Jump to content

7.62 X 55 Krag Jørgensen


Snapphane

Recommended Posts

Ved besiktning og måling av div. piper kom jeg over noe jeg tidligere trodde var ei 8 mm KJ pipe. Det viste seg å være .30 kaliber, tydeligvis innrettet for hylse lik vår 6,5 x 55. Pipa er av KV fabrikat, jaktfasong, 630 mm lang, helt original, har vært inne i et våpen , men er ubetydelig brukt.

Er det noen kammerherrer som kjenner til om det er gjort forsøk med ei slik klone på KV ? Det må være lenge før min tid, pipa er trukket på gamlemåten og har den originale finish som vi husker.

Link to comment
Share on other sites

Hei dette er ikke helt mitt felt, men det kan ikke være de gamle har laget en krag i Franskmennenes 7,5x55 da? Det lå jo sikkert igjen litt slik ammunisjon etter kampene i nord.

 

Men har du prøvd en 6,5x55 hylse i den og den passer så er det jo utelukket da 7,5x55 er like tykk over baken som 30.06 og andre.

 

En annen kandidat er jo 7,5x55 swiss? Men den er større over baken enn vår 6,5x55 så om den passer men er litt rom kan jo det være den....

 

Uansett spennende patron som kunne være en mellom ting mellom 308win og 30.06 i ett moderne og kraftigere våpen enn kragen.

Link to comment
Share on other sites

Det kan nok hende du er inne på noe der. Jeg ser at kulediameteren på denne franske patronen er 7,8 mm. Mi pipe måler 7,62 som kalibermål. Mener å huske fra gamle annonser i The American Rifleman at de som kjøpte store mengder Krager bygget de om til .308 W.

Mener at det var Century Arms. Det måtte da bli i grenseland med omsyn til trykk.

Men som sagt, i pipa mi passer 6,5 x 55 hylsa perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...