Jump to content

Bjørnejakt i Sverige; 308W vs 30-06 ?


Ole Brum

Recommended Posts

Skal på bjørnejakt sør i Sverige. Har valg mellom en Kongsberg jaktrifle mod 83 i 308W eller en kort helstokk "hundefører" rifle i 30-06, den også ombygget Mauser. I allefal i teorien skulle 30-06 kunne gi litt mer energi på avstand enn en 308 i og med at det er lettere å lade noe tyngre kuler i 30-06. Men så kommer dette med noen cm kortere løp inn i bildet.

 

Noen som har erfaring med bjørnejakt i Sverige? Skytes det på lange hold eller er det kortholdsskyting?

 

308'n er gjenget for lyddemper, men med demper blir den jævlig lang og uhåndterlig i terreng med buskas. Har det egentlig så mye for seg med demper på bjørnejakt? Den går jo gjerne alene så det er ikke noen flokk som blir skremt som ved jakt på rein og slike hjortevilt.

 

Til slutt tas forslag til kuler i mot med takk, antar at en tung solid kule er å foretrekke framfor en lettere hurtig kule?

Link to comment
Share on other sites

Det blir skutt på relativt korte hold på bjørn i Sverige. De fleste blir skutt på 20 meter eller kortere.

Ut mot 100 meter blir en gjennomsnittlig skandinavisk brunbjørn en liten blink, med tanke på de vitale områdene, og de vitale områdene er også plassert annerledes enn de er hos for eksempel elg. Husk at bjørnen er en del mindre enn den ser ut som.

 

Når det kommer til kalibervalg så ville jeg kanskje valgt 30-06'en av de to våpnene du har. Mest med tanke på at det oftest er korte hold. Når det gjelder kulevalg på bjørn så ville jeg valgt en solid kule med bra restvekt og ekspansjon i bjørnekroppen.

 

Mvh Jeger93

Link to comment
Share on other sites

Hadde gått for 30-06 og 13 g Oryx... Råeste kula jeg har sett i 30-06. Når det gjelder Vulkan så er denne suveren hvis man ikke ønsker gjennomskyting. Altså fin ved jakt med hund.. Men man vet jo aldri når det gjelder gjennomskyting. Treffpunkt, vinkel i dyret, treff i bein osv... Uansett er min mening at gjennomskyting er å foretrekke ved jakt på bjørn, med tanke på evt mer blod under et ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

snaka med en her som har vært på bjørnejakt i sverige, ifølge han var det vigtigst at man var fortrolig med rifla og være klar med kjapt 2. eller 3. skudd

 

Så ut fra det, ta den rifla du er mest fortrolig med og syns er best å håndtere

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da blir det nok å ta med begge geværene til Sverige. Lade selv med de tyngste kulene jeg finner ladedata for og så se det an ut fra tereng og andre forhold.

 

Er i gang med anskaffelse av rødpunkt med 0 forstørrelse til 30-06 rifla. 308'n får man vel dra på skytebanen og skyte inn igjen uten demper. Demperen endrer treffpunktet mye!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde gitt f** i hva som stod i ræva på hylsa og tatt den børsa du skyter best med!

 

Da ikke bare første skudd, men kjappe oppfølgingsskudd også. Boltgange og mating varierer veldig fra et mauserbygg til et annet, så jeg regner med du liker den ene bedre enn den andre, ei heller vil jeg tro det er samme kikkerten på dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...