Jump to content

Forladning i .45 acp?


Lærlingen

Recommended Posts

Lapua oppgir i sine ladedata at man kan bruke 3,7gr N310 til en 200gr SWC, men min subjektive erfaring er at det da blir lite krutt og mye luft. Flere jeg har snakket med som også har testet dette mener at det kan virke som om man ved enkelte skudd får overflate antenning av kruttet og ukontrollert forbrenning.

 

For å teste dette satte jeg ved en test kula under hylsekanten, og resultatet var mindre smell og finere rekyl. Kula jeg har brukt er kulegrossistens 200gr SWC, og jeg har blitt fortalt at det finnes andre 200gr SWC som har lengre bæreflater og kortere nese, og dermed fyller hylsa bedre.

 

Men, en annen ting jeg har tenkt på er om det kunne gå an å bruke en forladning av et eller annet slag for å få samme eller bedre resultat?

I så fall hva slags materiale bør disse være i? Kan man bruke noe så enkelt som en skive stanset ut av tynn bølgepapp eller bør det være kork, filt eller annet fibermateriale?

Link to comment
Share on other sites

Men, en annen ting jeg har tenkt på er om det kunne gå an å bruke en forladning av et eller annet slag for å få samme eller bedre resultat?

I så fall hva slags materiale bør disse være i? Kan man bruke noe så enkelt som en skive stanset ut av tynn bølgepapp eller bør det være kork, filt eller annet fibermateriale?

 

Det måtte da være enklere å gå opp til 330 krutt feks :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter med Kulegrossistens 200grs SWC, og har prøvd N310, N320 og N340. Syns også det ble mye luft med N310, og med N340 ble det mye uforbrent krutt med de moderate ladningene. De harde ladningene brant renest. 5,1grs N320 er min feltladning, grei rekyl og perfekt treffpunkt med de faste siktene. Har prøvd noen svakere N320 ladninge også, de fungerte prikkfritt, men traff litt for lavt.

Link to comment
Share on other sites

En .45ACP har mye tomrom i ladningen uansett og opererer med lavt trykk. Tror ikke du vil ha noen særlig effekt av forladning, men jeg er tilhenger av eksperimenter :)

 

Det har blitt eksperimentert med Dacron til dette formålet, vanligvis i magnumhylser, eller riflehylser med subladninger og raskt krutt. Dacron har blitt brukt til dette formålet. Mye volum, men er stort sett luft og forbrenner slik at det ikke blir noen ekstra soting eller pappskiver som går i alle retninger og potensielt lager brann. Dacron finner man i hodeputer som har syntetfyll. Bare å ta en passe dott og putte i hylsa. Ikke komprimer dotten nevneverdig, bare nok til at den holder kruttet på plass.

 

Mulig du vil få forskjell i presisjon, men det er ikke sikkert at dacron-patronene er best.

 

Så også en som brukte noe som heter "Grex". Det er buffermaterialet i bufrede haglpatroner. Du må altså kjøpe en pakke med dritdyr jaktammunisjon for hagle, slakte patronene, og få ut noen gram med granulert plast. Problemet med denne løsningen er at trykket stiger, "Grex" ble også helst brukt for å hindre baseerosjon på rene blykuler og ikke for å fylle ut tomrom.

 

Problemet med dårlig fylte hylser er ikke noe stort problem for sportsskytter som stort sett avfyrer våpenet mens det er tilnærmet i vater. Kruttet ligger på samme måten for hvert skudd.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Et alternativ til eksperimentet er å legge i nok N320 til at det brenner rent. Jeg har enda tilgode å oppleve at uforbrendt krutt har stoppet en pistol, men det er sikkert mulig.

 

Det går kanskje bra å eksperimentere med N310 og fyllmateriale, men det pulveret brenner så raskt at jeg ville sett etter noe annet gøy å eksperimenetere med.

Link to comment
Share on other sites

Jepp det er mulig. Jeg har faktisk opplevd at uforbrent krutt (N320) har kommet inn i låseluggene og dermed flyttet treffpunktet ut av skiva.

 

Standard ladningen min har så langt vært 4gr N310 med en 200gr kule, men det er ganske heftig når man skal skytte 6 sekundere i spesialfelt, og det smeller nok til at jeg har mer en engang fått spørsmål om det er magnum ladning. Jeg har funnet ut at om jeg lader med 3,7 eller 4gr N310 er et fett, fordi de virker som om det faktisk blir mer rekyl og smell med mindre krutt, noe jeg har også fått bekreftet av andre med samme erfaringer.

 

Jeg har også som jeg har skrevet i en egen tråd gjort en del tester med N32C som har en brennhastighet som skal være imellom N320 og N330, og har kommet frem til og skutt en del med en ladning på 5gr N32C og 200gr kule. Denne ladningen har etter min mening en mer behagelig rekyl i den kort 3” pistolen min og gir samme hastighet som med 4gr N310.

 

Men også her har det til tross for at N32C angivelig skal forbrenne bedre en standard krutt blitt ganske heftig med ”popcorn” hvis jeg har prøvd meg på under 5gr.

 

Litt på siden og uten at jeg har prøvd, så tror jeg en ladning med 200gr kule 5gr N32C burde være en ganske flott ladning i en 5 eller 6” 1911.

