Jump to content

Tenner som ikke kommer opp!


KnutH

Recommended Posts

Har en neg på vel 8 mnd no.

Etter ei tannfelling periode der noen tenner ikke ville løsne, så har det no oppstått et annet problem.

På venstre side mangler det ei tann, nr 2 bak hjørnetanna. (de små mellom hjeksler og hjørnetann)

Er dette et vanlig?

Hvor lang tid kan det ta for alle tennene kommer opp?

Er det noe som kan evt gjøres, har ikke snakket med vet enno.

Link to comment
Share on other sites

Når hunden er 8 mnd, så spørs det om det kommer opp noe tann der. Det er vel noe tannmangel på NEG slik det også er på andre raser. Er det P1 eller P2 som mangler? (P1 er den lille tanna rett bak "hoggtann"). P2 er den litt større rett etter P1. Om du leser rasekompendiet for NEG, vil det stå hvor mye betydning dette har for evnt. utstillingspremiering.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat vært hos vet og spurt litt. Kan se ut som at det er ei som ikke er felt. han skal vist bare ha ei, så der han har to er det muligheter for at det er ei som ikke skal være der.

Har time om fredagen, så da får vi se hva de finner ut.

Link to comment
Share on other sites

Da har vi vært hos dyrlegen :trist:

Det ser ut som han mangler ei tann, nr 2 bak hjørnetann nede. Det er vel liten mulighet for at den skal komme opp.

Finner ikke noeom tennenes betydning videre i rasestandaren etc, er det noen som har link eller erfaring om hva det har å si for utstilling og evt hvis man skal ha det som avlshund.

Link to comment
Share on other sites

Da mangler han sannnsynligvis P2 som det heter !

 

Det er svært sjelden dommerene i Norge sjekker de tennene . Som regel er det bare sjekk av bittet og de telle antall mellom de store hjørnetennene . Uansett om de sjekker det så tror eg det bare kan ha noe å si i vurdering opp mot CK/cert . Men det må du sjekke i forhold til din rase .

 

Men trur iallefall ikke det blir noe bismak i kjøttet på elgene Dere skyter for den ! :D:winke1::lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Låner denne tråden litt siden jeg har et spørsmål ang tenner jeg også. Min NEG som nå er kommet i tannfellingsalder ser ut som reneste Even tannlaus.... Det røsser tenner når vi leker inne, jeg antar at det detter noen mens han er ute i gården også. (Mulig jeg overdriver, det kommer oftest ei tann hver kveld....) Spørsmålet er, er det vanlig at de har dårlig appetitt når de er i denne perioden? Han spiser ikke på langt nær så godt som han gjorde for bare kort tid tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...