Jump to content

Ekstraktorproblem LR308


VeT|Us

Recommended Posts

Hola!

 

Hadde en særdeles hyggelig tur på banen idag med en nyinnkjøpt (riktignok brukt) DPMS LR308.

Pipa på den originalt er 24", og er kappet til 18". Det står normalt en komp på tuten,

men jeg tok den av idag og skjøt uten komp og med lyddemper.

 

Både med og uten lyddemper leverer den helt topp presisjon med 167 Scenar og god presisjon med 155 Scenar, men det er ikke emnet her.

 

Jeg skjøt med den for første gang siste lørdag, og hadde ingen problemer.

 

På banen idag opplevde jeg "the mother of all forkilinger" flere ganger. Dette skjedde med skyting uten lyddemper,

og (kanskje tilfeldig?) spesielt de første skuddene etter at lyddemper var tatt av.

 

Her er hva som skjer: Hylsen blir sittende fast i kammeret, ekstraktoren river av den delen av hylsen som den har tak på, bolten repeterer og drar med seg en ny patron fremover som da smeller inn i bakkant på den hylsa som sitter fast i kammeret.

Magasinet kan da ikke tas ut av våpenet fordi en halvveis matet patron stikker ut av magasinet, og å stake hylsa som sitter fast ut av kammeret med en pussestang kan man glemme fordi det er en skarp patron som ligger bak og blokkerer.

Må da inn med Leathermanen og dra den skarpe patronen tilbake i magasinet før jeg staker ut hylsa som sitter fast og kan fortsette å skyte. Gjett om jeg var glad tredje gangen det skjedde! :mrgreen:

 

Dette skjedde ikke sist gang med kompensator på tuten (og samme ammo), og skjedde heller ikke idag med lyddemper og samme ammo (NATO) og hjemmeladninger, og heller ikke idag uten lyddemper og med hjemmeladninger. Har altså kun skjedd med NATO, og med ren munning (ikke komp eller demper).

 

Noen som har tips?

Link to comment
Share on other sites

DPMS`n er vel kammret i 308 og ikke i 7,62x51 som jeg regner med at Natoen du refererer til er i.

Har hatt samme erfaring med våpen av samme karakter som ditt våpen kammret i .308, med Nato ammo.

Samme våpen fungerte uten noen form for hikke med lapua 150g. 308 ammo.

Vi konkluderte derav at det var patrontypen og ikke våpnet som hadde problemet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...