Jump to content

Russisk Flekket Støver


Bullstaff

Recommended Posts

Skulle gjerne ha visst litt mer om denna rasen jeg. Noen som har noen erfaringer? Jeg vet det er noen blandinger som virkelig er ålreite her, men renraset flekkstøver?

 

Noen som vet om det er noen svensker eller finner som driver oppdrett eller noe? Litt smånysgjerrig på rasen, uten at jeg av den grunn skal løpe etter en ny valp, men det er jo greit å vær føre var som det heter.

 

Kjør debatt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke personlig erfaring med rasen , og vet vel heller ikke om jeg kan hjelpe så mye. Men en Svensk kompis kjenner noen som driver med Russisk flekkete støver.....husker ikke i farta om det var i Sverige eller Finland. Mener de hadde impotert noen hunder fra Russland...men mulig jeg husker feil , kan prøve å snakke med kompisen ved anledning å høre nærmere.

Link to comment
Share on other sites

jah... i den tråden var det i allefall mye snakk om russisk støver, noe som du kanskje ser at jeg bryr meg mindre om da trådtittel og frågan i startposten min faktisk går på russisk flekket støver.

 

 

Leser du tråden litt nøye, finner du kjapt ut hvem som muligens har kunnskaper om denne rasen. Jeg ville sendt vedkommende PM, hvis det fortsatt er interresant :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vil tro det er minimal forskjell på disse to rasene... pels og farge ellers er de like, ingen grunn til å ikke lese tråden...

 

Nja slik jeg har forstått det så utviklet Russerne den flekkete støveren for å være en mer eller mindre ren rovvilthund...noe den vanlige Russiske støveren ikke er ment å være. De utviklet den flekkete varianten utfra bla UK foxhound nettopp for rovvilt skarpheten sin del. Det var iallefall intensjonen....hvordan det står til i dag vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Foxhound, da er vi tilbake til utgangspunktet igjen. Det kommer altså an på hva du preger den på.

 

Det er en teoretisk forskjell på russisk flekkete og russisk støver, men teori og praksis er fremdeles to forskjellige ting. I skogen vil disse to hunden oppføre seg helt identisk, ergo ingen praktisk forskjell. Det sies at flekkete er 100 % kløvfri? Det tror jeg ikke noe på, der som i andre raser er det individer som jager kløvvilt så det suser etter.

Personlig mener jeg at det meste kommer an på hvordan du preger bikkja fra den er valp av. Hvor "rovdyrskarp" bikkja er kommer etter hvert som den får erfaring med rovdyr.

Har du en harehund (støvertyper, dunker etc..) i jaktchampionklassen på hare og den kun har vært preget og jaktet hare med, slipper du den på et revespor/gaupespor skjer det mest sannsynlig ikke så mye. Men jeg tør vedde ei månedslønn på at hvis den samme bikkja har vært preget på rev/gaupe (rovdyr) fra start av, altså helt identisk som harebikkja vil den ha blitt "rovdyrskarp" og en jaktchampion på rev/gaupe...

 

Med andre ord er det som regel ikkje opp til bikkjene, flekket støver, russisk støver, hamilton, dunker, you name it, disse hundene duger plenty til å jage gaupe/rev. Bruk heller tiden og ressurser på å finne gode jaktgener/avstamming, rettere sagt valper med godt jaktinstinkt, trene/prege hunden riktig så får det heller være om det ble en "moteriktig" bikkje denne gang. Dette blir jo nesten som den evindelig tråden om 6,5x55 duger på elg? Elgen spør ikke om hvilket kaliber den ble skutt med? Gaupa/reven spør heller ikke hvilken rase det er som henger i ræva på den!

Link to comment
Share on other sites

He he vi er ikke alltid enige du og jeg...ei heller ikke her :winke1:

 

Hvordan den flekkete er på klovvilt har jeg ingen aning om. Men jeg er sterkt uenig i at preging på rovvilt alltid gir rovvilt skarpe støvere uansett hvilken rase vi snakker om. En rovviltstøver skal ikke bare være rovviltskarp , det er endel andre egenskaper som også må være tilstede om den skal være komplett som revestøver feks.

