Jump to content

Passende avstand for innskyting av luftgevær ?


kalimero

Recommended Posts

Hei,

Jeg har et Gamo Shadow luftgevær cal.22 (307 m/s) og for ett par dager siden kjøpte jeg en Aspect Kikkertsikte 4X32.Nå trenger jeg litt hjelp med innskyting av børsa mi.

 

På internett fant jeg noen forklaringer om dette og jeg tror jeg delvis lyktes med justeringa av kikkertsiktet.

 

Det som jeg lurer på er riktig avstanden mann bør velge til å justere kikkerten så nøyaktig som mulig på en børsa som den jeg har.

For eksempel,jeg justerer kikkertsikte slik at jeg treffer et mål som er 5x5 cm på en avstand av 70 meter. Selvfølgelig treffer ikke hver gang, men kanskje treffer 6-7 av 10 forsøk, men bommer det samme målet på mye kortere avstander fordi kulen treffer langt under målet.

 

En ting til: Kuler

Dersom under justeringa av kikkertsiktet ble brukt bare en type kuler,skal børsa bli like presis med andre typer ammunisjon som har større eller mindre vekt eller flat / skarp topp ?

 

 

På forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

innstilling av kikkert til luftvåpen er en liten videnskap i seg selv, siden kulebaner er rimelig høy på cal 22.

jeg selv har juster min kikkert på 10m

på bildet ser du da at jeg treffer blink på 10m og 35m Utennavn.jpg?t=1306496609

skal jeg lengere ut blir det da å justere etter med klikk

her har jeg laget en kulebane bilde med samme type kule som jeg bruker, som du ser vi du da treffe bra på 10m 0g 70m. men da må farten være 305m/S pluss at kulevekten må være 15,9gain

bane.jpg?t=1306496931

det viss du bruker en anen type kule trenger du ikke å treffe noen ting.

så kule vekt og om kula har flat/ spiss/ eller hulle point eller rund neset kule har masse å si.

du må testskytte hva som går best i ditt våpen.

har du mulighet til å teste hastigheten på luftvåpenet ville jeg også ha gjord det.

alt spiller inn i hvordan kula går.

last ned programmet ChairGun Pro, å lek deg litt i det programmet så ser du for hva jeg mener

Link to comment
Share on other sites

Hei cyclone,

Takk for et omfattende svar. Jeg tror jeg nå forstår litt bedre system for å justere kikkertsikte på en luftrifle.

 

Når det gjelder hastigheten på geværet mitt, jeg har aldri testet den. Jeg kontaktet noen våpenbutikker her i nærheten av Sandefjord og spurte om noen av dem har "kronografen" for testing av luft våpen, men fikk bare negativt svar.

 

Kanskje noen av medlemmene på dette forumet vet et sted i nærheten av Sandefjord, hvor man kan gå og teste hastigheten på luftgeværet sitt ?

 

Hei

Link to comment
Share on other sites

For det første så er nok ikke geværet ditt i nærheten av 307 m/sek i utgangshastighet med "normale" kuler som treffer noe som helst annet enn en stor låvevegg.

Disse reklamerte superhastighetene er bare å drite i, de er skutt med kuler så lette at du kan like godt måle farten på en q-tips, det er omtrent like relevant.

 

La oss si at du bruker en JSB Exact på 15.9 grain og at den har en fart på rundt 230-40 m/sek. Skyter du da inn på 40 meter så er kula ca 2 cm over på 25 meter og 2 cm under på 45 meter.

Etter dette holdet må man enten holde over eller stille på siktet for å treffe senter, det siste er å foretrekke for å lære seg kikkert og våpen og kjenne.

 

Laster du ned ChairGun Pro her: http://www.garrysmod.org/downloads/?a=view&id=69703

og gjør deg litt kjent med programmet så vil du få mange aha opplevelser....faktisk veldig lærerikt :)

 

Du kan greie deg uten kronograf, men slikt utstyr er alltid kjekt å ha for en skytter, ikke avskrekkende dyrt er det heller.

Om du skyter inn på nøyaktig 10 meter, så setter du blinken på 30 meter for å måle nøyaktig kulefall - da kan du bruke disse dataene for å gjennom ChairGun Pro finne ca hastighet til ditt gevær.

Link to comment
Share on other sites

Du må nok kjøpe en kronograf, evt hvis du kjenner noen hjemmeladere som kan ha en du kan få prøve..

 

Fikk en e-mail fra Sandefjord Paintball og de sier at de har en kronograf, men at den er lagt for airsoft og at de er ikke sikker på om den fungerer på luftgevær.

 

Hva tror dere om det er noe forskjell mellom kronograf for airsoft og kronograf for luftgevær ?

Link to comment
Share on other sites

jeg selv ville heller ha kjøpt en som som passer luftvåpen

her legger jeg til en link til en som er billig å grei å bruke

http://www.airgunbuyer.com/Showproducts.asp?cat=Accessories&SubCat=Chronographs#Combro%20CB625%20Mk4%20Chronograph

har ikke funnet noen som selger denne i norge, selv har jeg en stor en men den blir fort mye dyrere.

har lest noe om den på vårt airgunworld forumet å det ser ut til at den er grei å bruke.

innlegget finner du herhttp://www.airgunworld.org/forum/viewtopic.php?f=7&t=2105

 

men slik LongRange skriver så trenger du ikke Chronograph får å måle farten sånn ca.

 

Du kan greie deg uten kronograf, men slikt utstyr er alltid kjekt å ha for en skytter, ikke avskrekkende dyrt er det heller.

Om du skyter inn på nøyaktig 10 meter, så setter du blinken på 30 meter for å måle nøyaktig kulefall - da kan du bruke disse dataene for å gjennom ChairGun Pro finne ca hastighet til ditt gevær.

 

 

last ned ChairGun Pro å begynn å lek med programet du finnes mye fin og nyttig info der.

ta deg en tur inniom AirgunWorld forum sider. mye bra stoff om luftvåpen ligger der.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei alle sammen

 

For et par dager siden fikk jeg ny pakning og fjær fra gunspares.co.uk for børsa mi.

Med det første skuddet, etter å ha byttet den gamle pakningen og fjær,merka jeg en stor forskjell.

Børsa ble mye kraftigere og mye mer presis. Kikertsikte justere jeg nøyaktig uten problemer, med bare noen få klikk.

 

Nå treffer jeg furukongler på en avstand av 50-60 meter uten problemer og nesten hver gang :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...