Jump to content

Veldig glad - "ny" rifle :)


Langlo

Recommended Posts

Kjøpt meg 9,3x62 - en brukt sako 75 med modifisert hunter-stokk. - Endelig er børsa med det kaliberet jeg ønsker i boks :) - Rifla er ikke kommet ennå, men jeg gleder meg til prosessen, tilpassing av stokk - valg av montasje og kikkert. Jeg tenker jeg vil prøve den noe uten demper først, så får jeg se hva det blir til med den dempingen.

 

Jeg har en finnlight stokk liggende som jeg bare kan sleppe den oppi, og også en laukonen stokk som skulle passe. Jeg er spent på hva som kommer til å kjennes best.

 

Dette er vel mest som et gledesutbrudd å betrakte - men har dere kommentarer eller råd er det bare å komme med det :) (spydigheter er også velkomne, det er jo på gode dager jeg tåler dem best ;) ) Nå må bare våpenkontroret si ja (og jeg har plass i skapet)

 

Med hilsen Langlo

Link to comment
Share on other sites

Gledesrus er herlig det! 9.3 er et fint kaliber og sako knall børse så skjønner gleden! Selv venter jeg på en Schultz classic DL i 6,5 med den nye jaktfeltstokken til Grodås. 17 mm pipe . Den skal toppes med et sightron 6-24x50 som ligger her i eska si og venter på børsa! Demper og vektor komp er også bestillt. Åsså blir det vel noen div løp i ymse kaliber etterhvert:) Klarer nesten ikke vente. Er lovet leveranse i neste uke :)

Lykke til med sakoen:)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Prøveskjøt vidunderet idag :) Jeg har en lik børse i 6,5x55 og hadde flyttet over optlilock montasjen med kikkerten fra denne. Det var høytid og skepsis i en salig blanding før jeg trakk av.

 

- Dette er min første opplevelse med kaliberet - og a-tec maxim`en er ennå ikke montert. Skuddet var forbløffende behagelig å dra av. Etter å ha forventet å få godt med juling - var det en merkelig behagelig opplevelse da det først smalt. Kolben er behagelig og jeg holdt godt i - det kan vel være en del av forklaringen. Pachmayer decelarator kappa var heller ikke dum. - Men jeg hadde forventet meg verre rekyl i alle fall. - Etter ca 20 skudd i knestående og sittende og i benk prøvde jeg stående. Ved et av skuddene der, hvor jeg lott børsa gå inn i senter unnenfra fikk rifla en god rotasjon og jeg et lite blodig kutt i panna - så da ble jeg innvidd 9,3-skytter til slutt.

 

Nå er jeg spent på hva lyddemperen gjør med opplevelsen.

 

Prøveskytinga foregikk med Norma Jaktmatch og den imponerte ikke med presisjon - men noe av skylda har vel skytter med "nytt" gevær.

 

Med beste hilsen fra Langlo

Link to comment
Share on other sites

Kapping på 50 cm - nå med a-tec maxim, og løpet fikk en seriøs omgang med mantelfjerner- 2 omganger med Foresters skum). Mekanismen ble flyttet over til en synthstokk, og vips så gikk den bra. 20mm tre-skuddsamling på 100 meter ved første forsøk med norma jaktmatch - det er jeg fornøyd med.

 

Denne gangen "lånte" jeg siktet fra tilsvarende rifle i 6,5x55.

 

Neste etappe blir et godt sikte for korte hold:

 

1. Lang øyeavstand

2. Størst mulig synsfelt

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Herlig Langlo! gratulerer med studsare. Har også kjøpt med ei sako 75 hunter i 9,3x62 til elgjakta, børsa er fantastisk! Har bestilt med deluxe stokk fra USA, den skal settes på etter jakta. Dette blir grombørsa! På toppen sitter en swarovski Z3 3-10x42. Jeg har også en a-tec maxim demper til. Børsa er utrolig god å¨skyte med til å være et såpass grovt kaliber, jeg er imponert over sako 75!

Link to comment
Share on other sites

esp1td.jpg

 

27wrewi.jpg

 

Hei! Hyggelig med noe entusiasmen Bjoernstad:) Det kikkertsikte du går for høres jo ut som en lekker sak ;), stokken like så ...

 

"Prosjektet" for min egen del er kommet i sin avsluttende fase - ferdig kanskje? Nå er den flyttet over i sakos synth stokk som jeg hadde etter 6,5x55 (som nå er i en sporterstokk) - løpet er kappet til 50 cm og det er skaffet en a-tec Maxim. På Finn.no fant jeg en Conquest 3-9x40. Valget falt på denne da den hadde vedlig god øyeavstand (10cm på alle forstørrelser) og et okular som var så kort at jeg kunne skyve den veldig langt frem i montasjen. Optisk er det ikke noe nattsikte, men ypperlig til den bruken jeg har den til, elgjakt på dagtid. Og den skyter fortsatt som en drøm - Jaktmatch og mega av egen produksjon finner veien hjem - nå er det 13 dager til den skal i skogen ...

 

Jaktlig hilsen Langlo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...