 

Som eksempel kan jeg jo ta rasen Finskstøver. I rasens hjemland har de i endel år nå fokusert på revelinjer...i tillegg til harelinjene i rasen. Hvorfor tror du de har gjort det og ikke bare preget på rovvilt for de som ønsker å gjøre det eller på hare for de som ønsker det , innenfor samme kull feks....i stedet for å dele rasen i 2 ?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor de splitter rasen i 2? Faktisk veldig usikker, har ikke noe godt svar på det, kan det være økonomisk styrt? Kan det være at mine sjeldent gode revestøverlinjer er 2000 kr dyrere en "vanlige" støverlinjer?. Slikt har jo skjedd i "flere hundre år".. Vi snakker nok litt forbi hverandre her, det med at rasen deles i to er på en måte synonymt med det jeg skrev i sted, let etter valper med godt jaktinstinkt! Det vil jo si at man leter etter de linjene som jager det type vilt du ønsker.

Uansett, jeg mener hvis du har et godt eksemplar av en valp er det 80-90% opp til deg selv, du står fritt til å forme den til den perfekte harebikkja eller revedøderen om så, alt som kreves er at den har jaktlyst.

Link to comment
Share on other sites

Både harestøvere og revestøvere har da jaktlyst så det monner hos de fleste av dem...og noen har litt for mye jaktlyst også :winke1:

 

Skal prøve å forklare poenget mitt litt bedre....

 

Finskstøveren er egentlig et godt eksempel så jeg fortsetter der. Begge linjer her , både hare og rev , har som tidligere nemt jaktlyst. Men den store forskjellen er søket , en harehund trenger egentlig ikke noe søk å snakke om mens en revestøver MÅ ha et stort og selvstendig søk. Å drive en hare og drive en rev er to totalt forskellige ting for en støver. Det er dermed ikke sagt at en " harehund " ikke kan drive rev , for det kan den. Men sjangsen for at man blir fornøyd er meget større om man velger revelinjer til revejakt og harelinjer til harejakt.

 

En god revestøver SKAL etter min mening kunne slippes på frisøk å ta ut rev selv om det myldrer med annet viltslag...inkludert hare. For de som ikke vet det så betyr frisøk slipp uten at du har et konkret spor å slippe på. Legg merke til hvor mange som har " gode " revestøvere på vinteren når det er sporsnø.....man hører ikke så mye til disse når det er høst og barmark og de ikke har spor å slippe på :winke1:

 

Om dette er aktuelt for den flekkete Russeren vet jeg ikke , men i utgangspunktet ble denne utviklet som en ren rovvilthund...det nærliggende å tro er jo da at Russerne hadde en tanke bak eller ...

 

Men dette er vel off topic Bullstaff ...eller.

Link to comment
Share on other sites

En god revestøver SKAL etter min mening kunne slippes på frisøk å ta ut rev selv om det myldrer med annet viltslag...inkludert hare. For de som ikke vet det så betyr frisøk slipp uten at du har et konkret spor å slippe på. Legg merke til hvor mange som har " gode " revestøvere på vinteren når det er sporsnø.....man hører ikke så mye til disse når det er høst og barmark og de ikke har spor å slippe på :winke1:

 

 

Jaha, det er medfødt dette altså , Foxhund ! det har ingenting med preging altså ! jaja, du vet dette bra godt du ! Må vel informere Alvsrådet til finsk støver at dem har gått glipp av et meget kompetent medlem, ja ! Den verste HISTORIA æ har hørt i dag , ja !

Link to comment
Share on other sites

Ser den at om man leser litt at kanskje noen kan synes å ha såvidt greie på noe, men så ser det ut som om de kanskje ikke vet så mye mere en det jeg sjøl vet. Derfor tenkte jeg at om jeg lagde meg sjøl en liten tråd, med noen ganske så enkle spørsmål, så kanskje jeg kunne få noen ganske så enkle svar. Dette har fungert fint for meg før. Det er jo ikke slik at jeg stiller kav grønn med fersk jegerprøve. Noe vet jeg, og noe skulle jeg visst, og noen personer vet alltid noe int. Da mener jeg at det er lite int å lese om en tråd som ikke angår det jeg spør om.

 

Om du mener at russisk støver og russisk flekket støver er samme greia så re jo det fint for deg og ditt sinn. Jeg for min del er litt mere nysgjerrig på den flekkete varianten.

Har sjøl støver og støverblanding og jakter med masse forskjellig rart av støver så ja. Selvfølgelig skal jeg få til å lage revehund av det meste. Men som Foxhound skriver så valgte noen en gang for lenge siden å trylle inn litt fox i russern... nettopp for å lage kanskje en mer utpreget rovvilthund. Den tankegangen liker jeg. På samme måte liker jeg å handle valper etter "harehunder" der jeg vet at generasjoner jager rev og gaupe etc godt. Hadde jeg ønsket meg mere info om russisk støver hadde jeg ikke trengt å spurt meg fram i en tråd da jeg ser nettet vrimler i info, og på finn er det annonser som sier at dette absolutt er "den nye vinen". Men jeg liker ikke vin.

