Jump to content

Tillvenning av ny hund.


ole-mog

Recommended Posts

Da har jeg gått til annskaffeldse av en ny hun i hus. skal hente henne 10. juli.

Det jeg lurer litt på er om dere har noe forslag til åssen jeg skal tillvenne den hunden jeg har ifra før ( dachs 6 år ) den nye valpen. Jeg regner med att alt går bra, men jeg kan med fordel ta imot noen tips og triks fra dere som har gjort dette føre meg.

 

Alle svar mottas med stor takk.

 

Mvh

Ole

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er om du er fornøyd med adferden til den gamle hunden ? hvis den har ting som du ikke setter pris på, feks bjeffing, utagerende adferd ovnfor andre hunder etc så er muligheten for at dette blir videreført til den nye hunden ganske stor.

 

Så framt du tar tak i problemene med hunden før den nye kommer i hus er mye gjordt.

 

Har du adferd som du setter pris på, så føres disse gjerne videre også, det er ikke bare negative ting som går i arv..

Link to comment
Share on other sites

Det hørtes jo positivt ut.

Dachsen min har en veldig god atferd når det gjelder mennesker og bjeffing og den slags. Det eneste jeg kanskje kan være litt skeptisk til er at hun kan være kanske krass i måten hun "kjefter" på andre hunder på. Hun tar det som regel pent, men om feks valpen ikke gir seg med leking da dachsen er lei, er hun litt hardhent syntes jeg. Hun har heller aldrig skadet andre hunder på denne måten, og hun leker som regel fint med fremmede hunder.

Link to comment
Share on other sites

Snakk om lignende sak!

 

Henter hund nr to 2. juli, en karelsk bjørnehund. Har en dachs på to år fra før.

Hærlig gemytt på dachsen så jeg håper det går knirkefritt. Hun er skeptisk på småhunder men store går kjempegreit. Karelern er jo liten i starten så jeg er litt spent. Får vel ta det pent og pyntelig, utens stress, og bare se an reaksjonene.

 

Lykke til med din hund nr 2.

Link to comment
Share on other sites

Snakk om lignende sak!

 

Henter hund nr to 2. juli, en karelsk bjørnehund. Har en dachs på to år fra før.

Hærlig gemytt på dachsen så jeg håper det går knirkefritt. Hun er skeptisk på småhunder men store går kjempegreit. Karelern er jo liten i starten så jeg er litt spent. Får vel ta det pent og pyntelig, utens stress, og bare se an reaksjonene.

 

Lykke til med din hund nr 2.

 

Takk skal du ha, og lykke til med ditt prosjekt også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vurdert å la nye valpen få være alene i sitt nye hjem (med dere menneskene selvsagt) første dagen/døgnet, slik at den blir trygg på omgivelsene før husets sjef (dachsen!) skal introduseres. I tillegg vill jeg investert i noen nettingvegger (kompostbinge på Biltema er fin .. :)) slik at det går an å skille hundene fra hverandre - dette for at valpen skal få nok ro. For den vil helt sikkert herje grenseløst med dachsen :)

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips.

Jeg har allerede gjerde til og avskille hundene fra jeg kjøpte dachsen og vi hadde katt. Vi har forrøverig to katter også i hus som er pærlevenner med dachsen, og håper det også videreføres til den nye.

 

Flere tips mottas med stor takk.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Vi har alltid hatt 3 hunder i forskjellige aldere og kjønn, og introduksjon av ny hund går normalt smertefritt. Valp og voksne hunder møtes første gang på nøytral mark der de får gå løse og lukte på hverandre. Å putte en ny valp rett inn i territoriet (huset) til "gamle-hundene" kan, for valpens del være en skremmende opplevelse, men på en nøytral plass går det som regel greit. Har den voksne hunden normal adferd, vil den ikke gjøre valpen noe..valpen er jo "hellig" til de er rundt 4-5 mnd gamle :D Tisper er normalt en god del tøffere med valper enn hva hanhunder er. Ellers så er valpen ofte ganske "utålelig" overfor de voksne ..og de voksne har englers tålmodighet med de små, men har lov til å irettesett mildt. Pass bare på at valpen ikke stikker snuta si i matskåla til en voksen...det er ikke sikkert DET er så populært :forvirra:

 

mayen

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Dachsen må nesten være i bånd når den er ute. er den ikke det, drar den på jakt. (Vi har tettgående vilt)

Kan det være en mulighet og binde dachsen i ett lengere bånd ( 10 m ) og la valpen gå løst. Vil det da få samme effekt som om den eventuelt skulle gått løs?

Link to comment
Share on other sites

Detta er skjelden noe problem. Så lenge hunden du har fra før har god oppførsel, så skal det mye til for at noe skal gå skeis. Jeg har ikke tatt gammel hund ut av huset første døgnet. Ser ikke helt hensikten i dette. Som sagt, har hunden du har fra før vett mellom øra (noe jeg har inntrykk av :) ) så skjønner den at dette er en valp, og behandles der etter. For valpen sin del kan det være greit å bli kompis med hunden med en gang, og gamlehunden blir fort vant med at valpen sitter i fanget osv.

Jeg slapp mine to sammen fra første øyeblikk - innendørs. Det tok ikke mange timene før valpen tok rennfart og bet tak i halsskinnet på elghunden og rev, slet og knurra ;)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Det går nok bra. Pass bare på at du ikke glemmer eldstehunden når valpen kommer i hus; det har ofte en tendens til å bli litt mye valpefokus framover :)

 

Og sørg for at du har alenetid og trening med begge - valpen skal gjøre erfaringer på egenhånd og bli selvstendig og eldsten må ikke føle seg tilsidesatt (det kan jo slå tilbake på nykommeren vettu). Og selvsagt; valpen har ikke lov til å gå helt bananas heller på eldsten; det finnes riktignok "valpelisens" en periode men her er det du som bestemmer :)

 

Jeg har introdusert ny valp flere ganger til mine eldste og det har gått bra. Gamlemor var litt sur i starten fordi hun måtte dele oppmerksomheten men det gikk fort over.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da her vi endeleg fått hentet det nye dyret.

Det ser ut til at tillvenningen har gått ganske så greit.

Mia (dachsen) tok valpen ganske hart helt til og begynne med, så der måtte jeg gå inn og bryte av.

Sett bort ifra dette så har alt gått smertefritt. Nå leker di sammen med de samme lekene, og det virker som om dachsen passer mer eller mindre på hva valpen driver med.

 

IMG_9858.jpg

 

IMG_9896.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...