Jump to content

Trenger hjelp me å finne ut hvilke choker jeg har.


heintore

Recommended Posts

Hei kammeret folket =)

 

Jeg kjøpte en brukt Beretta 686 E sporting for en liten stund siden, her følgte det med noen choker.

Kan dere si meg hvor store chokene er ? jeg skriver de opp her så ser dere om dere kjenner de igjen.

 

Chokene :

1: Briley BER/BENX2 LMOD

2: Briley BER/BENX2 IMOD

3: Briley BER/BENX2 SKT

4: PB-M-SP *** Victory (M-LEAD F-Steel)

5: PB-IC-SP **** Victory ( IC-Lead M-Steel )

6: PB-CL-SP **** Victory

 

Jeg vet at * er full trangboring altså får å skyte langt og ***** er sylinder for å skyte på korte hold.

Men er litt usikker på de ovenfor siden jeg ikke har kjenskap til dem.

 

Hvilke choker ville dere brukt til vanlig trapp skyting ?

 

Og hvilke ville dere brukt til litt varier sporting skyting ?

 

Mvh Takker for svar =)

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg får google det å se om jeg blir kolkere på det :winke1:

 

Men hadde vert fint med anbefalinger av choker til Trapp og Sporting :D

 

Chokene som står i nå er :

 

Øverse løpet: LMOD (Light Modified)

Underste løpet: IMOD (Improved modified)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

sporting har jeg ikke skutt så mye, men har skutt mye trap med 682 0g 686. Og har brukt 1/2 choke. Har funka får mæ. må bare prøve dæ fram. Er forskjellig hva man liker og skyte med.

 

Takker for svar, ja jeg skal teste litt med papp blinker. Men banen har sommerstengt nå. Så da er eneste mulighet å kokelure på nettet etter tips :D Men skal komme meg opp på banen å teste dette etter sommerferien :)

Link to comment
Share on other sites

Til trap(skrives med 1 p :wink: )bruker du ***. Det er halv trangboring.

 

SKT må vel bety skeet. Det er omtrent det samme som *****, eller en mellomting mellom cylinder og improved cylinder for disse chokene. (Optimachoker har skeetchoke med negativ trangboring. altså litt åpnere enn cylinder.)

 

IMOD (Improved modified)er vel 3/4 trangboring. Altså **

 

LMOD betyr vel light modified. Tror det er en mellomting mellom halv(modified) og kvart(improved cylinder). Denne er sikkert super til trap. det spørs hvor treig du er til å skyte. Jeg er treig, så jeg bruker halv trangboring.

Link to comment
Share on other sites

Ja det må testes ut, gleder meg til det :)

Ja det er justerbar kolbe på haglen :wink:

 

Bestilte nylig nytt Sikte til haglen, har nå ett hvit korn. Men skal bytte til dette : Ruby fluoriserende - Fiberoptiske sikte, dette selges hos winge våpen for 150,- så det blir litt spennende å teste det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme hagle som du. Byttet også ut det hvite sikte med et lite fluoriserende sikte. Var egentlig ikke så mye forskjell. Er ei bra hagle som går mange tusen skudd. Har brukt min mest til jakt i det siste, men har gått endel tusen skudd på bane og. Fortsatt thight og fin:)

Link to comment
Share on other sites

Til trap(skrives med 1 p :wink: )bruker du ***. Det er halv trangboring.

 

SKT må vel bety skeet. Det er omtrent det samme som *****, eller en mellomting mellom cylinder og improved cylinder for disse chokene. (Optimachoker har skeetchoke med negativ trangboring. altså litt åpnere enn cylinder.)

 

IMOD (Improved modified)er vel 3/4 trangboring. Altså **

 

LMOD betyr vel light modified. Tror det er en mellomting mellom halv(modified) og kvart(improved cylinder). Denne er sikkert super til trap. det spørs hvor treig du er til å skyte. Jeg er treig, så jeg bruker halv trangboring.

 

Takker for svaret, blir litt mer klokere nå ja :)

 

Er det rett sånn det står i løpene :

Øverste Lmod

Nederste Imod ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme hagle som du. Byttet også ut det hvite sikte med et lite fluoriserende sikte. Var egentlig ikke så mye forskjell. Er ei bra hagle som går mange tusen skudd. Har brukt min mest til jakt i det siste, men har gått endel tusen skudd på bane og. Fortsatt thight og fin:)

 

Kjøpte haglen brukt, den hadde skutt ca 2500 skudd. Merker nesten ingen ting på slitasje :) Den er fortsatt pen i treet og er ganske tight. Har du laget reim festene selv eller var det reimfester orginalt på din hagle ?

