Jump to content

Renovering av Baikal MP-60 luftrifle


Recommended Posts

IZH-Baikal-60_IZH60_rifle_sm.jpg

Jeg har funnet frem den gamle Baikalen (MP-60) som bror min hadde liggende og tenkte å sette den i stand til guttungen slik at han kan lære litt om våpenbruk.

Den var mildt sagt støvete, skitten og lukta sigarettrøyk men det er vel sånn det er med ting som ligger lenge på et røykerom (æsj :P)

Både frontsiktet og bakdelen av siktet mangler og ladearmen spretter ut etter hvert skudd siden den fremste delen på ladearmen er borte og utløseren til ladearmen også er knekt.

 

Guttungen er bare 5 år så den gamle baikalen må jo være perfekt med tanke på størrelse og hendighet (er det et ord?)

 

Nå er jeg noe teknisk anlagt, men har aldri rørt det tekniske ved et våpen. Så jeg håper at det kommer hint og tips om jeg er på ville veier med det jeg gjør :)

 

 

Jeg vil takke :Morgan Kane: og :Xxaxx: for deres giverglede til prosjektet.

Morgan Kane har donert en kikkert av merke Bushnell modell Sportsman 3-9x40

Xxaxx har bidratt med montasjeringer som passer til den nevnte kikkerten.

Tusen tusen takk begge to :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var kikkerten kommet i posten og montasjen levert på døra :D

 

Har fått vasket rengjort geværet og det er nå klart til en gjennomgang.

Jeg har lest litt om det på nett og det er skummel lesning, mange som sier det jeg har sett på geværet at bakdelen på kolben løsner. Ladearmen knekt, løse sikter, dårlig limte plastdeler o.s.v... Lista er lang, nesten så jeg vurderer å selge unna det jeg har av modellfly å kjøpe guttungen et nytt gevær eller en alongrifle vi kan dele...

 

Nuvel, når jeg leser gjennom det jeg har skrevet ser jeg at det er litt mye syt :P

Her skal vel kunne settes i stand til bruk om ikke annet :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Da var kikkerten kommet i posten og montasjen levert på døra :D

 

Har fått vasket rengjort geværet og det er nå klart til en gjennomgang.

Jeg har lest litt om det på nett og det er skummel lesning, mange som sier det jeg har sett på geværet at bakdelen på kolben løsner. Ladearmen knekt, løse sikter, dårlig limte plastdeler o.s.v... Lista er lang, nesten så jeg vurderer å selge unna det jeg har av modellfly å kjøpe guttungen et nytt gevær eller en alongrifle vi kan dele...

 

Nuvel, når jeg leser gjennom det jeg har skrevet ser jeg at det er litt mye syt :P

Her skal vel kunne settes i stand til bruk om ikke annet :)

 

Kjøper gjerne et modellfly eller to jeg...

Bytte i noe? Luftvåpen? Har flere...................

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvor glad moderatorer er i kjøp å salg i en slik tråd men har to seilere. En Arthobby Velvia 2m og en mininch 1,5 carbonseiler.

 

Har et utall deler og verktøy, inkludert en loddestasjon som kosta rompa da den var ny.

Selger alt samlet for 4ooo ,- :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Var ikke høyden over havet jeg tenkte på da, er ikke noen giraff selv med min enorme 173...men stokken er i korteste laget, hakket over luftpistol liksom... En god trestokk i middels vektklasse hadde gjort seg....! Når det er skrevet disponerer jeg luftvåpen i øvre prisklasse og kvalitet fra før, men faktisk er denne Baikalen utrolig bra til å koste det den gjorde i sin tid. Er ikke bare germanere som kan lage ting...!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...