Jump to content

Nytt våpen , ta med på utlænserklæring.


John H

Recommended Posts

Skal og se på et våpen til helga, våpnet dukka opp uten at eg var forberett på dette og har derfor ikke en godkjendt søknad liggende.

Våpnet kommer eg til og få innvilga søknad på så dette er ikke noe problem.

Problemet er at her som eg bor så tar søknadene fort litt tid, kan gjerne ta en uke eller to.

Har før vert innom og plukka med meg våpen og betalt for dei og tatt dei med på utlåns erklæring på vei hjem fra stevner før.

Dette med utlån forandrer seg jo av og til på håndvåpen.

 

Er det pr i dag noen problem og ta ett håndvåpen med seg hjem på utlånserklæring?

Forevise gyldig leg.

Forevise et gyldigt håndvåpen våpenkort.

Betale.

Skrive utlånserklæring.

Reis hjem og ordn ting med onkel blå osv.

Link to comment
Share on other sites

[...]får ikke du kjøpt ammo til våpenet.

Utlåmsærklæringen fungerer som våpenkort.

 

Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (våpenforskriften)[/url]"]§ 85. Utlån fra fysisk person (våpenloven § 11 første til femte ledd)

 

Den som låner ut eller på annen måte overlater skytevåpen eller våpendeler til en annen, skal gi mottakeren en datert og underskrevet bevitnelse om dette.

 

Bevitnelsen skal opplyse om

a) långiverens og låntakerens navn og adresse,

b) långiverens våpenkort (nummer og utstedende myndighet),

c) art, kaliber, fabrikkmerke og nummer på de våpen eller våpendeler som er lånt ut,

d) hva våpnene eller våpendelene skal brukes til, og

e) for hvilket tidsrom våpnene eller våpendelene er lånt ut.

 

Bevitnelsen gjelder som våpenkort i et tidsrom av inntil fire uker fra utstedelsen.

 

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

 

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan også lånes ut eller overlates til godkjent tilvirker, børsemaker eller våpenhandler etter paragrafen her når dette er nødvendig i forbindelse med tilvirkning, handel, reparasjon eller kommisjonssalg via autorisert våpenhandler. Den som får våpenet overlatt, skal være fylt 21 år.

 

Men, det kan jo selvfølgelig være at han fyren bask disken på våpenbutikken ikke synes norsk lov er streng nok...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...