Jeg skal også bruke den en del på jakt, men den har ikke reim fester så trenger litt tips til det også :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det skal gå fint uten reim fester også. Men greit å ha i tilfelle det blir rype jakt, å da blir de langt å gå for meg opp til rype terrenget. Men har snakket med en del folk å de anbefaler meg å sende det inn til en kolbemaker/børsemaker for å feste reimfestet som skal sitte på nederste løpet. Eller bør det går fint selv å fikse dette. Kjøpte du nye eller fikk du de med haglen ? evt. hvor kjøpte du dem ?

Link to comment
Share on other sites

Chokene :

1: Briley BER/BENX2 LMOD = Light Modified (3/8), dvs midt mellom 1/4 og 1/2

2: Briley BER/BENX2 IMOD = Improved Modified (3/4), i utgangspunktet for trangt for stål

3: Briley BER/BENX2 SKT = Skeet

4: PB-M-SP *** Victory (M-LEAD F-Steel) = Modified (1/2)

5: PB-IC-SP **** Victory ( IC-Lead M-Steel ) = Improved Cylinder (1/4)

6: PB-CL-SP **** Victory = Cylinder, dvs helt åpen

 

Hvilke choker ville dere brukt til vanlig trapp skyting ?

Choke nr 1, 4 og 5 (iht din nummerering) er godt egnet for trap, avhengig av hvor fort du skyter

 

Og hvilke ville dere brukt til litt varier sporting skyting ?

De samme chokene er vel egnet til sporting med "normalt" hold. Ved kortere hold kan de åpnere chokene (dine nr 3 og 6) brukes. Og en del bruker IM (din nr 2) ved lengre hold, selv om den er hakket trangere enn anbefalt med stål

Link to comment
Share on other sites

Chokene :

1: Briley BER/BENX2 LMOD = Light Modified (3/8), dvs midt mellom 1/4 og 1/2

2: Briley BER/BENX2 IMOD = Improved Modified (3/4), i utgangspunktet for trangt for stål

3: Briley BER/BENX2 SKT = Skeet

4: PB-M-SP *** Victory (M-LEAD F-Steel) = Modified (1/2)

5: PB-IC-SP **** Victory ( IC-Lead M-Steel ) = Improved Cylinder (1/4)

6: PB-CL-SP **** Victory = Cylinder, dvs helt åpen

 

Hvilke choker ville dere brukt til vanlig trapp skyting ?

Choke nr 1, 4 og 5 (iht din nummerering) er godt egnet for trap, avhengig av hvor fort du skyter

 

Og hvilke ville dere brukt til litt varier sporting skyting ?

De samme chokene er vel egnet til sporting med "normalt" hold. Ved kortere hold kan de åpnere chokene (dine nr 3 og 6) brukes. Og en del bruker IM (din nr 2) ved lengre hold, selv om den er hakket trangere enn anbefalt med stål

 

Takker for et super svar. Her har du full kontroll ser jeg :)

Er meget takknemlig for svaret, håper jeg er like viten når jeg har holdt på med dette en stund :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for svaret, blir litt mer klokere nå ja :)

 

Er det rett sånn det står i løpene :

Øverste Lmod

Nederste Imod ?

Det finnes det vel ingen fasit på. Jeg skyter med halv trangboring fra nederste løp på trap-banen. På skeet og sporting/sti bruker jeg varierende trangboring i de to løpene og løpsvelgeren etter hvilken rekkefølge duene kommer i. Dette finner du ut av etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svaret, blir litt mer klokere nå ja :)

 

Er det rett sånn det står i løpene :

Øverste Lmod

Nederste Imod ?

Det finnes det vel ingen fasit på. Jeg skyter med halv trangboring fra nederste løp på trap-banen. På skeet og sporting/sti bruker jeg varierende trangboring i de to løpene og løpsvelgeren etter hvilken rekkefølge duene kommer i. Dette finner du ut av etter hvert.

 

Takk igjen.

Ja jeg får bare teste ut litt forskjellige choker å se om jeg merker resultater :)

Det er så sund att hagle banen er nede pga. Sommerferi. Det er jo da folk flest har god tid til å skyte :D

 

Gleder meg som en gutt unge til å skyte med haglen igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...