Jump to content

Ladedata .308Win Lapua Scenar HPBT 167g


leoestby

Recommended Posts

Hei.

 

Er fersk hjemme lader, og skal lade kuler som nevnt over med Norma 203-B krutt.

 

 

Har ikke funnet ladedata i noen bøker / hjemmesider. Men har fått tips fra ABCfritid og Rogne våpen at jeg kan bruke samme kruttmengde som Sierra MatchKing 168grains.

 

Altså ifølge Norma: Min 42,0grains og Max 44,8grains med 203-B

 

 

Tenkte å lade opp 3 forskjellige ladninger ikveld. 42grains, 42,5grains og 43grains.

 

 

Er vel ikke ute å kjører nå? :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Eg er heller ingen ekspert med årelang erfaring i faget, men eg får gode samlingar i .308 win med 43 grain 203-b bak 165 grains Nosler Accubond-kuler.

 

Så veldig forskjellige eigenskapar har vel ikkje mi kule, samanlikna med di, så eg trur du er trygt innafor med dei ladevektene du beskriver.

Link to comment
Share on other sites

Nei, du treng ikkje bytte. Mange reknar vel 203-b som eit godt krutt og nesten "spesialdesigna" til .308-ladningar innafor dei mest brukte kulevektene til "normal" storviltjakt med dette kaliberet.

 

Eg har lada .308 med vithavuori-krutt også, men det som ligg nærmast, N150, gir litt svakare presisjon i mi børse enn 203-b-kruttet til Norma. Men det er i MI børse, hos deg kan det sjølvsagt vere heilt annleis.

Link to comment
Share on other sites

Nei, du treng ikkje bytte. Mange reknar vel 203-b som eit godt krutt og nesten "spesialdesigna" til .308-ladningar innafor dei mest brukte kulevektene til "normal" storviltjakt med dette kaliberet.

 

Eg har lada .308 med vithavuori-krutt også, men det som ligg nærmast, N150, gir litt svakare presisjon i mi børse enn 203-b-kruttet til Norma. Men det er i MI børse, hos deg kan det sjølvsagt vere heilt annleis.

 

 

Takker for svar.

 

Det står jo også i innledningen til 308win sine lade data i ladeboken at 42-43grains Norma 203-B ladninger med 167/168grains match kuler er en god kombinasjon til å få bra presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Har bestemt meg for å bytte 203-B til N-150 pga at jeg startet hjemmelading for å spare penger. (men innerst inne vet jeg at jeg ikke kommer til å spare noe, for jeg er en som MÅ ha :lol: )

 

Ser det finnes to scenar kuler i 167grains på lapua sine ladedata sider:

 

Scenar 167grains:

 

Min: 41,8grains

Max: 44,8 A grains (Står A for komprimert ladning eller?)

 

 

Scenar SJ 167grains:

 

Min:40,7grains

Max: 45,8grains

 

 

Regner med at jeg skal ta den i grønn farge?

 

 

SJ betyr vel Silver jacket så vidt jeg forstår, og jeg ser bare den vanelige "kobber" fargen på kulene mine :smile:

Link to comment
Share on other sites

Å bytte ut 203B, Re 15, Rh 15 i 308 med mellomtunge og tunge kuler ville være en feil.

 

Sammen med Hodgdon Varget er dette de best egnede kruttene i patronen.

 

Mine balistiske tvillinger i 308 er ladd med 165Nosler AB/165 Hornady IB foran 46grs med Rhino 15. Samme ladning med 167 Scenar holder 30mm samskyting på 100m og kan brukes til å kneppe ned en Tiur eller annen fugl i jakten i tillegg til å trene med identisk kulebane og treffpunkt som jaktammoen.

 

46grs vil i mange våpen være 1 grs for mye. Men i Sauer, Sako, Winchester M-70 med 75-76mm magasin får du lavere trykk enn i Rem 700/Howa osv som kun tåler patronlengder på 71-71,5mm.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg ladet 3 forskjellige ladninger med 10skudd i hver

 

Ble jeg beholt Norma 203-B kruttet og ladet med 42gr, 42,5gr og 43gr

 

 

Max patrolengde målt med pussestav mot kule / sluttstykke ble 73,4mm

 

C.O.L på patronen ble satt til 71,2mm. Friflukt på 2,2mm

 

 

Arrester meg gjerne viss jeg har blingset på noe :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Dette blir nok en hobby for livet! :-)

 

Utrolig kjekt å ladde selv, samt at presisjonen ble topp.

 

Har gått å grublet på om det var noe feil med blaser løpet mitt lenge nå. Eller om det var noe med kikkert / montasje... Norma NP trainer er ikke noe tess i løpet mitt er dagens konklusjon. Der var samlingene ca 70-80mm

 

Fikk 16mm, 18mm og 19mm samlinger med 42grains ladning idag. (Fratrekt kulediameteren på den ene siden av samlingen, om det er sånn det måles er jeg ikke 100% sikker på)

 

 

Kjekt å kunne friskmelde våpen og skytter.

 

nv3x8y.jpg

18mm samlingen ble en fin 3kløver :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ingen spesiell grunn til og bytte annet en pris og tilgjengelihet på ladedata til den kula.

 

Norma 203B =1000kr pr. kg

Vv N150 = 440 kr pr. kg

 

Ladedata fra Lapua:

http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/70" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Nå er det engang slik at N203B kan kjøpes med 3-4 ulike navn og trenger langt ifra å koste 1000,- kg som forøvig er ett stykke unna markedspris.

 

Reloader 15 og Rhino 15 er akkurat det samme kruttet - ikke i nærheten - men det samme CE godkjenningsnummeret.

Rhino 15 kruttet koster 445,-/kg. Så prisargumentet holder ikke helt mål. Bare for moro sjekket jeg 2-3 ulike ladebøker nå på morran for å sjekke hva som ga de beste hastighetene i 308 med 150-180 grs kuler. Jammen var det ikke Re 15 gitt. Det er en grunn til at det er det foretrukne kruttet i patronen :wink: At det i tillegg er blant de absolutt mest presise kruttene i patronen er heller ikke akkurat negativt.

 

Til LH er Norma URP/Rh 17 sammen med N-550 de beste kruttene jeg har prøvd. De gir ca 810m/s med 185 Scenar og gir dermed 308 balistikk som er på høyde med de fleste 6,5x55 ladninger med 139/140 grs match kuler. Til jakt med f eks 180 Nosler AB er de helt på høyde med de beste 6,5 kulene - foruten det faktum at det skjer vesentlig mer enn med ei litt (for) lett og (for) liten diameter 6,5 kule.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...