 

 

Kanskje kan jeg uten for mye kverulering få noe info om det jeg lurer på da?

 

Merkelig at det hele tiden må bli en diskusjon med kverulanter på disse forumene altså.

Link to comment
Share on other sites

En god revestøver SKAL etter min mening kunne slippes på frisøk å ta ut rev selv om det myldrer med annet viltslag...inkludert hare. For de som ikke vet det så betyr frisøk slipp uten at du har et konkret spor å slippe på. Legg merke til hvor mange som har " gode " revestøvere på vinteren når det er sporsnø.....man hører ikke så mye til disse når det er høst og barmark og de ikke har spor å slippe på :winke1: !

 

 

 

Enig i dette. Så er det veien dit som er int! Det er jo alltid moro å jobbe med hund. Jeg leste og hørte at amerikansk foxhund også skulle være klovviltrein... Det stemmer jo ikke det.

Trur det går endel i preging og individer på det meste. Men noen raser har sikkert flere ønskede individer.

Link to comment
Share on other sites

LODJURSJÄGERN : Akkurat det avsnittet du har referert til betyr preging mye , men ikke alt. Men du må gjerne informere alvsrådet for Finskstøver i Norge for der er det hare , hare og hare som gjelder. I Finland derimot...men det er en annen diskusjon som ikke hører hjemme her.

 

Da jeg ikke pr nå vet mer om flekkstøveren så avslutter jeg her i henhold til trådstarters ønske.

Link to comment
Share on other sites

Bullstaff.. har et godt sinn så derfor trives jeg med det. Du har jo støvere og jakter mye med det, da syns jeg du bør komme oss litt i forkant for vi kan ikke gjette dine erfaringer med hunder. For meg kunne du vært mr.harehund eller en grønnskolling?

Skjønner ikke hvordan du fortsatt kan si at det er "stor forskjell" på en russer støver og en russisk flekket støver? Det kommer helt an på som jeg har sagt 1 million ganger før her inne, hvordan preger man hunden!

Vet om RFS som er drivende dyktige elghunder.... tviler på at det er hunden sin feil.

 

Jeg har har en russisk støver, av nyskjerrighet vil jeg gjerne vite forskjellen på min og den flekkete varianten. Kommer reven fortere? Saktere? bjeffer hunden hyppigere? Høgere? Er uttaket raskere? Henger den i lengre? Sporer den bedre? Jager den vilt jeg ikke kan jage med min støver?

Link to comment
Share on other sites

Har forsåvidt ikke ment å gå i noen diskusjon ang det ene eller andre her Bobcat123. Kan godt hende at russerstøveren er god som gull akkurat som jeg er fornøyd med min sveitserstøver.

Ikke skal jeg gå inn for at det ene er bedre enn det andre etter mange års jakting. Jeg har "en greie" akkurat nå for flekken om, og årsaken kanskje til at jeg ville vite litt om denne rasen og ikke russerstøveren var nettopp at det er en god del info på akkurat den ute.

Stor forskjell? Ser bare at jeg har skrevet at det var en forskjell når du blander inn foxhound i harahund. Da blir vel målet noe anna?

Men jeg registrerer at det var feil fora å prøve seg fram i. Litt lei meg for at det ikke skal kunne g¨å an å holde en liten tråd det jeg ber om info om en hund uten diskusjoner, og nesten personangrep. Jeg er ydmyk jeg. Ydmyk nok til å spørre meg fram.

Jeg avslutter i denne tråden jeg sjøl starta nå og ber om at noen sletter den. Dette gidder jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

LODJURSJÄGERN : Akkurat det avsnittet du har referert til betyr preging mye , men ikke alt. Men du må gjerne informere alvsrådet for Finskstøver i Norge for der er det hare , hare og hare som gjelder. I Finland derimot...men det er en annen diskusjon som ikke hører hjemme her.

 

Da jeg ikke pr nå vet mer om flekkstøveren så avslutter jeg her i henhold til trådstarters ønske.

 

Det hører som du sier Foxhound, ikke hjemme i denne tråden, men som en digresjon, ser jeg på Finskstøver Foreningen sin hjemmeside, at de har opprettet en egen "Rev-pokal" iforhold til jaktprøver på rev.

