Jump to content

Verdianslag på en Kongsberg Kal.24(?)


RonnyL

Recommended Posts

Jeg fikk en gammel Kongsberghagle av en kompis da jeg hjalp ham med noe.

 

Jeg tenkte en stund på å sette/få den satt den i stand. Men siden min preferanser i våpensmak ligger litt på siden av dette og andre prosjekter med våpen av nyere årgang er på gang gjør at jeg heller vil prøve å selge den.

 

Det er altså en Kongsberghagle. Trolig kal.24 (14mm ved munning). Den er stemplet "1873" pluss et serienummer som jeg har sladdet bort på bildene. Mekanismen funker bra og og virker frisk. Har selvfølgelig ikke skutt med den.

En i klubben som kan endel om disse mente at den absolutt var verdt å sette i stand. Men pga hans alder tok han ikke på seg så mange oppdrag lenger. Han hadde ingen kal.24 skudd liggende der, så vi fikk ikke prøvd om det var det kaliberet.

Jeg har ikke rørt en skrue på den, i tilfelle jeg skulle pusse opp på en måte som ødelegger verdien.

 

Er det noen som aner hva jeg kan sette som utgangspris? Vil ikke selge den til gi-bort-pris, men heller ikke sette den så høyt at folk tror jeg tror på nissen.

Bilder i full oppløsning kan sendes på mail ved interesse eller hvis noen trenger bedre bilder for å hjelpe meg med verdisetting kan det også ordnes.

 

 

Prøvde å ta bilde ned løpet for å vise at det ser ganske bra ut inni der:

tn_DSC_0209%20-%20Kopi.JPG

 

Her er noen bilder av hvordan den ser ut.

tn_DSC_0210%20-%20Kopi.JPG

 

 

tn_DSC_0211%20-%20Kopi.JPG

 

 

tn_DSC_0212%20-%20Kopi.JPG

 

 

tn_DSC_0213_1.JPG

 

 

tn_DSC_0214.JPG

 

 

tn_DSC_0215%20-%20Kopi.JPG

 

 

tn_DSC_0216%20-%20Kopi.JPG

 

 

tn_DSC_0217%20-%20Kopi.JPG

 

 

tn_DSC_0218%20-%20Kopi.JPG

 

 

Edit:Endret på url'en til bildene slik at de viser direkte i posten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er jo som du sikkert har skjønt en ombygd rifle. Den startet som 12,17x44R rifle i 1873, med helstokk, og er nå mest sansynlig i kaliber 24 som du skriver. Den har fått ny "haglehane" med sikring. Prisen på en original rifle av denne typen i god stand ligger et sted mellom 8 og 12 lapper. Så fort det finnes rust på kassa stuper prisen for de aller fleste. Denne er i tillegg bygd om til hagle, så da er det kanskje naturlig å sammenlikne med M22 som rolling block hagla fra Kongsberg heter. Disse ligger i prisområdet 2-5000,- for fine utgaver. Igjen, når det er rust faller prisen. Jeg vil faktisk tro du sliter med å få mer enn toppen 1500,- for den børsa slik den fremstår nå. Men igjen, finner du 2 personer som begge vil ha den så klatrer jo prisen raskt. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...