Jump to content

Stas/Budads kniv


KBJ

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er i besittelse av en Østerdalsbunad (for herre).

Jeg ønsker meg en kniv til denne, men kunne egentlig ønske meg en som er tråd med tradisjo fra østerdalen eller hedmarken.

Så derfor ønsker jeg informasjon om kniver/knivmakere, gjerne bilder.

Skulle noen av dere være kompetente får å utføre en slik jobb, så ta gjerne kontakt på PM.

 

På forhånd takk :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

Lite respons her ser jeg, men du har muligens fått noe på PM.

 

Det sto en artikkel i knivbladet nr.3/2009 om en Oddmund Fjeld fra Hamar. Han lager en masse flotte kniver, mulig han kan lage det du er ute etter. Har ingen nærmere kontaktinfo. Kontakter du redaktøren i Knivbladet så kan han sikkert formidle kontakt.

 

-Haretex

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i farten ikke oversikt over hva som er korrekt knivtype til østerdalsbunad, men jeg vet at Gisle Haaland på Hamar lager staskniver i "Hedemarks-stil" Disse er korrekte til Hedemarksbunad, men neppe til Østerdalsbunad.

 

Erik Hveem, også på Hamar, lager fine og diskrete kniver, som jeg personlig er veldig svak for, men disse er ikke etter noe tradisjonelt knivmønster. Og er således ikke "helt riktig" til bunad. Dog kan de fungere godt om en ikke er opptatt av at det skal være helt korrekt. Hvis det i det er noen spesiell knivtype som er som er regnet som riktig da.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Takk, kniven er nå i hus etter en tur på Jakt og fiskedagene i Elverum.

Endte med å kjøpe meg en Hedmarkskniv, laget av Anstein Blindingsvolden.

Kniven er laget etter modell fra en kniv han fikk av sin bestefar i kofirmasjons gave.

Hans bestefar var Even Johannes Bindingsvolden, smed og knivmaker fra Rudshøgda i Ringsaker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...