Jump to content

Rolling Block. Verdt å redde?


RonnyL

Recommended Posts

Jeg fikk en Rolling Block hagle av en kompis etter å ha hjulpet ham med noe.

Den er rimelig rustet både på kasse og inni/utpå løpet.

Den har "K" oppå løpet. Regner med at det er Kongsberg.

 

 

-Hvor gammel kan denne være?

-Hvordan går jeg frem både med stål og tre? (Fjerning av rust, pussing av tre og behandling av dette)

-Hvilket kaliber er dette(ca 15mm løp)?

-Finnes det ammo til dennne?

-Hva vil verdien være på denne etter å ha blitt rehabilitert?

-Hva vil det koste sånn ca å få en børsemaker til å ta seg av dette?

-Kan dere, hvis det ikke vil koste en fot og en arm, anbefale noen?

Link to comment
Share on other sites

Om den er skytbar er umulig å si uten en børsemaker-vurdering.

Regner med at kaliber er 12,17x44r. (Men de var også laget i 8x58.) Tomhylser selger vel Midway, men billigst er det å kjøpe fra Bertram. (Men har hørt at de også er blitt vanskelig på eksport). Kjøpte sjøl hylser derfra for 2 år siden for 1\3 av prisen til Midway. Finnes sikkert flere som kan selge ute i verden.

Diesett kan du bruke 50-70 diesett som er MYE billigere enn orginalt. Kuler kjøper du fra Clarry Haglund. 410 gr. Jarmann-kule.

 

Men først må du få børsen sjekket om den er i skytbar stand.

Og en ting til: Har den sentertenning kan du bruke den om den ikke er rustet i filler. Har den randtenning må du bygge den om.

Verdi på en Rolling Block i noenlunde bra stand 5-7K. Strøken Kongsberg gjerne opp mot 10K.

Kongsberg er dyrere enn Husquarna og Garl Gustav - versjonene.

 

Og jeg hadde ikke slipt treverket ned og shinet det opp igjen. Gamle børser SKAL se gammel ut. FJerne rusten er det eneste jeg hadde gjort...

Den kan skyte bra selv om det er endel rust i løpet. Det kritiske er mekanismen.

Link to comment
Share on other sites

Fikk i helgen vite at en som er medlem i samme klubb som meg er en lokal "autoritet" på Kongsberg Rolling Block. Og at han hadde kjøpt ut mye av lageret osv når de la ned produksjonen. Og fikk vite at "det han ikke vet er ikke verdt å vite om den hagla"

 

Tenkte meg en tur opp til ham en dag i uken så han får se på den og bedømme.

Kan også legge ut bilder her så hvis det er noen her inne som kan gi litt tips, så takker jeg for det.

 

 

Det har vært å jakte med dem og lage høye smell med dem jeg har egnet våpenkarrieren min til, ikke pusse opp. :mrgreen:

Så jeg rører ikke en skrue før jeg har hørt på kyndige folk hva jeg bør gjøre.

8)

 

 

Edit: Skrivefeil

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...