Jump to content

Hvilken hagle med kombiløp?


Apelars!

Recommended Posts

Hva finnes av rene hagler man kan få ekstra kombiløpt til?

 

Altså:

Mulighet for måltilpasset stokk

Dobbeltrigger

Dobble låser/haner

Vanlig sikring-ikke oppspenner

Løse choker

Godkjennt for stål osv

Helst 20-76

Relativt lett vekt dvs rundt 3kg

Jeg vil ha et våpen som sitter som en hagle, som har den gode balansen og pekbarheten, men med et ekstra kombiløpssett.

Pris: kan strekke meg til rundt femtitusen.

Jeg planlegger en handel som jeg kan ha glede av til jeg ikke orker å jakte lenger, så budsjettet må sees i lys av dette.

 

Jeg har sett, på merkel og blaser, men jeg får ikke helt godfølelsen... De er liksom ikke sexy :lol:

Et eksempel på hva jeg mener med sexy:

images?q=tbn:ANd9GcT8s6B0xRQco-dUOzsKnp_bO6xigaZH4b9JPVlkuiz0tUxCe9LrAA

Rizzini round action classic

 

Et eksempel på hva som ikke er sexy:

images?q=tbn:ANd9GcTI720f2ABikF3GOhT3Q7cYw-Y8hy_gpkjxwTbrj_ZfMnnpQYn_Nw

FinnClassic 512S

Link to comment
Share on other sites

Til det budsjettet, hadde jeg helt klart lett etter et brukt våpen i tyskland. For så å få den pusset opp, og laget en ny måltipasset og sexy kolbe hos en dyktig kolbemaker.

 

For eksempel et slikt våpen som dipper kjøpte:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=53913

 

Er du tøff nok til å velge gromkaliberet 16, er det mye å velge mellom, og jeg tror at du kan ende opp med et systemvåpen, som ville ha kostet minst 150 tusen å lage nytt. Det du må droppe er løse choker, og muligens ikke jakte med de hardest ladde stålpatronene. Lerduer kan skytes med stål, hvis man åpner chokene.

 

Regner du med kikkertsikte og montasje innenfor budsjettet på 50'?

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet er jeg på utkikk etter et nytt våpen. Dette pga løse choker og stålgodkjenning. Det føles mer fornuftig, men jeg er fullstendig klar over at man kan få mye virkelige sexy for den prisen..

 

Nei, jeg regner egentlig ikke siktemidler og montasje inn i prisen, men dette holdes fortsatt litt flytende iom at jeg ikke vet nøyaktig hva jeg vil ha enda. Prisen er et estimat av hva jeg kan strekke meg til pr nå, mulig det kan økes litt, jeg har god tid ;)

Link to comment
Share on other sites

Budjettet er nok for lavt for å bestille et håndlaget nytt. Og det er ikke mange som serieproduserer slike i klassen sexy. Jeg regner med at du ikke synes Sabatti, Fair og Bettinsoli er i klassen sexy?

 

Da er det det ikke mange andre igjen, enn de tyske som du har allerede har vraket.

Link to comment
Share on other sites

Ser etter akkurat det samme som deg Apelars, skulle ønske at feks Beretta kunne lage kombiløp til sine hagler, da har man en hagle med stokk som man skyter bra med. Og til mitt bruk så ville det holde med et kombiløp som jeg kunne ha i sekken og bruke ved behov.

Pr i dag finner jeg ingen slike kombiløsninger jeg vil ha.

 

Drilling er bra, men synes ikke det er like lett å skyte like bra med drilling som med en ren hagle, og derfor har jeg mere lyst på en slik løsning.

Link to comment
Share on other sites

Vel, viktigst av allt er at jeg er at jeg vil ha en hagle med kombiløp, ikke omvendt ;)

Det finnes jo mange som produserer kombier, så jeg kan vel ikke være den første som etterspør dette?

