Jump to content

Recommended Posts

Posted

En venn har kjøpt en Gebr. Merkel 20/20 -6.5 . Mye gravyr og strøkent eldre våpen.

Problemet er at rifla går 20 cm. over på 100 m. Eier kunne tenkt seg og fått dette til og stemme med treffpunkt på ca. 70 m. ergo må siktet økes i høyde . Jeg mente kornet på denne satt i et kilespor fra forsiden . Rundt kornet er det også gravyr så det er ikke lett og se derfor setter jeg spørsmålet her om noen har spesiell peiling før jeg gjør noe inngrep . Mente faktisk også at det fantes korn til disse i noen få høydeforskjeller men dette kan jo også ha med prod.år og gjøre .

La meg høre fra noen som kan Merkel .

Posted

Hadde samme problem med min merkel også.Jeg valgte å file hakket i skuret litt dypere med ei lita trekantfil.Skulle ikke så mye til før treffpunktet sank 20cm.

Posted
Hater perlekorn, så jeg fila meg nytt korn sjøl. De nyere modellene har visst skikkelige, rektangulære korn forresten.

Ja jeg tenkte og lage nytt korn til ham men vet du hvordan det sitter fast !

Posted
Det er sløyfa inn i "svalehalespor" forfra.

Ja det er det ja ! det kunne virke slik altså men pga. graveringer er det ikke mulig og se det fra enden av løpet derfor spørsmålet . Takk det var en viktig opplysning :D

Posted

Bare hyggelig. Skulle personlig ønske svalehalesporet var "vinkelrett" på løpsaksen. Da er det enklere med innskytinga. Sånn som det er nå bruker jeg å lage kornet ekstra bredt, slik at en har litt å korrigere på underveis. (Prøveskyte/file). Venter med å banke kornet helt på plass til jeg er fornøgd med treffpunkt sideveis. Og lag selvsagt kornet høgt nok slik at du har å gå på der også.

Posted

Takker for tips karer men jeg fant ut i stedet og file ned toppen på skuret og deretter senke og utvide sporet litt og det ble helt perfekt . Tror det var den enkleste løsningen også . :D:D