Link to comment
Share on other sites

Ikke ute etter noe personangrep Bullstaff, men er bare rimelig lei alle tråder med dårlige argumenter om de "nye hunderasene" som tas inn til landet. "alle mine hunder er superhunder", "den ene rasen jager ikke klauvvilt men det gjør den andre osv.." Summa sumarum er det slik at det er 95 % opp til eieren å få til bikkja, sjeldent at det er hunden som er begrensningen, derfor er blir argumentasjonen mellom raser i, hva skal si samme genre (støvere, harehunder.. løs på drevet..) stort sett unødig.

Det blir som å diskutere skrujern, hva funker best av det med blått skaft? Kanskje jeg skulle hatt et annet verktøy i stedet? (en helt annen rase....)

Har forresten en kjenning som er med på et kurs jeg og en instruktør kjører, (går ut på preging og sportrening) han har en dunker som er helt idiot etter bjørnespor! 8 mnd gammel hund med er drivende dyktig til å spore, den jager rev over stokk og stein også. Dunkeren har vel ikke de beste reve/bjørnelinjene i følge dette forumet kontra de andre flekkete og uflekkete støverne, som sagt det er sjeldent opp til hunden, klarer du å prege rett, hente frem masse motivasjon i hunden får du trigget jaktlysten i bikkja og du ser virkelig at hunden begynner å virke...

Link to comment
Share on other sites

@bobbcat123

Mye er opp til eieren ja, men selvfølgelig er det individuelle faktorer hos bikkjene også, selv innen samme rase. Når du så bastant hevder at 95% er opp til eieren kan du neppe ha hatt mange hunder, ettersom du "aldri" har misslyktes med å få frem en god hund.

Jeg har selv hatt hunder som har vært blant Norges beste, men også sikkert av Norges semste også.

Hva er poenget med avl og stamtavler hvis det ikke er individuelle forskjeller i genene til hundene?

Får du en grå elghund til å jage rev med god aus i losen :wink: ? (satt på spissen som eksempel)

Kona vurdere forresten å kjøpe en jaktchiwawa som skal brukes som bjørnehund, blir spennende å følge utviklingen i høst :wink: (sorry, klarte ikke å dy meg)

 

Bruttern har kjøpt seg russerstøver av en enkelt grunn, ulvefryken.

Jeg mistet for 4 år siden en utrolig god finskstøver til ulvekjeften i området vi jakter i. Nå er det mye mer ulv der.

Russern ser ut som en terminator under jakta ikledd kevlar og lange pigger rundt hals og nedover rygg.

Denne er jaktmessig på linje med en god finskstøver, men har ikke det varme og herlige målet i losføringen. Han har en utrolig evne til raske uttak, på grunn av bruk av blikket, som kjennetegner russeren. (ja, fremavlede egenskaper)

Han jager hare og rev som bare rakkern, men er ikke noen hund fremmede skal ha omgang med i noen særlig grad, da eskaleringen går fra 0-100 ila 0.1 sek, uten noen særlige signaler på at det er i ferd med å smelle.

Link to comment
Share on other sites

Er Russisk Flekket Støver det samme som Harlequin Støver ? Som er en del av opphavet til Dunkeren?

http://en.wikipedia.org/wiki/Dunker

 

Russian Harlequin Hound, Russian Piebald Hound, Gontchaja Russkaja Pegaja, Anglo-Russian Hound, Harlequin Hound, Harlequin, Russkaya Pegaya Gonchaya , er slik jeg forstår det andre navn på samme rase.

Ref:

http://www.russiandog.net/hunting-hounds.html

Link to comment
Share on other sites

Ikke ute etter noe personangrep Bullstaff, men er bare rimelig lei alle tråder med dårlige argumenter om de "nye hunderasene" som tas inn til landet. "alle mine hunder er superhunder", "den ene rasen jager ikke klauvvilt men det gjør den andre osv.." Summa sumarum er det slik at det er 95 % opp til eieren å få til bikkja, sjeldent at det er hunden som er begrensningen, derfor er blir argumentasjonen mellom raser i, hva skal si samme genre (støvere, harehunder.. løs på drevet..) stort sett unødig.

Det blir som å diskutere skrujern, hva funker best av det med blått skaft? Kanskje jeg skulle hatt et annet verktøy i stedet? (en helt annen rase....)