 

Jeg er i utgangspunktet ikke negativ til verken Sabatti, Fair eller Bettinsolli og de ser ut til å ha en del ekstra tilvalg som kanskje kan dra graden av "Sexyness" opp 8) Hvem er det som importerer de til norge, og hvilken våpenhandler(e) her på Østlandet skal jeg besøke for å få klemt på de?

 

Jeg har heller ikke avskrevet merkel eller blaser, jeg sliter bare med å orientere meg i jungelen, man skulle jo tro at alle disse fabrikken burde kunne levere det jeg søker. Jeg må jo også si at Merkel og Blaser trekker opp pga velkjennt kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Nygård importerer Sabatti. http://www.vaabenhuset.no http://www.sabatti.it

Bettinsoli selges under flere navn i tillegg til sitt eget, og importeres av flere.Hvis jeg ikke tar feil, er Diamond og exxo, bettinsoli-våpen. Fair, selges mest som Lincoln, og importeres av Norma. http://www.norma.as http://www.fair.it

 

Alle disse er sikkert brukbare våpen, men kommer aldri i klassen sexy, for min del.

Link to comment
Share on other sites

Har man ei grei hagle kan en børsemaker lage kombiløp til den. Vet Hansen har laget kombiløp til Beretta.

Må man ikke ha en tennstift tilpasset riflekaliberet da?

Hm, hva med et innstikksløp? Hva slags riflekaliber får man i et innstikksløp, og dette må vel påvirke balansen negativt?

Link to comment
Share on other sites

Hvis feks Beretta skulle produsert dette, så måtte de jo ha en montasje løsning ala det Finn Classik har på sine kombier. Men tror det kunne vært etterspørsel etter noe slikt, så Schou som er importør, skulle jo rettet en forespørsel til Beretta om å få laget en serie som dette.

Håper noen ansatt hos Schou leser dette nå :P

Link to comment
Share on other sites

Mein Deutsch ist nicht so gut wie es sein sollte ..aber es scheint auch ich war sexy!

Hmmm.... Kanskje jeg burde tenke lenge og hardt på dette en gang til..

(Må jammen si at jeg nå angrer hardt på at jeg ikke fulgte bedre med i salige fru Klevers tysktimer)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ta meg en liten turne i Oslotrakten snart, og klemme, prøve, spørre og grave. Om jeg ikke får godfølelsen noe sted, så får jeg vel se mot det tyske/danske/østerikske bruktmarkedet. Her er jeg dog på tynn is iom at jeg har liten erfaring og svært manglende tysk fra ungdomsskolen å støtte meg på..

 

Jeg tror faktisk ikke jeg blir komfertabel med å kjøpe våpen usett over internett, og i såfall må det bli en tysklandstur for å komme nærmere målet. Eller hva med Sverige og Danmark? Østerike? (Jeg trenger uansett en ferie...) Spørsmålet er da: Hvor skal jeg i såfall reise? Og mer konkret, hvilke butikker skal jeg oppsøke? Finnes det noe slags mekka jeg burde reise til hvor det kanskje finnes noen som snakker engelsk også? Og hva med papirarbeidet? Har ikke jeg lest en egen tråd angående utenlandsimport? Er det noen av de ovennevnte landene som er vanskelig å få eksportert våpen fra?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... Kanskje ikke direkte sexy, men med nytt tre så kanskje.. Må si jeg liker denne formen for enkel gravyre. Med flammeheridning i tillegg så..

Dog kan jeg styre meg for selve formen på baskylen (Greener bolt?) , men slik ser jo 99% av gamle (og mange nye) tyskere ut.

KRIEGHOFF

Bockbüchsflinte Modell Teck.Kaliber 1: 7 X 65 R Kaliber 2: 12/70

 

server?type=image&source=gwb%2F78026_A.jpg&width=479&height=279

server?type=image&source=gwb%2F78026_C.jpg&width=479&height=279

server?type=image&source=gwb%2F78026_B.jpg&width=479&height=279

 

Dobbelhmm..

