Jump to content

Ladehjelp 9,3x62 til Svartbjørn.


flanged

Recommended Posts

Bruk samme kule som du jakter elg med? ingen ting spesiellt med svartbjørn som de kulene ikke takler. Jeg skjøt en brunbjørn med accubond i 6,5 x 55 (og en del elg med samme kule) og det dugde. - Nå til den 21 august baker jeg Trophy bonded bearclaw 225 grs i .338 win mag. (Hundeførebørse) Samt at jeg baker Barnes X til 6,5 'n i år...(Postbørse) Det tror jeg også duger.... Samma hva du bruker bare du er fornøyd med presisjon og at de er av kvalitet fra "bonded til homogen".

Link to comment
Share on other sites

Tror det var Craig Boddington som skrev et eller annet sted at han anbefalte "A heavy for caliber round nose" til svartbjørnjakt. Woodleigh lager en 320 gr. rundneset kule i 9.3. Siste utgave av ladeboken har data for 300 gr. Swift A-Frame.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt 250 grs Swift og 286 grs Oryx i våte kataloger, da jeg mener disse er mest relevant for elg og bjørn både her hjemme og i Nord-Amerika. Rifla var en Sauer 202 Forest. Swift gikk gjennom en katalog mer, mens Oryx fikk størst diameter. Ikke veldig overraskende med andre ord.

 

232 Oryx passer best for løshundjakt hvor man ikke vil ha gjennomskyting.Tyngre kuler enn 286 grs tror jeg ikke har noe for seg for svartbjørn. De gir bare mer rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt en gjennomsnitts svartbjørn på skrå forfra, med 180 grs Winchester Silvertip. Kula ble funnet igjen i skinnet bake i låret, etter at den hadde gått gjennom ca 80 cm med bjørn. Kula veide da 125,3 grs, altså 70% restvekt, og hadde soppet seg helt etter oppskriften. Jeg lånte en rifle, og dette var ammoen jeg fikk utdelt, men det funket. Tror nesten uansett kule i 9,3 vil fungere, men jeg har litt tro på 250 grs Nosler Accubond, siden denne har god BC om holdene skulle bli litt lange.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...