Har forresten en kjenning som er med på et kurs jeg og en instruktør kjører, (går ut på preging og sportrening) han har en dunker som er helt idiot etter bjørnespor! 8 mnd gammel hund med er drivende dyktig til å spore, den jager rev over stokk og stein også. Dunkeren har vel ikke de beste reve/bjørnelinjene i følge dette forumet kontra de andre flekkete og uflekkete støverne, som sagt det er sjeldent opp til hunden, klarer du å prege rett, hente frem masse motivasjon i hunden får du trigget jaktlysten i bikkja og du ser virkelig at hunden begynner å virke...

 

Ja, men da er vi jo kav enige ser det ut til så i så måte skjønner jeg ikke at vi er tidligere uenige heller. Min interesse for rasen er nysgjerrighet og noe lesing på nett, tanker omkring rasen osv. Er vel ikke helt den som kjører drever og neg osv. Kanskje litt lyst på å se på noe "annerledes" da. Men det er så.

Har sjøl to kjenninger meg dunkere som er drivende dyktige hunder på rovvilt. Den ene der er i allefall også testet på bjørn på både wire og levende og den fungerer som bare det. Så ja, hva med en Dunker! Jeg har trua på dem som bare det jeg!

 

Er faktisk sjøl også instruktør på mange områder hva angår bikkjer også! Slik "by the way"! Så da er vi vel ganske så like alle sammen tilslutt:-). Enn så lenge ser det ut som det blir finlandstur etter hund så får vi se om det frister mere med flere slik coonhounds etterhvert også...

Link to comment
Share on other sites

@bobbcat123

Mye er opp til eieren ja, men selvfølgelig er det individuelle faktorer hos bikkjene også, selv innen samme rase. Når du så bastant hevder at 95% er opp til eieren kan du neppe ha hatt mange hunder, ettersom du "aldri" har misslyktes med å få frem en god hund.

Jeg har selv hatt hunder som har vært blant Norges beste, men også sikkert av Norges semste også.

Hva er poenget med avl og stamtavler hvis det ikke er individuelle forskjeller i genene til hundene?

Får du en grå elghund til å jage rev med god aus i losen :wink: ? (satt på spissen som eksempel)

Kona vurdere forresten å kjøpe en jaktchiwawa som skal brukes som bjørnehund, blir spennende å følge utviklingen i høst :wink: (sorry, klarte ikke å dy meg)

 

Bruttern har kjøpt seg russerstøver av en enkelt grunn, ulvefryken.

Jeg mistet for 4 år siden en utrolig god finskstøver til ulvekjeften i området vi jakter i. Nå er det mye mer ulv der.

Russern ser ut som en terminator under jakta ikledd kevlar og lange pigger rundt hals og nedover rygg.

Denne er jaktmessig på linje med en god finskstøver, men har ikke det varme og herlige målet i losføringen. Han har en utrolig evne til raske uttak, på grunn av bruk av blikket, som kjennetegner russeren. (ja, fremavlede egenskaper)

Han jager hare og rev som bare rakkern, men er ikke noen hund fremmede skal ha omgang med i noen særlig grad, da eskaleringen går fra 0-100 ila 0.1 sek, uten noen særlige signaler på at det er i ferd med å smelle.

 

Morro fyr du? For det første, hvor står det at jeg ikke har hatt dårlige hunder? Hund har stått sentralt i min oppvekst fra jeg var barn. Opphold i hundehold hadde jeg da jeg flyttet hjemmefra og under studietiden og når ungene var små. 2 dårlige/elendige hunder, 1 middels bra, 1 god hund og 2 meget bra hunder, den ene har jeg enda. Har en til som jeg trener masse med, tidlig å si hvor bra den blir, virker midt på treet lovende etter at den hadde en oppsving for ikke mer en 1-2 uker siden. Frem til da kunne glatt ha stilt på NM i laushund mus!

Med smått og stort blir det vel ca 7 hunder jeg har erfaring i fra, ikke all verden men har en viss erfaring. Ting som jeg innrømmer glatt er at de to hundene jeg har nå stryker nok med glans på jaktprøver etc på grunn av lydighet, ikke vært prioritert nok fra start av og jeg har havnet i bakleksa der. Den ene hunden er komplett idiot i bånd, jeg er 100 kg og det er minstekravet for å gå i bånd med den. Den andre er ok i bånd men den er på jakt hele hele hele tiden, den har en indre "uro" i seg som aldri sover. Får den sjelden eller aldri ut av los, må stå bak et tre å hoppe frem:-) ligger byttet der må bikkja kobles momentant etter felling ellers er den på nytt søk.. mine bikkjer oppsummert.