Verkaufe hier eine Suhler Büchsflinte mit Flintenwechsellauf.Kaliber 6,5*57R/20/76 und 2*20/76.Swarovskiglas Habicht 8*56 Abs.1.Suhler Einharkmontage.

3331154_4dd69652c348d.jpg

3331154_3_4dd69652c545e.jpg

3331154_2_4dd69652c4459.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kerstenlås (dobbel greener) er sexy. Det er slik det skal være.

 

Har du tenkt på hvilket kikkertsikte du vil ha på kombipipesettet? Det kan være en fordel å tenke på hvor basene til hakemontasjen er montert. Oftest er sitter den fremste basen for langt bak, for å passe med moderne sikter, men i den sideliggerkombien du la ut bilde på, er det ikke mange andre sikter som er så lange at den vil passe der. Du kan få en børsemaker til å fjærne den gamle og sette på en ny lengre bak, men det er en utfordring å sette inn en ny bit sikteskinne, og få det til å se pent ut.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg kjøper noe uten sikte og baser så blir det en svingmontasje med en Swarovski 1.7-10x42 eller Victory Diavari 2.5-10x42..

Ellers vil jeg vektlegge hva slag optikk og montasje som finnes, det trekker jo opp i pris om ting må gjøres om igjen, på en annen side så ser det jo ut til at budsjettet tilater en del børsemakerarbeid mtp hva man får for pengene om man handler på det tyske bruktmarkedet.

 

I utgangspunktet synes jeg optikken på en kombi burde være tilpasset bevegelig jakt, så noe stjernekikkert synes jeg blir unødvendig. Samtidig synes jeg det burde være nok forstørrelse til f eks toppjakt, så en 1,5x6 blir kanskje litt lite.

 

Hvilke børsemakere i kongeriket kan benyttes til en eventuell omstokkning?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke ladeangst, men jeg må dog si at det er mer stil over en klassisk kravepatron, siden vi først er inne på et våpens sex apeal :winke1:

(heymen på robsoft ligger fortsatt i bakhodet, jeg må si den er mer aktuell, både pga pris og pga riktigere kaliber. Jeg må dog si at jeg helst vil ha 7x65 el 8x57, men man kan jo eventuellet ha et innstikksløp)

 

Nå kjenner jeg virkelig at det begynner å brenne "vil ha" senteret i hjernen, så nå må jeg nok få solgt unna et par våpen jeg ikke har brukt for, samt fått litt bedre oversikt over alle andre prosjekter som er på inngang.

 

Jeg er som sagt ikke fremmed for å ta meg en tur til tyskland for å handle, så om noen har noen erfaringer å dele med seg når det gjelder handlere å oppsøke så setter jeg stor pris på det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå etter maaaange timer med surfing, lesing, glaning og tenking, så har jeg nå kommet frem til noe som både hodet og hjertet begjærer:

 

En svs dobbelrifle i 8x57 el 7x65, med hagleløp 20 el 16 og helst også kombiløp i 7x65 og 20/16 eller til nød en innstikkspipe i storvilkalbier til haglepipen.

Jaktdiopter på dobbelriflen, med to kikkerter en 1,5x6 og en 3-12x56 i sving eller hakemontasje.

Vekten må dog holdes nede. Helst ikke mer enn 3,5 kg i dobbelriflekonfigurasjon.

Noe ala dette:

DB-1.jpg

http://www.egun.de/market/item.php?id=3302109

 

Hva mer kan et hjerte begjære?

Som dere forstår, så må jeg ut på bruktmarkede for å kunne realisere denne drømmen.

Link to comment
Share on other sites

He he! :lol:

Har du lest den første posten min?

Når det gjelder sex apeal, så stiller valmet i denne kategorien:

Ugly_woman1.gif

mens jeg ser for meg noe i denne kategorien:

84da8_129202717828424793.jpg

De er riktignok begge dobbeltløpere, og får sikkert jobben gjort, men apellen er i litt forskjellige divisjoner :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...