Jump to content

Stålammo til sjøfugljakt


Del

Recommended Posts

Obs, det gikk ikke helt som det skulle... :oops:

Det jeg skulle frem var:

 

Jeg har, etter å ha lest flere tråder her inne, kommet frem til at:

-Federal Black Cloud FS Steel 12/76 str. 2 (11.- stk.) eller Federal Speed Shok 12/76 str. 2 (6,50.- stk.) til skarv.

 

-Samme patroner til til ærfugl (evt. også andre ender og ei og annen ungmåke) i mindre str, som 4.

 

Har dere noe å innvende? Er str. 4 i stål for smått til ærfulg? Trenger jeg magnumpatroner til ærfugljakta, eller holder det med 12/70 (er jo billigere :lol: )?

 

Så helt til slutt, er Black Cloud med "ringhaglene" så mye bedre enn Speed Shok? Speed Shok er myyye billigere...

 

På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt begge typene, dog i størrelse 3 til skarv og ærfulg med meget godt resultat.

Jeg valgte str. 3 for å ha litt fler hagl i lufta. Inbiller meg at BB/B/2 blir litt for lite antall stål.

Syns også Black Cloud har bedre effekt. Faller raskere med Black Cloud. Med Speed shock ble det noen tilfeller med at fuglen glei litt lenger på vingene før den gikk i vannet/bakken. (kan jo selvfølgelig være dårlig skudd og da.)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

jeg har brukt black cloud 2 og BB til alt av jakt i høst/vinter som var ;)

 

ender datt på det som var godt over haglehold for stål/bly og alt anna.

kan ikke anna en å skryte av patronen. lykke til med valget, du kommer til å bli kjempefornøyd med patronen. ellers ta en titt på remington hypersonic steel ;)

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på 70 og 76 patroner er lengden på patronen. Lengre patron=flere hagl (dersom du da snakker om samme størrelse på haglene). Tingen er at for å ikke overskride makstrykk i hagla, så er ofte utgangshastigheten på haglene i 12/76 noe lavere enn i en 12/70 patron. Om dette er et problem når det gjelder black cloud vet jeg ikke, men mener å huske at utgangshastigheten som er oppgitt på pakken er rimelig lik og høy på begge patrontypene.

 

Jeg har ikke selv så mye erfaring med blackcloud, men har brukt 12/76 str 3 på kråkejakt noen ganger, og for all del kråkene detter, og black cloud er definitivt det beste jeg har prøvd av stålhagl (selv om jeg ikke har prøvd så mange forskjellige typer). Skarv er forholdsvis hardskutt, og jeg vil nok si meg enig i at du bør nok vurdere str. 3 på skarv. Jeg kommer nok til å bytte fra vismuth til blackcloud 3 eller 4 på andejakta til høsten for å se hvor godt det blir. Uansett til gåsa tør jeg ikke annet enn å fortsette med wingmaster HD.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...