Jump to content

Spørsmål om size dier


Tor

Recommended Posts

Jeg har ladet pistolammo i mange år, men har nå investert i presse for å begynne med rifle lading. Når jeg kjøpte en av riflene mine (i 1995 mener jeg å huske) så fikk jeg med et RCBS die sett. Det skulle visstnok være veldig bra. Derfor tenkte jeg å bruke det nå. RCBS COMP F L DIE SET 308 WIN. P/N 37801 står det på esken.

 

Det følger med to size dier, jeg regner med at bare en av de skal brukes. Hvis jeg har skjønt ting riktig, så sizer den ene bare neck og den andre er sizer hele hylsen.

 

Her er bilder av den første dien, det står RCBS 308 WIN NECK S på den

normal_neck1.JPG

 

normal_neck2.JPG

 

Her er den andre. Der står det RCBS 308 WIN FL S

normal_fl1.JPG

 

normal_fl2.JPG

 

Så til spørsmålet. Hvilke av disse bør jeg bruke? Googlet litt og leser at full sizing er foretrukket av de som bedriver benchrest skyting. Det er vel antagelig endel vanskeligere å stille inn en fullsize die riktig? Jeg har primært tenkt å lade trenings ammo, da er vel kanskje neck sizing godt nok?

Link to comment
Share on other sites

HEI. Ser ut som om du har misforstått. Neck sizing er for de som har mest tro på at hylser som er skutt i et bestemt våpen vil gi best presisjon ved at denne hylseformen beholdes ved å unngå hel sizing. Derfor kun necksizing. Etterhvert kan du få problem med å kamre den ferdige patronen fordi den blir for vid. I våpen med trangere kammer enn ditt vil den heller ikke gå. Da må den gjennom helsizing (FL). Sett hylseholderen på, og skru FL dien så langt ned at hylseholderen trykkes opp i den, men ikke mer enn at armen på ladepressen slår helt over. Er i grunnen det samme som med sizedien til en revolverpatron. Med en FL sizet hylse er du sikret mot kamringsproblemer i større grad enn ved Necksizing. Det andre du skal passe på er å huske HYLSEFETT. Det tredje er å trimme hylselengden etter noen omladninger. Når hylsene strekker seg vil du etterhvert få kamringsproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar.

 

Tenker jeg tester litt med neck size dien først. Jeg bruker bare hylser som er skutt med samme våpen jeg skal lade for. Blir de trange å kamre så blir det fullpressing. Hylsene varer vel kanskje lenger hvis de ikke fullpresses for hver gang?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...