringes forutsatt at det er pakket i originalemballasjen."

 

Jeg bruker å frakte håndvåpen i liten veske/koffet merket "DREMEL TOOLS" og lange våpen i firkantet alu koffert merket "YAMAHA SYTHESIZER S90 XS" da får jeg aldri spørsmål om hva jeg drasser på. :P

 

 

Edit: Slått på målstreken av Trestokk. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ett tips deg en gitarkoffert/veske og sitt med den mellom beina mens du sover, har tatt en del tog med rifle i bagasjen og denne metoden er grei da man ikke lokker til seg oppmerksomhet som med en våpenkoffert og du kan sove trygt uten å se ut som en mann som sitter og klamrer seg til våpenet sitt på toget. Folk tenker ikke over en tilfeldig kar med gitar, mindre attraktivt å stjele en gitar fra en kar som sover og. Jeg følte meg ihvertfall tryggere med denne metoden enn med en metallkoffert med en par hengelåser som det likesågodt kunne stått "våpen" skrevet på, hengelåsene holder jo bare ærlige folk unna.

 

Hvis noen skulle lure på noe har du jo alt på stell likevel.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hvor Bergensbanen faktisk går er nok ikke våpen noe uvanlig syn på den strekningen. Toget er jo eneste transportmulighet inn på store deler av vidda.

 

Jeg tror det er mer enn nok å informere på forhånd, slik som nevnt i retningslinjene, og følge de henvisningene du får der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...