Jump to content

Antall lokkefugler


Del

Recommended Posts

Hei, jeg lurer på hvor mange lokkefugler jeg bør ha til henholdsvis grågås-, skarve-, due- og andejakt? Andejakta kommer til å foregå på sjøen (spesielt ærfugl), mens gåsejakta også kommer til å foregå i innlandet i tillegg til ved havet. Trenger jeg forresten lokkefugl til gåsejakt ved sjøen?

 

På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Dette er et mye diskutert tema, har selv fått grågås og kortnebbgås til å lande med bare 5 lokefugl(helfigur), men det

har kun vært små flokker. Tror ikke du trenger 100 lokkefugl til grågåsa, men det kan sikert være en fordel med et par dusin

for og få ned støre flokker, har også jaktet lit storskarv og her trengs ikke mange lokkefuglene, silueter med utspredte

vinger som du lager selv i krysfiner er gulle godt til skarven.

Link to comment
Share on other sites

Til duer har jeg brukt 5 lokkeduer, og skutt over 50 mange ganger. Men da sitter jeg på helt riktig plass, og det skjer i starten av jakta. Er du ikke på det beste jordet, eller du jakter lenger ut på høsten når duene har flokka seg mer, er det bedre jo flere du har, gjerne så mange som 50. Sjøl bruker jeg 25 lokkeduer nå, og synes det er et greit antall.

 

På gås har vi hatt mange morrasøkter med over 30 skutte gås, med kun 25 silhuetter. Det er MYE bedre å ha få lokkegås av bra kvalitet enn mange lokkegås av dårlig kvalitet. Jeg bruker stort sett rundt 60 lokkegås til jakt på grågjess eller kortnebb. Det er helt sikkert bedre med 120, men det tar også mer tid å sette ut, og veier mer hvis en må bære de med seg ut på jordet.

 

Tilpass antall lokkefugl til hvor store flokkene av fugler du jakter på er i området. Ingen vits med 100 lokkegås, hvis det kun er en flokk på 15 kanadagås der du skal jakte.

 

Til skarv trenger en ikke mer en 4-5 stk. Sitter du på riktig holme, så er ikke skarven vanskelig å ha med å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

- Ikke sett lokkegåsene for tett !!! En gås skal føle seg "trygg" når den bestemmer seg for å lande inn i en gåseflokk. Mange setter lokkefuglene for tett og tvinger dermed fuglene til å lande utenfor bulvanene. Du/dere har større sjanser for fugl i sekken hvis dere setter lokkefuglene med 2,5-3 m mellomrom.

 

- En liten "erte link" så lenge!;

" target="_blank

 

Vi har brukt 24 lokkegås tidligere, men har nå bestilt oss 10 til. Trur ikke vi kommer til å bestille flere...

Link to comment
Share on other sites

På gås har vi hatt mange morrasøkter med over 30 skutte gås, med kun 25 silhuetter. Det er MYE bedre å ha få lokkegås av bra kvalitet enn mange lokkegås av dårlig kvalitet.

 

Hva er lokkegås av god kvalitet, og dårlig? Hva med skall, de er ikke altfor dyre...?

Link to comment
Share on other sites

På andejakt kommer det kanskje litt an på, men de 10-15 som det foreslås her høres veldig fornuftig ut. Jeg levde lenge etter "jo-flere-jo-bedre prinsippet", men har etterhvert ikke giddet å ta med meg mer enn ett nett med lokkeender ned på jordene hvor vi jakter på trekk. Er dammen liten bruker jeg kanskje bare 5-8 stykk, mens utover høsten øker jeg kanskje til 10-12 stykk etterhvert som dammene blir større.

Link to comment
Share on other sites

Ifjor høst brukte eg bare 2 lokkeskarver og det fungerte som bare f...

Jeg lastet ned disse tegningene og lagde de av sponplater (vil anbefale kryssfiner) http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/98492.PDF

Utrolig effektivt!

 

I år har jeg tenkt å lage meg flere sånn at eg kan ha et haglehold og fleire rifle hold, så når eg er ferdig på hagleholdet så bare tar jeg turen innom rifleholdene og tar de som er der før eg går heim.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...