Jump to content

Spm kjøp av sideligger


Sindre

Recommended Posts

Hei. Har bestemt meg for å kjøpe hagle og har falt litt for Jaktdepotets Baikal s/s i kaliber 12/70 (s.38 i Hovedkatalogen ). Men er ein del ting eg lurar på i forbindelse med denne. :?

 

Kordan fungere løpsvelgaren? Må ein manuelt bytte løp for kvart skudd, eller blir det automatisk bytta etter avfyrt skudd?

 

Er kaliber 12/70 brukanes? :lol: Har egentleg tenkt til å bruke denne hagla til det meste, som kråke, skjor, måse, rype m.m.

 

Er hagla godkjent for stål?

 

Bur ett godt stykke frå jaktdepotet, noko som gjer det litt problematisk å sjå på den før eg kjøpe, derfor tar eg gjerne i mot eventuelle erfaringer med hagla.

 

Ser også at G-Sport har to s/s hagler, her og her

Trur egentleg ikkje eg treng ejektor? Blir det bare styr at hylsene sprett ut? :lol:

 

Er åpen for andre forslag, men vil helst ha sideliggar og ikkje det dyraste som fins

 

Mvh Sindre

Link to comment
Share on other sites

Om børsa har en avtrekker så skifter den selv over til neste løp når du skyter.

12/70 holder i fullt monn.

Godkjent for stål? Tja, si det. Jeg har aldri sett en Star stemplet med noe annet enn 650bar, men Gressvig påstår de er godkjente for stål.

Ejectoren på Star-haglene er enkel å slå av og på, kjøp med!

 

Solide bruksbørser til en fornuftig pris. Om du ikke absolutt må ha en ny kan en telefonrunde til div sjapper nok skaffe fram brukte til en grei pris.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har bestemt meg for å kjøpe hagle og har falt litt for Jaktdepotets Baikal s/s i kaliber 12/70 (s.38 i Hovedkatalogen ). Men er ein del ting eg lurar på i forbindelse med denne. :?

 

Kordan fungere løpsvelgaren? Må ein manuelt bytte løp for kvart skudd, eller blir det automatisk bytta etter avfyrt skudd?

 

Er kaliber 12/70 brukanes? :lol: Har egentleg tenkt til å bruke denne hagla til det meste, som kråke, skjor, måse, rype m.m.

 

Er hagla godkjent for stål?

 

Bur ett godt stykke frå jaktdepotet, noko som gjer det litt problematisk å sjå på den før eg kjøpe, derfor tar eg gjerne i mot eventuelle erfaringer med hagla.

 

Ser også at G-Sport har to s/s hagler, her og her

Trur egentleg ikkje eg treng ejektor? Blir det bare styr at hylsene sprett ut? :lol:

 

Er åpen for andre forslag, men vil helst ha sideliggar og ikkje det dyraste som fins

 

Mvh Sindre

 

Hei Sindre

 

Ejektor er kjekt å ha i situasjoner hvor man raskt må lade om. Jeg syns det er greit, for eksempel på rypefjellet når man går på større flokker hvor alle fuglene ikke flyr opp samtidig. Men det går vel greit med ekstraktor også.

 

Har ikke så mye erfaring med Baikal, men mod du viser linker til har to avtrekkere, og jeg kan tenke meg at det ikke er noen løpsvelger. Man har bare en sikring og så velger man løp med avtrekkerne. Jeg har skutt en del med hagle, både over og under og med enkel og dobbel avtrekker. Nå jakter jeg kun med dobbel avtrekker og kommer mest sannsynelig aldri til å jakte med enkel igjen. Når man først blir vant og trygg med to avtrekkere så er det uhyre effektivt.

 

Dersom du skal bruke hagla til "det meste" er du tjent med å kjøpe en hagle som også takler 12/76 patroner. Gås, rev, kråke, storfugl, rådyr og ikke minst måse kan være ganske hardskutte og holdene blir ofte lange. Da kan det være kjekt med litt ekstra kraft. Personlig bruker jeg 12/76 ganske ofte. Mange syns dog dette er unødvendig, men det kommer vel an på hva man jakter og jaktformen.

 

Baikal er ikke godkjent til stål, selv om mange hevder dette. Sier ikke at den ikke tåler det, men den har ikke blitt godkjent for stål. Ikke sist gang jeg sjekket hvertfall.

 

Etter å ha jaktet med over og under i mange år bestemte jeg meg for å kjøpe en sideligger. Da oppdaget jeg raskt at det ble enten baikalen eller hagler til minimum 20 000. MEN, det finnes noen som ligger midt i mellom. Trur XXL har en ok en, Zabala Hermanos eller noe. Jeg gikk for en italiener, Sabatti Sirio, men denne er noe dyrere. Når jeg kjøpte den kostet den 10 000. Nå ser jeg at den er oppi 16 000!!!

 

Dersom du har jaktet en del og allerede har en børse så har jeg ville ventet med å kjøpe en ny til du har råd til å spytte inn ekstra til en du kan ha lenge. Men dersom du er i startfasen så er det greit å begynne med en billigere en, slik at en får prøvd seg frem

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er ejektor en irriterende greie, tomhylsene spretter ut og du må gå og plukke dem opp etterpå. En kompis av meg opplevde til stadighet at børsa snøt ut patronene som ikke var avfyrt også. Han ble mildt sagt trøtt av å loke rundt i lyngen og lete etter de #"%! patroene hver gang han brakk børsa.

 

Bedre med ekstraktor da, synes i hvert fall jeg.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode og utfyllende svar! :D

Den Jaktdepotet har er enkeltavtrekker med løpsvelger, mens G-Sport sine er med dobbel avtrekker. Har hørt mykje godt om dobbel avtrekker så det er nok ingen hindring.

Er førstegangsjegar og tenkte at det kunne vere smart å prøve seg med ei billig hagle. Har foreløpig bare sett Baikal sine som er sideligger og innafor makspris på ca 5000,- og dei ser ut til å bare vere i 12/70. Kunne tenkt meg 12/76, for som du nevner rifleman1981 så kan både kråke og måse vere hardskutt, og eg vil helst unngå skadeskyting.

 

Takk for at du nemnte XXL for den butikken hadde eg heilt glømt :lol: Der fant eg ei Hermanos Zabala hagle http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=62260 , denne er i 12/76 og godkjent for stål. Men prisen på 7990,- var litt drøy... Då er det nesten som eg heller går for ei O/U hagle til halve prisen. :?

 

Men eg får fortsetta å leita litt rundt, kanskje på bruktmarked, og sjå om eg ikkje finn noko

Link to comment
Share on other sites

Idag har eg faktisk funne fleire aktuelle hagler, som denne og to stykk i XXL's katalog som kom i posten idag.

 

Dei to aktuelle frå XXL var ei Baikal IZH 43 EM-M-1C 12/76 med ejektor, fem choker og enkel avtrekk

 

Den andre er ZABALA 213 MAGNUM 12/76 med akkurat dei same spesifikasjonane og samme pris, 4990,-

Begge er godkjent for stål.

 

Foreløpig heldt eg ein knapp på den til jakt og friluft då den var billigare enn XXL sine.

Har mine tvil om at J og F si er godkjent for stål, men eg veit ikkje om eg i heile tatt treng det, og då er det jo nesten 1500kr å spare

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...