Jump to content

Benjamin Trail NP, Nitro Piston (kjøpt)


D52

Recommended Posts

Kjøpte meg et slik, litt på impuls. får ganske gode kritikker på det meste, bortsett fra avtrekk da, som vanlig... Etter en kjapp justering ble det uansett bedre.

 

Ser ok ut. Virker godt sammensatt og grei. Det er kinavare.

 

for de som ikke vet hva Nitro Piston er så er det kort fortalt et gevær uten fjær, men som drives av nitrogen som komprimeres når man spenner det opp. Systemet minner om de demperene som holder baklukene på bilene oppe, i prinsippet.

 

Hvor bra det er gjenstår å se.

 

Det samme med skryt om presisjon og kraft etc.

 

Det er oppgitt til opp til 1200fps ved bruk av lette kuler, og opp til 1000fps ved bruk av kuler som veier 7.9 grain. Så da ender man kanskje opp med litt lavere hastighet, noe som sikkert er greit. Skal teste det i krono en dag, men skal la det gå minst 100 skudd først, som det står i manualen (leste den faktisk for en gangs skyld)

 

Kikkert følger med. 3-9x40. Klar og fin, foreløpig.

 

Geværet er godt å holde, veier ca 4kg. Stokken er massiv kompositt. Det er bra så slipper man sånne hule klonkelyder, det er litt "billig"

 

Reim med fin logo følger med :)

 

Skal bli artig å prøve dette. Er utrolig smooth og fint under oppspenning, ingen lyder i det hele tatt. noe det ikke bør heller siden det ikke er fjør som skal raute seg hele veien tilbake før den låses.

 

Et par bilder. Mer kommer når jeg har fått brukt det litt.

 

 

Link til test på youtube (i 5.5mm, mitt er 4.5) Under navnet Crosman, men tror det er samme innmat.

 

P6290011.jpg

P6290010.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært ute en tur og rakk litt testing før regnet kom. Var en del knott og andre flygende ting, men skal ikke legge all skyld på dem for at skivene ble som de ble.

 

Avstanden er 18mtr, svak helling nedover som bildet viser, ingen vind.

 

benjamintest.jpg

 

 

Skive 1 : Meisterkugeln

benjamintest3.jpg

 

Skive 2 : Walther Jackal

benjamintest4.jpg

 

Skive 3 : Lapua med spiss

benjamintest5.jpg

 

Skive 4 : Dog Match

benjamintest6.jpg

 

Skive 5 : Hønngamle dogmatch. Se prisen på boksen, 8 kroner. Disse har jeg hatt lenge

benjamintest7.jpg

 

Skive 6 : Geco

benjamintest8.jpg

 

Skive 7 : Prometheus. Hadde en anelse om hva som ville skje her....

benjamintest9.jpg

 

Skive 8 : BSA Elite

benjamintest10.jpg

 

Skive 9 : Umarex Mosquito

benjamintest11.jpg

 

Skive 10 : Gamo Pro match

benjamintest12.jpg

 

Skive 11 : H&H Sport

benjamintest14.jpg

 

Skive 12 : Igjen Meisterkugeln, som skive nr 1

benjamintest13.jpg

 

 

 

Merker at geværet går bedre og at presisjonen øker i takt med at jeg blir kjent med det.

 

Anlegget var bare over biltaket, så det kan nok gjøres bedre. Krypet på avtrekket er justerbart, og det har jeg justert, men trinn 2 på avtrekkek er langt. Veldig uvant siden jeg er vant til at skuddet går straks etter trinn 1. Her er det langt kryp etter trinn 1 før kula flyr. Men jeg vet man får TRG trigger til dette til ca 25$ så det er jo en mulighet.

 

Ellers ikke noe spes å utsette på geværet. Strammet til et par skruer før jeg dro ut. Kikkerten er fin, med mildot, og alt er greit. Mye kraft. Og Prometethusene gikk i overlyd. Det smalt mye. Men med vanlige potter var geværet ganske stille til å være så kraftig. Skal sette opp en db måler som jeg har på litt avstand. Personen som ligger med øra nedpå stokken vil jo selvfølgelig høre alt mye bedre enn folk et stykke unna. Og stille er fint. Da plager jeg ikke naboene på hytta så mye får jeg håpe.

 

Legger ut første og siste skive igjen. Begge med Meisterkugeln

benjamintest3.jpg

benjamintest13.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg har brukt dette litt i sommer og er egentlig veldig fornøyd. Avtrekket er ikke bra, så det blir å bestille TRG avtrekk til dette. Men det er mye kraft og bra presisjon. Har ikke rørt en skrue på geværet etter første gangen jeg strammet noen skruer.

 

Blåneringen er fin, men tåler ikke fukt. Etter en sen kveld/natt ute på terrassen på hytta og deretter inn i futteralet og hjem dagen etter var det begynt å bli fregner her og der. Godt jeg tok det ut å sjekka geværet før det havna i skapet. Dusja over med waffenoil og tørket av fregnene og dusjet på ny olje som jeg lot stå til dagen etter, og tørket rent. Det ble bra. Så selv om det står "All weather" så er det ikke begeistret for fukt. Dianaen min som er snart 20 år tåler samme fuktige behandling uten problemer, så man kan jo si at "kina er kina" :)

 

Men som sagt så er jeg fornøyd. Og det er fremdeles veldig stille. Dvs det oppleves stille. Så sant man ikke bruker Prometheus, slike lette plastgreier med stålspiss. Da smeller det mye pga overlyd. Da gjaller det godt i åssidene på hytta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei D52!

 

Driver å lurer på å kjøpe denne Benjamin luffa. Virker som et godt kjøp, ihvertfall med tanke på at den leveres med variabel kikkert, montasje, weaver/picatinny skinne :D og reim! Bare usikker på om det blir 4,5 eller 5,5. Så er du fremdeles fornøyd med denne?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Ja jeg er veldig fornøyd med denne. Avtrekket er som nevnt det jeg ikke liker, men det kan justeres litt og da blir det bedre. Mindre kryp. men godt er det ikke. Men man får kjøpt ny trigger som en tuningdel, og det utgjør mye. Men jeg har ikke somla meg til det enda.

 

Er ellers veldig fornøyd. Kikkerten som følger med er helt ok. skarp og fin. Og det er ingen rauting eller skviking når man spenner opp.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...