Jump to content

Hvordan kan vi bedrive mer effektiv gåsejakt?


IvoRei

Er du fornøyd med dagens grågåsjakt?  

28 members have voted

  1. 1. Er du fornøyd med dagens grågåsjakt?

    • Ja, grågåsa forvaltes idag på en god og fornuftig måte.
      2
    • Jakta begynner for tidlig, fuglene er ikke klare for høsttrekket enda.
      2
    • Jakttidene må endres og restriksjoner i hvor man kan jakte og når man kan jakte må opphøre.
      8
    • Gåsejakt? Hvor jeg bor, starter jakta lenge etter at fuglene har begynt trekket. Gåsa er tilnærmet borte ved jaktstart.
      16


Recommended Posts

Jeg har ved flere anledninger lest gjennom tråder her inne på kammeret, hvor etablerte og rutinerte gåsejegere uttrykker sin frustrasjon ovenfor restriksjoner og forvaltning innenfor dagens gåsejakt.

 

Jeg vil begynne med å si at jeg skriver dette uten noe form for dokumentasjon, det eneste jeg har er mine egne og andres erfaringer. Jeg skriver også med bakrunn i jaktstart i nordland. Grunnen til at jeg tar opp dette er at mine erfaringer stemmer på en prikk med andres erfaringer. Mitt spørsmål er hvorfor dette ikke blir gjort noe med?

 

Min første gåsejakt var 5. August 2005. Da startet denne såkalte "tidligjakta" fem dager før den ordinære jakta. Jeg husker det var greit med gås i øyene den 10 august. Noen år senere ble tidligjakta startet 10 dager før ordinærjakta, altså den 1. August. Jeg og min faste jaktkompis la umiddelbart merke til forskjellen mellom gåsebestanden i øyene fra den 5 til 10 august.

 

Påfølgende ordinærjakt ble et stusselig kapittel. Vi holdt ut lenge, og fikk greit med gås, men den store forskjellen var hvor lite gås det var å se i forhold til den 10. August. Vi fikk senere vite at dette var et forvaltningsprosjekt som skulle gjennomføres i både herøy og dønna frem til 2013. Frustrasjonen var et faktum.

 

I år som alltid har jeg vært mye uti øyværene å sett på gåsa i tiden før 1. August. Og det har vært horder av den. Jeg var ute i går og tok en times kjøretur. Jeg talte 13 gås, hvor jeg før 1. August hadde talt over 200.

 

Hvorfor skal ikke vi jegere få jakte på gåsa mens hun er her? Hvorfor må vi vente til hun er klar for trekket og drar ved første smell? Hvem er det som bestemmer at det skal være slik? Er det jegere, som meg? Som observerer dette fra dag til dag?

 

Mitt forslag, for Nordland(jeg kan ikke snakke for alle fylker, de respektive jegere for fylkene må gjerne si sin mening) er at jaktstarten på grågås forskyves fram til 1. August. Man kan jakte både i inn- og utmark, fra skytelys til det mørkner.

 

Jeg har tro på at dette er veien å gå for et større uttak og en mer effektiv gåsejakt.

 

I år har jegere her i nordland iallefall, fått et brev fra NINA, hvor de ber om informasjon om skutte gjess, samt en vingeprøve fra hver enkelt gås. Jeg skal sende et brev til NINA, for jeg er meget spent på forvaltningsplanen deres.

 

Hjelp meg å samle argumenter FOR å endre dagens restriksjoner i grågåsjakta! Og hvis noen har forslag til bedre svaralternativer, kom med dem!

Link to comment
Share on other sites

Syns det ihvertfall er liten vits i jakstart 26juli her på fosen, det er som regel ikke kommet inn mye gås

fra mytinga her så tidlig. Tror også det er lurt og ha friområder vor gåsa får være i fred, blir den skutt på

overalt vor den setter seg vil den fort sky området. Noen plasser drar gåsa uansett tidlig ifra, tror det kan

ha sammenheng med beitemulighetene, områder med bare gressåkre ser det ut til at gåsa forlater mye

raskere en områder med mange kornåkrer. Syns at det kunne vært åpna for jakt i utmark men at det fortsatt

oppretes et friområde for gåsa.

Link to comment
Share on other sites

Her i Troms er det nok ikke før den 21. august vi får lov til å jakte.

Det synes jeg er helt på trynet! all gåsa er kommet seg så langt sørover da at det nesten ikke er noen vits i å gå på jakt.

:evil:

 

Hvorfor skal de som bor lenger sør i landet få starte tidligere enn vi her i nord?

Link to comment
Share on other sites

Hei Tromsjeger,

 

vi er i samme båt (jeg er gåsejeger fra Harstad), men vårt jaktlag kompenserer ved å reise til øyene utenfor Sandnessjøen der det åpnes ordinært den 10., på innmark med tidsrestriksjoner fra 5. eller 1. august.

 

Vi reiser nå på tirsdag og det blir 5. året på rad. Vi persa i fjor med 9 gjess og det synes vi er bra.

 

Du kan dessuten prøve Vesterålen, der åpner de 10. og ikke 21. i år pga. forvaltningsplan. Mulig der er tidsrestriksjoner.

 

For øvrig er jeg enig i at 21. for Nord-Norge er latterlig sent, men dette tror jeg vil endre seg med tanke på eksplosjonen i bestanden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...