Jump to content

motvirke rust på rifle


Stihl Crazy

Recommended Posts

Fant ikke noen tråd som omhandlet dette så derfor laga eg like godt ein selv. Tenkte at denne tråden skulle omhandle kva ein bør gjera for å unngå rust på og i rifla.

 

Har sjølv ei ca 2 år gml CZ i 6,5 som og håpar at eg skal forhindre dette på, blei egnetlig først klar over problemet etter at eg var hos ein børsemaker som tipsa meg om problemet, egentlig eit hefte han hadde i ei hylle der dette var omtalt.

 

Har ikkje komt så langt til no har prøvd å lesa meg litt opp men det står ein god del om løpspuss men ikkje så mykje om resten av mekanismen, virker som om dette er litt gløymt av mange.

 

Det eg har gjort til no iverfall, er at eg tok mekanismen ut av stokken, av med kikarten og spreia alt utenom kikart og stokk godt inn med WD -40 og lagt dette inntulla i ein bossekk. Håpar at dette skal trenga litt inn i porene i stålet slik at ho vil svetta litt olje. Har tenkt på om eg kanskje burde lagt ho neri eit oljebad av ei eller type olje for at det skal trekka enda bedre inn. Er særlig avtrekksmekanismen eg er bekymra for er mange små skruer og fjører der.

 

Har også lurt på om eg burde setta ho inn med våpnefett før hjortajakta til hausten, men kan tenka meg at dette sammlar lett rusk og rask som igjen fører til rust...

 

Eventuell reingjering har eg også tenkt på særlig av nettop avtrekksmekanismen. Trykkluft kan vel brukast men dersom eg ikkje har tilgang på det må vel også vanlig diesel kunne gå an, rifla er jo tross alt ein heilt vanlig mekanisk gjennstand og ikkje noke meir fiks fakseri enn det.

 

Derfor er eg innteresert i å høyra kva andre gjere for å få rifla til å vara når ho blir brukt i all slags ver.

Link to comment
Share on other sites

Avtrekksdeler oljes med vanlig våpenolje (WD40 er mer for rensevæske å regne). Ellers går det an å vokse løp og låskasse med bilvoks. Hvis du bruker den harde typen og kanskje litt forsiktig varme, så holder dette lenge. Ihvertfall til neste økt med nitrosolvent. Ikke legg på så tjukt at du får blærer og problemer med stokken, poler bort overskuddet.

 

Klar Duracoat er en litt mer permanent løsning, men polerte overflater er ikke optimalt. Tror jeg ville vokset en blånert rifle/hagle.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Man bruker ikke ikke rensevæsker eller nitrosolvent for å forhindre rust.

 

Bruk en tykk våpenolje (ørten å velge mellom) eller grease på flater som krever smøring, er det kaldt bruk en tynnere olje. For flater som ikke krever smøring kan man bruke en rustinhiberende væske som f.eks Eezox eller Birchwood-Casey Sheath/Barricade, evt. Ballistol.

Link to comment
Share on other sites

Som Thor er inne på.....Eezox fungerer veldig bra, det påføres stålet og i løpet av et par dager har det tørket til en mikroskopisk tørr hinne. Dermed sitter dette fast på metallet og kan ikke uten videre gnis av, og det beskytter svært bra. Eezox er også tyngre enn vann, dermed kan ikke fukt krype under oljefilmen. Drypp en dråpe vanlig våpenolje i et glass vann, det legger seg som et lokk på toppen av glasset, prøv så det samme med Eezox, den synker rett til bunns i glasset. :wink: Etter 4 - 5 år's bruk så er Eezox uten tvil den beste rustbeskytteren jeg har prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...