Jump to content

Revolver K/L Ramme - Mindre Grep For Damehånd ?


S.O.N

Recommended Posts

Er det noe triks i form av sliping eller skjefte løsning for å få til et mindre grep (eller grepsfølelse) på en 586/686 K/L Ramme Revolver slik at det kan passe bedre, eller føles bedre i en dame hånd som ikke er for stor ?

 

Vil man foresten også merke noe vesentlig forskjell om ramma er K eller L ?

Link to comment
Share on other sites

Det var akkurat et slikt tips jeg var ute etter eller hadde håpet på.

Vi skal se på en K-frame i morgen. Den har Square butt, så

her kan det hende man har mere flaks en jeg hadde håpet på.

 

Er det noe gummi grep som også er å foretrekke etter en slik tilpasning, eller

er det 686 grepet som vil bli best ?

Link to comment
Share on other sites

Det er altså K-ramme med round butt som er tingen om man skal ha det minst mulig.

Har den Square butt, kan den slipes om til RB.

Nå vet jeg ikke hva du mener med 686-grepet, da 686 er levert med forskjellige opp gjennom tidene.

Skal du ha minst mulig grep er det kurant å forme til et gammelt tregrep eller sette på et Hogue Bantam.

Vær heller ikke redd for å forme til et gummigrep.

Jeg har såpass små hender at jeg gikk løs på et Hogue-grep med kniv og slanket bort en hel del før jeg formet det til med Sikaflex.

Kanskje ikke det vakreste på jord, men her er det i første rekke funksjonen som teller.

Link to comment
Share on other sites

Er faktisk begynt å bli i tvil om det er en K-ramme på den jeg skal se på.

Det er mulig jeg blander sammen dette med round butt og square butt,

og har tatt for gitt at square butt er K-ramme.

 

Det er en 686 (.357) mest sannsynleg model nummer 3 ut fra det jeg har satt sammen av informasjon, derav blandt annet at den har square butt.

Leser meg frem til at den kanskje har L-ramme og ikke K-ramme.

 

Får se senere i dag. Kanskje det blir nedtur og ikke slik jeg trodde.

Link to comment
Share on other sites

Men når jeg ser på dem 2 bildene her på denne web siden, så kan det hende

at L-Ramme med Square butt gir en marginal mindre avstand til avtrekkeren likevel. Synes radiussen mellom bøylen og selve ramma ser mindre ut på square butt. http://www.grips4guns.com/revolver/smit ... esson.html

 

Får ta med målebånd og skru av skjeftet og studere dette litt i dag. Kanskje er det et slags håp likevel.

Link to comment
Share on other sites

Kan opplyse at det ikke er noen forskjell på avstanden frem til avtrekkeren på K og L ramme. Eneste forskjellen i rammene er at L rammen er gjort noe høyere for å få plass til større diameter på sylinderen. Du kan bytte alt av avtrekkermekanismen mellom K og L ramme, bortsett fra hanen og handa, som er litt lengre. Løsningen er nok round butt og eventuell sliping av skjefterammen bak. Har selv en gang gjort det for en dame som slet med å komme langt nok frem for å skyte DA.

Link to comment
Share on other sites

Med et høyt og riktig grep spiller det liten rolle om det er SB eller RB. Først og fremst finn et grep med åpen back-strap, det har mye å si for hvor langt frem man kommer.

Unngå grep med "gjennomsnittlige" fingerriller, de passer stort sett bare gjennomsnittlig store herre hender. Små hender eller tynne fingre får aldrig et godt grep på slike saker (Hogue grepet som sitter orginalt på 686 er et skremmende godt eksempel)

Grepet som sitter orginalt på nye mod. 67 er ikke så værst for små hender, selv om det ikke har åpen back-strap. Her i huser bruker fruen et Pachmayr Gripper Professional (tror jeg... Gripper modell med åpen back-strap)

 

...men, er du noe til gentleman kjøper du et Nill Master II i størrelsen Small. Du vil da bli høyt verdsatt i lang tid fremover :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå kommer jobben med å kjøpe riktig grep.

Hogue Bantam, monogrip, etc eller pachmayr og Nill er nevnt også.

 

Det var en L ramme med Square butt, om med ymse alternativer ovenfor

er jeg usikker på om jeg slepper å slipe eller om noe ovenfor passer og vil funke.

