Jump to content

Hvilke halsbånd er best for pelsen?


KnutH

Recommended Posts

Hei.

Hvilke halsbånd anbefaler hundefolket for å minske skaden på pelsen.

Har en neg, ser han begynner å få merker etter halsbåndet. Vi har man stående i band når han er ute.( Har ikke fått laget hundegård enno...)

Det halsbåndet vi bruker i dag er ca 15mm bred. Lurer på om de runde halsbåndene er mere skånsom mot pelsen.

Link to comment
Share on other sites

Var innom den lokale dyrebutikken, der fikk jeg forståelsen av at de runde "strøyplenkene" var de som var mest skånsom mot pels. Er vel kansje trolig pga at de ikke strammer når hunden ikke belaster båndet noe.

Men det er vel bare og hive seg rundt å bygge luftegård. Da er vel mye av problemet løst :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det vil alltids bli merker i pelsen på en slik pels.

Et godt halsbånd, og mest mulig tid UTEN halsbånd vil jeg si er svaret.

 

Jeg har prøvd litt av hvert av halsbånd. Men favoritten har absolutt blitt halvstrøp/halvstrup. Full strøp liker jeg ikke når hunden står en del bundet i bånd ute.

På NEGn min bruker jeg et Breeders halsbånd med halvstrup. Finner ikke noe bilde av dette, men det er av samme prinsipp som dette:

Picture.aspx?fid=2049&vid=59294135&cid=kqEaM

Synes dette fungerer bra, og per dags dato har heller ikke han noen hundegård, og står i bånd ute.

Siden det er halvstrøp er det ikke konstant trangt om halsen, så lenge han ikke drar i båndet.

Kjører samme type halsbånd på hannstøveren også. Kjempepositivt med refleks rundt det hele også. en liten sikkerhet om hunden skal stikke av og være ute i mørket.

På støvertispa kjører jeg min absolutte favoritt: Hurtta pro:

064d0bf0713b1aeceac7b8091baf2c59-image.jpeg

Detta er knall :D

Link to comment
Share on other sites

...Bare det ikke er klyper på halsbåndet, hvis hunden står en del i bånd..

Jeg kjøpte dyrt såkalt kvalitetshalsbånd. Dette hadde selvsagt klype. Detta ble ikke brukt mer enn i ei dryg uke for å si det sånn... Klypa gikk opp (hver enda dag), og løs hund, når den egentlig skal være i bånd, er ikke noe stas...

Link to comment
Share on other sites

Når det ikke trengs, ta av halsband av hunden din og bygg hundegård. Vanlig... det du trenger til turgåing og slikt har ikke slitt noe særlig pelsen på hunden min. Har den alltid i band på tur og hjemme kan den være løs i hagen siden hagen er ingjerdet rundt og har aldri halsband da!! Hunden er en nes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...