Jump to content

Jade aus der Meute, en Wachtelhund


taarni

Recommended Posts

God formiddag,

 

Ville ha et sted for å fortelle om min nye fantastiske Wachtelhund - Jade.

Hentet henne i Berlin i går, hun er straks 10 uker gammel - og som hunder flest er hennes favorittaktivitet å tygge ting.

 

Målet med henne er om ett år å ha henne på prøve i Sverige/Tyskland og å få til en god innsats der.

Var en kjøretur i skogen til oppdretter-mannen, Dirk - hvor vi møtte hjort og slapp Jade på disse sporene. Hun viste - etter å ha bæsjet og tisset ferdig - veldig interesse for dette. Så dette kan bli artig!

 

Kommer utover til å ha dette som skryte/klagevegg i utviklingen av denne skapningen.

 

I kveld er første øvelse - blodspor.

 

Ha en flott søndag videre, Kammer-folk

 

254166_10150660284730145_731530144_19031672_3592473_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny hund, den får du garantert mye glede av. Kjenner en wachtel til som kommer fra samme oppdretter, kjempehund!

Vil også minne om at det er wachtelhundtreff på Evje 17 juni helgen, ser vi dere der?

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny hund, den får du garantert mye glede av. Kjenner en wachtel til som kommer fra samme oppdretter, kjempehund!

Vil også minne om at det er wachtelhundtreff på Evje 17 juni helgen, ser vi dere der?

 

Vi holder til i Grimstad, så sjansen for det er overhengende store. MEN jeg har også på gefülen at det blir utdrikningslag på meg den helgen - så å spikre noe for min del er vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vi to ganger gått blodspor...

 

Merker en solid fremgang fra første - til denne gang. Gledelig!

 

Forøvrig er hun ivrig på lydighetstrening og i å bite i stykker dataledninger, så nå lever jeg på siste rest av strøm på denne dataen - må bli ny kabel i morgen.

 

Hvor gammel burde valper være før de blir "terpet" på blodspor/apport/vann?

 

Hun er drøye 10 uker nå... Til nå har blodsportreninga kun vært veldig lystbetont. Alt er bare gøy og alt skal være positivt og det er ikke store utfordringene i å gå det sporet jeg legger. Ca 10 meter..

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med nytt familiemedlem!

 

Angående blodsportrening så er det bare å fortsette leiken - og legg lengre spor enn 10 m. 30 m og videre oppover - du ser det hvor konsentrert hunden er. Noen har så mye annet som foregår i skallen at det kan bli litt mye av og til ;)

 

Min hund var på sporkurs da han var 11 uker gammel og gikk spor som var 100 m og mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei igjen,

 

Da har vi hatt Jade i tre uker og hun sporer som en helt.

 

Kjempegøy å gå på spor med henne, i kveld var vi oppe i 150 meter. Blodskvett for hver annet skritt.

 

Hvor raskt skal man "klatre"? Skal vi se enda høyere, eller skal vi bli trygge på basisen - før vi rolig øker vanskelighetsgraden? Hva kan man evt gjøre for å gjøre det hele hakket vanskeligere, uten å ta den helt ut..?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei igjen,

 

Nå går blodsporingen veldig bra og jeg føler meg relativt trygg på at hun skal kunne klare ettersøkskravet på en blodsporprøve.

 

Jeg har lest diverse steder at en hund ikke kan bli godkjent ettersøkshund før den er 9 mnd gammel.

 

Men kan jeg ta blodsporprøve og fersksporprøve før denne tid, så når hun når de 9 mnd, så er hun "good-to-go"?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Da er Jade blitt snart fire år gammel og har vel fått omkring 20 rådyr på samvittigheten.

 

Hun har fått tatt blodsporprøven, men vi har enda ikke fått snublet oss avgårde for å ta fersksporprøven. Hun fungerer veldig flott i arbeid, har et nydelig gemytt, men kan være noget skarp mot fremmede hunder.

 

Så da vet dere det!

 

Hun knakk forresten alle beina inne i poten 23. desember og fikk e-coli i såret, så det er først de siste dagene at såret har begynt å gro igjen. Satser alt på at alt gror fint, selv om det går litt trått med det ene bruddet.

 

10919253_799484993451706_2003332330_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...