Link to comment
Share on other sites

Man kan få grepet endret fra square til round butt.

Selve grepet på K og L er det samme, men avstanden til avtrekkeren er mindre på K.

Går du for K-ramme og round butt, burde det være gode greier til små hender.

 

El Gringo opplyser om de faktiske forhold: "Selve grepet på K og L er det samme, men avstanden til avtrekkeren er mindre på K". rla's påstand "Kan opplyse at det ikke er noen forskjell på avstanden frem til avtrekkeren på K og L ramme" er direkte FEIL! En person i klubben påstod det samme, og han hadde både K-ramme og L-ramme. Men da han la dem oppå hverandre på skytebanen var det svært åpenbar forskjell i avstanden fram til avtrekkeren. Han var overrasket over det han så fordi HAN ikke merket noen forskjell fordi han hadde relativt normale hender, og fordi grepene er de samme. Jeg kan love at JEG merker forskjell, og for meg var L-ramme helt uaktuelt, så jeg kjøpte en K-ramme med square butt som jeg fikk slipt ned til round butt. Og jeg skulle ønske meg enda kortere avstand til avtrekkeren...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt spent på om dette prosjektet kommer i mål, men vi får se.

Er det ikke optimalt, for man selge det og bestille en 38 med K-ramme.

 

Jeg har iallefall fått mye inspill jeg ikke viste om, men så har jeg

ikke jeg hatt noe sak med min 686 med originalet gummiskjefte. Den føles bra i mine hender, men jeg skjønner at den kanskje er på kansten i mindre hender.

 

Mens jeg er i siget....hva revolver model havnet du på med K-ramme ?

Link to comment
Share on other sites

Model 10 fordi jeg ønsket 38spl. og fordi den "dukket opp på min vei", ellers ville modell 19 (357mag) vært tingen. Fikk laget match-løp, montert justerbart baksikte (som M-10 ikke har), frest round butt av square butt'en og montert Hogue Bantam (som El Gringo nevtne ovenfor) hos Baumann. Til slutt gikk jeg løs på fingerrillene på Hogue Bantam'en med ei stor metallfil fordi rillene ikke passet mine små fingre spesielt for en-hånds. Ruger SP-101 passer ideelt for min hånd, og jeg har 2 av dem! Men avtrekket stinker (blytungt) i forhold til et topp tunet S&W-DA-avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

"Selve grepet på K og L er det samme, men avstanden til avtrekkeren er mindre på K". rla's påstand "Kan opplyse at det ikke er noen forskjell på avstanden frem til avtrekkeren på K og L ramme" er direkte FEIL!

 

Mitt råd må bli at du prøver igjen :wink: Denne gangen måler du fra et par-tre steder på grepsrarammen, til senter i avtrekkeren. Det er selvfølgelig viktig at du måler en RB L-ramme mot en RB K-ramme, eller SB mot SB om du har det tilgjengelig. Måler du RB mot SB vil du finne en bitteliten forskjell i lengen til avtrekkeren målt fra fronten av grepsramma. RB ramma har en litt annen vinkel der.

Det ha nok alle som har forsøkt å sette et SB grep på ei RB ramme merket.

Det som kan virke som en lengdeforskjell er avtrekkeren. Den har kommet i et utall varianter oppigjennom tiden. utforming en av den kan gi følelsen av lengere eller kortere avstand til avtrekkeren.

 

Noen av oss hånterer disse delene daglig, og har skjønt at når de interne og eksterne delene har nøyaktig samme lengder så kan det ikke bli lengere... :winke1:

 

Hvis man har små hender bør man egentlig ikke merke noe forskjell på RB og SB, siden den bredere delen av et SB grep havner nedenfor hånden. Hvis ikke har man antagelig ikke så små hender, eller holder våpenet fullstendig feil.

Link to comment
Share on other sites

Går og funderer på om det hele koker ned til 'Grepsfølelse' med det 'riktige skjeftet' fremfor at det er 'faktiske' forskjeller, men så lenge jeg ikke har noen K-ramme og sammeligne må man bare lese hva som skrives.

 

Nå skal jeg iallefall kjøpe det Hogue bantam skjeftet og et pachmayer skjefte, og så lander jeg vel på ett eller annet som er så kompakt som muligt og mere får jeg vel ikke gjort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...