blundby Posted July 8, 2011 Posted July 8, 2011 Vurderer å kjøpe 458 lott pipe til min R8 lux. Tenker på å kjøpe rekyldemper (tungsten) innlegg til kolben (hører omlag 20% reduksjon i opplevd rekyl) og å montere en solid og kort lyddemper (primært for å redusere rekyl). Hvilken effekt vil en demper ha på et slikt kaliber? Slik jeg forstår det reduserer lyddempere rekyl ved å stoppe kruttgassen fra å blåse fremover. Rent hypotetisk, dersom all kruttgassen stoppes i demperen vil jeg med en 500 grain kule foran 90 grain krutt oppnå i underkant av 15-17% rekyl reduksjon? (500 grain som blåses ut av løpet g ikke 590) Lurer også på hvordan R8 mekanismen og standard stokken vil takle rekyl kreftene fra dette kaliberet? Noen som har erfaringer? I tillegg vurderer jeg Aimpoint CM4 fremfor kikkert ettersom dette ikke akkurat vil være for skyting på lengre hold enn 150 m. Skal brukes på elgjakt.
Chiefen.v-2 Posted July 8, 2011 Posted July 8, 2011 Prøv uten demper og "innleggsåle" først; rekylen er ikke så ille som mange skal ha det til (med mindre du skal dunke en umasse fra liggende "DFS-style").
Krieghoff Optima Posted July 8, 2011 Posted July 8, 2011 Du får ikke mer enn 375 til din lux. skal du ha mer må du opp på safari modellen
blundby Posted July 8, 2011 Author Posted July 8, 2011 Rogne Våpen opplyser om at man fint kan bruke 458 safari piper i standard R8. Må bare ta vekk litt tre (skinne) på innsiden av forskjeftet...
Krieghoff Optima Posted July 8, 2011 Posted July 8, 2011 (edited) jaja alt går, men du må slipe vekk litt treverk blir ikke fint når du setter på ei standard pipe igjen Men uansett kunne gjerne hatt en pipe selv Edited July 9, 2011 by Guest
Taurotragus Posted July 9, 2011 Posted July 9, 2011 Har hatt en 458 Lott med demper for noen år siden. Det funket veldig bra Det var en standard Rem 700. Kappet pipa til minimum og satte på en Hausken Titan demper. Ut fra andre rifler ble den omtrent som en 375H&H å skyte med. I tillegg ble smellen noe helt annet. Ble veldig populær hos PH`en når de slapp øresus 405 grain kuler foran litt N110 krutt ga en stille og morsom ladning også
Recommended Posts