Jump to content

Svart elghund og snødybde


Pryzer

Recommended Posts

Hei!

 

Har bestemt meg for å gå til anskaffelse av Elghund, ser ut til å bli Norsk elghund Sort.

 

Bor i Tromsø, men jakter på innlandet, Bardu.

Det jeg lurer på er størrelsen til NES, kan dette bli et problem i forhold til snømengde?

Det kan allerede etter 14 dager ut i elgjakta bli snø opp til knærne, eller lårene. Med lang vandring under slike forhold lurer jeg på hvordan hunden takler dette?

 

Skal ha ei tispe, og den blir i jaktsammenheng brukt som bandhund.

 

Dette er min første hund, og vurderer jo også å skaffe hannhund. Men er redd for at de kan være mer stri?

 

Alle tips er velkomne!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg og skaffet meg sort elghundhann som min første hund, han er nå 3 år gammel. Jeg har ut fra mine erfaringer kommet til å skaffet meg ny sorthund om jeg skulle hatt ny hund. NES er veldig fremkommelig i ulent terreng og snø. Dessuten er di så små at di er lett og løfte viss det trengs. Størrelsen er og hendig når man skal ha di med seg i bil, trenger ikke stort bur. Ellers er jeg godt fornyd med å ha en hund som ikke bjeffer verken på jakt eller ellers. :D Hunden min er ettersøkshund i tilleg til at jeg bruker den som bandhund på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Høres jo bra ut :)

Hadde en svarthund i familien, det var en hannhund. Bjeffet alltid ute i hundegården eller hvis den så folk passere. Men på jakt var det ikke en lyd av den.

En av grunnene til at jeg har lyst på tispe er nettopp det at jeg innbiller meg at de bjeffer mindre generelt, noe som er en stor fordel i forhold til naboer og slikt.

 

 

Klarer knapt å vente!

Skal ha barn i Oktober, og dama har lagt veto mot bikkje før ungen er ute. Og dette er faktisk førstefødte. Gleder meg nesten mer til å få bikkje enn barn :P

Okei kanskje ikke helt, men tett mot :)

Link to comment
Share on other sites

Som du ser av Avataren min så har jeg Svarthund.

Maja er en 7 år gammel tispe. Hun brukes stort sett som bandhund, da storsett på hjort, men fungerer utmerket på alle andre hjortedyr.

Svarthunden er en lett hund med stor fremkommelighet og er ikke mer hindret av snø enn det følgeren er.

Når det gjelder bjeffing så er det mer miljø og oppdragelse relatert enn noe annet. Maja bjeffer ikke, med mindre du provoserer det frem gjennom heftig lek.

Jeg er konsekvent fra dag en. Alle aktiviteter som fremskaffer bjeffing stoppes ved første antydning til bjeffing.

Svart hunden er ingen stri hund, det at dette har blitt hengene ved rasestandarden, men er nå fjernet.

Valget mellom han og tispe er ikke enkelt. Tispen har løpetid noen dager i året, hannen har løpetid hele året. Hannen er mer selvstendig, tispen vil helst være hos familien (Matmor og TurFAR)

Lykke til med valget av en Svart, :D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...