Jump to content

Vekt på drilling?


lilleulv

Recommended Posts

Hei!

 

Har ikke peiling på drilling, men kikker litt i bruktmarkedet. Er ute etter en i kaliber 16/70 og 7/57r. Hva vil dere anse for å være ok vekt på et slikt våpen? Gjerne med et sikte type 6x42.. Er det noen merker/modeller fra 50-70-tallet som er smekrere enn andre?

 

Takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Da ser det ut til at når en drilling begynner å nærme seg 4 kg med sikte, så må vel det kunne sies å være i den tyngre enden av skalaen?

 

Jeg jakter mye skogsfugl med mulighet for hjort. I tillegg så blir det en del turer etter fjellrypa, og det er spesielt på disse turene at kravet om lav vekt gjør seg gjeldende.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er opptatt av vekt så bör du kikke på drillingar med dural eller aluminiumsbaskyle, som har lågare egenvekt enn stål. Det er sjölvsagt ulike oppfatningar om dette, og nokre meiner at ei lett duralbaskyle flytter balansen framover slik at drillingen fölast ubalansert. Dette er ein smakssak, og noko du bör pröve sjöl. Drillingar med duralbaskyle i nemnte kaliber får du på mellom 2,7 og 2,8 kg utan optikk, noko som tilsvarer ei lett hagle.

 

Vekta forövrig er ikkje den einaste faktoren som definerer om våpnet opplevast smekkert, balansen er også viktig, og opplevelsen av god balanse er litt individuell.

 

Dei fleste drillingar ligg på 3-3,4 kg, og mange närmer seg og bikker 4 kg utan optikk. Dette er ikkje noko for meg, men som sagt så er smaken som baken.

 

Vil ein ha det ypperste mtp förlighet og balanse så ser ein vel etter ein förkrigsdrilling, evt etterkrigsdrilling bygd på förkrigsdelar.

 

Som du skriv så nevner du 50-70-talet. Det er uendelig stor forskjell i f. eks. Sauer sine drillingar frå 54 (produksjonen i Eckenförde etter krigen kom ikkje i gang för 54) til 70. Den nyare mod. 3000 med slett låskasse opplevast av mange som tung og ubalansert, noko som kjennetegner mange drillingar oppover 70 og 80-talet.

 

Anbefaler deg å kikke på ein 50-tals (54-60) Sauer & Sohn på egun.de eller det norske markedet dersom du föler du har råd til det.

Link to comment
Share on other sites

Takk for utfyllende svar LisleArne!

 

Da endrer jeg ordlyden til "oppleves som smekker". Jeg er ingen gramjeger, og vil gjerne ha i stål, samt at jeg også tåler litt lengre piper for balanse og sving. Gitt disse forutsetningene så skiller det allikevel en del mellom ulike våpen så tips som Sauer & Sohn fra 54-60 mottas dermed med stor takk.

 

Jeg er nok rimelig blank på historikken på de ulike modellene, selv om jeg prøver å plukke opp en del gjennom de utmerkede trådene her på kammeret :)

Link to comment
Share on other sites

Her er eksempel på ein Sauer frå 56 med stålbaskyle. Vekta på denne ligg nok på litt i overkant av 3 kg utan optikken. Dette er ein ganske vanleg drilling av svärt god kvalitet. Kal. 7x57R, 16/70 og innstikkpipe i 22 Mag. Hakemontert Hensoldt kikkert 1,5-6x36.

 

Utgangspris på 700 Euro og auksjonen går ut om snaue 2 timar. Kanskje verdt eit bud?

 

 

 

800 Euro for denne så har du den heime i lanken for i underkant av 8000 kr. Skal hjelpe deg gjennom prosessen dersom du behöver hjelp:)

 

Det beste er jo å kjenne på alle dei ulike först, men det er ikkje alle våpenforretningar som har eit utvalg som tillater dette.

 

3382554_2_4e0a056f668a1.jpg

 

http://egun.de/market/item.php?id=3382554" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Ja den var fin den. Holder dog på å spare opp litt enda, så jeg tror nok ikke at det blir handel riktig enda. Men på den annen side så vil jeg gjerne begynne å bestemme meg for hva jeg skal se etter. Dukker drømmevåpenet opp så får jeg kanskje heller brenne av litt på plastikk-kortet.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...