 

Annet som må tas med i betraktning som et viss erfaringsgrunnlag er jaktmiljøet du er i, er du hundefører i den klassiske 1 til 2 ukes elgjaktklubben i 25 år har man ikke så bred erfaring, mye erfaring kanskje men veldig nisjepreget.

Jeg og mitt jaktmiljø kan vel beskjedent betegnes som jaktidioter, komplette sådan - eksempelvis var jeg hjemme i natt kl 0300 etter en telefon i fra noen som har sett noe 10 mil fra der jeg bor, var på skytebanen da jeg fikk tlf, avbrøt skytingen, kort sms til fruen om at jeg kommer ikke hjem før jeg skal på jobb, (hun er så vant til slikt at hun, bare sier god tur!) var ute og sporet med støvern til de sene nattetimer... I dag skal jeg hjem etter jobb, hive i meg mat, og avgårde på skyting igjen samt at jeg tar med den andre hunden på luftetur etter elg hvis vi finner spor, hvis ikke blir det spordraging....

 

De andre komitragiske kommentarene dine kan bare sånn "kort" :-) kommentere, tror du har terget på deg hele NEG-Norge nå. Selvfølgelig kan du jage rev så det spruter med en NEG! Men du kan da fan ikke omprogramere/genmanipulere NEG'n slik at den blir løs på drevet halsende hund! NEG'n jager reven på sin måte, som er nedarvet i sine genene. Los får du når NEG'n stiller reven....

Hele mitt poeng er at du kan gjøre ganske mye med ei bikkje jaktmessig, stamtavler og hunderaser er der som en overordnet betegnelse for at skal velge rett "verktøy" til det som passer meg og deg. (liten eller stor hund? rask eller treg? halsende eller stillende? gode revegener,bjørnegener osv)

For forklare nærmere kan jeg si at jeg valgte rasen øst-laika som "elghund" mye på grunn av at den ikke har det påhenget som en jemt/NEG (bruke halve dagen på å lete etter hunden inne på nabovaldet er en ting, men den krysser fort E6 og riksveier også, noe som ikke er særlig ønskelig i mitt tilfelle) og at den stor og sterk, kløv/trekkhund og allsidig jakter. (backup på bjørn/gaupe til støver min) - MEN, det vil ikke si at jeg IKKE kan få en god/brukbar rev/gaupehund/bjørnehund av denne hunden hvis man ØNSKER og vil prioriterer det. For å ta steget helt ut og skape en "spesialist" ville stamtavler blitt nøye sjekket hvis jeg absolutt ønsket meg en ren feks. bjørnehund av denne rasen, da har jeg kuttet ut elg og alt annet for gjøre det som kan gjøres for å lykkes med hunden. Igjen tilbake til origo, det er mye opp til eier og hva han ønsker å ofre i tid og jaktbare arter for å få frem den bikkja han ønsker selv.... Dette er mine meninger og erfaringer, oppsummert kan jeg si at det er ingen "tostrekundersvaret" løsning på hunder, men det meste ligger i oss og det må vi bare innrømme, mye av problemet ligger i at folk ikke tør å innrømmet at hunden suger! Til det er det to årsaker, 1. Stoltheten får seg en knekk. 2. De har ikke nok erfaring eller sett hvordan virkelig gode hunder er, de tror og oppriktig mener at hunden er god.

 

Kan nevne noen eksempler fra her i område, MR X har blant annet 2 NM titler med to forskjellige hunder (samme rase) og en rekke gode hunder under og i mellom disse to prakteksemplarene. (NM-Vinner nr 1 lånte jeg på jakt for mange år siden og kan bekrefte at det var ei knallbikkje!:-)) Mr Y har hatt minst like mange bikkjer om ikke dobbelt så mange, kun en, 1 stk! skarve hund som har vært bra, resten har blitt gitt bort eller havnet på de evige jaktmarker. (vi snakker om et betydlig antall hunder som ikke ble noe av) Noen av de som har blitt gitt bort i voksen alder har klart å bli helt greie hunder under andres vinger. MR Y kjøper hunder av beste stamtavler og gener, så alt har ligget til rette for at hundene skal fungere.

(Vi må erkjenne at kompisen i jaktlaget eller naboen er flinkere med hunder enn det jeg er, kanskje jeg kan ta i mot noe råd og tips?)

 

Hvorfor er det slik tror du?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...