 

Men som sagt, poenget er det korte 3” løpet jeg har på min pistol så blir det nok lettere for lavt trykk med påfølgende uforbrent krutt, og jo mer saktebrennende, jo mer uforbrent krutt, og å fylle på mer krutt er heller ikke en løsning, da spørsmålet mitt handler om en ”lett target load” (3,7grN310).

 

Men uansett så har jeg lest litt rundt på nettet og funnet ut at i 45 colt(svartkrutt) ble det av kavaleriet benyttet lette ladninger hvor det ble brukt kork skiver for å fylle opp hylsene, så kanskje det kunne vært noe å prøve på reduserte ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Er skeptisk til kork. Kork tetter nesten like bra som en gummiskive, dvs at du får en luftlomme mellom kork og kule som komprimeres av de ekspanderende gassene. Det høres ut som en oppskrift på sprengning. Regner med korkskiva er tynn, men allikevel. Svarkrutt er litt greiere; trenger for det første å være komprimert for å brenne rent og bygger trykk på en annen måte (Trykkoppbygginen akselereres ikke av økt trykk slik nitrobasert krutt gjør.). Hvis korkskiva er så tjukk at den fyller hele tomrommet, så er risikoen mindre, men jeg aner ikke hvor mye du må redusere ladningen med da. Dacron holder kruttet på plass uten at det tetter for de ekspanderende kruttgassene.

 

Alternativ løsning; 155 grains kuler, ser ut som tegnestifter, men gikk fint i min gamle gold cup. Ved å gå ned på kulevekta, så reduseres munningsvippen. Hadde ikke noe mer funksjonsproblemer med denne kula en 200 grains swc eller rn for den saks skyld. Brukte samme ladning med 155 grains kula som med 200 grains. Må stille siktene litt.

 

http://www.kulegrossisten.com/priser.html

Litt stivt med .80/kule

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Den type kork det er snakk om er slike ark laget av små små korkbiter, de går vist i oppløsning ganske umiddelbart og legger ikke igjen rester ifølge gunloads.com

 

Jeg har lest om alt fra Dacron, til isopor, oasis(sånn grønn greie som brukes i blomsteroppsatser), semulegryn, melkekartong, selvfølgelig filt osv, osv.

Link to comment
Share on other sites

Leste nettopp en artikkel av Ross Seyfried hvor temaet var rifler med korte løp. Han fikk best presisjon når han brukte tunge kuler og trengt krutt.

 

Kanskje du skulle forsøke med 255-300 grains blykuler dypt i hylsa over 3-4 grains med N340 eller N350? Den digre kula vel representere mye friksjon og det kan gi nødvendig trykk som kanskje gjør at kruttet forbrenner i den vesle pipa di. Vet selvsagt at 255-300 grains blykuler ikke finnes for .45ACP, men man kan kjøre .45 Long Colt-kuler gjennom LEE sin sizer og presse dem ned et par tusendeler.

 

Er antakelig drøyt å ekstrapolere rifledata til en kortløpet pistol, men for eksperimentets skyld...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

kan fint bruke .452 kuler i de fleste kaliber så long-colt\casull kuler burde funke greit, jeg bruker 200grs .452 kuler i min 1911 i .45 acp.

 

Long Colt er gjerne sizet til .454 (Derav .454 Casull som har samme kulediameter). Det er nok til å påvirke presisjon, men lite nok til at en tur gjennom en sizerdie som reduserer den til .452/.451/.450. Da jeg hadde Gold Cup var bllyammo sizet enten .451 eller .452. Nå som løpene er bedre og kamrene trangere kan det hende at man må bruke .450 for å få god presisjon. .454 kuler i .45ACP kan gjøre at hylsa buler såpass at den ikke kamrer. en 250+ grainer må dessuten dypt i hylsa, og da kan den ikke være for stor siden kulebasen nærmer seg punktet hvor messingen blir tjukkere.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

prøv Clarry Haglund sine 200grs swc kuler, jeg satte de så langt ut att de nesten tar i bommene på pipa med 3,9grs n310 krutt og col på 31mm

Er det å sette kula så den nesten tar i bommene en løsning for å få høyere trykk og bedre krutt forbrenning?

Link to comment
Share on other sites

Det gir ihvertfall ofte best presisjon. Har satt kuler så langt ut at det har buttet i riflingen, og det har ikke vært noe funksjonsproblem så lenge jeg klarte å true dem ned i magasinet.

 

Funker med SWC, har ikke hatt samme suksess med RN.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

prøv Clarry Haglund sine 200grs swc kuler, jeg satte de så langt ut att de nesten tar i bommene på pipa med 3,9grs n310 krutt og col på 31mm

Er det å sette kula så den nesten tar i bommene en løsning for å få høyere trykk og bedre krutt forbrenning?

Det varierer veldig fra kule til kule type da, men jeg fant att Clarry sine var perfekte med mine ladninger i trykk :)

 

Kula sitter akkurat i bommen på min pistol kan merke den sitter bitte litt fast om jeg drar sleiden tilbake med patron i kammeret, men det er jo ikke sikkert det er slikt på din pistol ingenting er jo 100% likt, bare ta ut pipa om du kan det og prøv deg fram med forskjellige lengder, du skal sette kula så dypt att du hører ett plopp når du slipper patronen nedi løpet og så skru kuleisetter dien bitte litt ut, det er ihvertfall slik jeg gjør det, men finnes sikkert mange andre måter også og gjøre det på :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...