Jump to content

Økt trykk - økt kammertemperatur?


Nissen

Recommended Posts

Jeg må innrømme jeg er litt rusten i fysikken rundt dette, men såvidt jeg kan huske så vil i praksis temperaturen bevege seg lineært når trykket øker. Men, kan man på bakgrunna av dette forvente at temperaturen på kruttgassene også øker lineær med trykket? Sagt på en enkel måte, 10% høyere trykk gir 10% høyere temperatur?

Link to comment
Share on other sites

[...] jeg kan huske så vil i praksis temperaturen bevege seg lineært når trykket øker. [...]

Da tenker du sikkert på ideell gass under konstant volum og formelen p1/T1=p2/T2? Den gjeller egentlig bare for teoretiske "perfekte" gasser, men fungerer helt uterket på f.eks luft så lenge du har lave trykk og normale temperaturer (dykkere har sikkert merket at de "første 50 bar" forsvinner mye fortere enn de neste 250bar av en dykkeflaske, det er fordi feilen du får ved å anta ideel gass begynner å bli merkbart stor for luft over ca. 230 bar).

 

Sagt på en enkel måte, 10% høyere trykk gir 10% høyere temperatur?
Ja, hvis du snakker om 178 bar i en luftpistol eller inne i kikkertsiktet ditt når du setter det i solveggen og sånne ting. Nei, hvis du snakker om 4000 bar og 1500 grader inne i kammeret på rifla di.

 

Edit: det over omhandler selvfølgelig bare de delen av temperaturøkningen som kommer av økt trykk, om det f.eks er mer eller annerledes krutt i hylsa vil selvfølgelig det også påvirke temperaturen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...