Jump to content

M1A


Argus

Recommended Posts

Vet det har vært skrevet en del om nevnte rifle tideligere, men kan noen gi meg en eneste god grunn til hvorfor M1A skal være forbudt til jakt? Vi har Ruger Mini 14/30, vi har Vepr Super/Pioner, for ikke å snakke om Valmet Petra (?!!) som alle er godkjent til jakt, men M1A er ulovlig fordi den i utgangspunktet ble designet for kamp.. Er det bare meg som ikke ser det store bildet eller noe? At våpenet ble designet for et halvt århundre siden og i dag gjør akkurat det samme som nevnte andre våpen i samme kaliber, UTEN Å SE UT SOM "KRIGSVÅPEN"? Hvorfor skal denne "klausulen" om at de i utgangspunktet ikke kan være konstruert for kamp stå der? Ble mye spørsmål her, håper det setter flere sinner i kok/"rekok" :winke1:

 

Takker for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

Så det er ingen håp? Jeg planlegger å skrive et velformulert og grundig brev med bilder og full pakke av sammenlignbare våpen til gjeldende maktapperat/departement osv.. Problemet er at jeg ikke vet hvem jeg skal sende det til. Hvem er det som faktisk kan ta tak i disse tingene (som jeg vet mange er opptatt av) og føre det videre? HJELP MEG! :D

 

(Og er det en grunnløs frykt jeg har for at nydelige våpen som Mini 14 kan bli ulovlig som følge av et slikt engasjement ang. M1A?)

Link to comment
Share on other sites

Nei, men vel ikke helt av den grunnen du er inne på.

 

Jørn @ Practac hadde jo sagt seg villig til å ta inn en M1A og sende den til POD/Kripos for typegodkjenning for bruk i Praktisk. Men problemet var jo at det var eksportforbud på dem så han fikk ikke tak i en.

 

Å få en slik godkjent som jaktvåpen kan jeg aldri tenke meg du klarer å få til. Selv om DN godkjenner den, tipper jeg POD allikevel vil nekte akkurat som de gjorde med den Ak-varianten (Tigr?) som DN godkjente...

Link to comment
Share on other sites

Du kan starte med å sende det til de høye herrer i POD, ved Talgø og Svendsen.

 

Gitt at DN er instansen som godkjenner våpenets bruk til jakt ville en uttalelse fra dem også være relevant.

 

Send eget brev til sentrale politikere (jeg orker ikke finne navn og epost-adresser, dette er tilgjengelig på stortinget.no) med kopi av brevene til POD/DN.

 

Hvis slagplanen din er en argumentasjonsrekke basert på "Mini-14 er lov, da bør M1A også være det!" er det eneste du kommer til å oppnå at Mini-14 blir forbudt til jakt. Og da skal jeg personlig oppspore deg og... Vel, siden jeg er sørlending, si "javel" på en furten måte og skule inderlig stygt på deg.

 

Igjen: Du blander inn logikk i dette. Når du kaster all logisk sans til side blir våpenlovgivningen mye mer levelig.

 

----

 

Og som Cardinal sier, POD har allerede demonstrert at de gir en lang beng i hva DN synes er akseptable jaktvåpen ref deres nekt av godkjennelsen til DN på TIGR.

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, takker for bra svar:) Det var det jeg var redd for ang. Mini'en; det er rett og slett ikke verdt risken:/ Faen heller, jeg skjønner bare ikke hvorfor det skal være så firkanta bare fordi enkeltpersoner i POD har bestemt seg.. Planen om det veldig bra brevet med sammeligninger og "hvorfor ikke denne også" gikk liksom litt i dass når jeg vet det kan gå utover mini'en. Alternativet (dog veldig søkt) måtte jo være å foreslå noe for Ruger ang. en Mini 14 i .308 med litt kraftigere "ramme", men det rommet fylles jo allerede av M1A/M14, så det er veldig søkt, men kanskje vertd et forsøk..? :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe, får vel gjøre det;) Mini blir det uansett, med accu strut og full pakke, men ikke før til neste år..

 

Og til KviteKrist; er den i .308w?! Er selvfølgelig klar over Mini Thirty'en i .30, men den er jo x39mm og altfor liten for hjort..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

XGI var i 308, men rifla ble aldri produsert (i noe særlig antall, for å arrestere megselv) og er ikke å få tak i.

 

Edit: Hvis du ikke kan leve uten en Mini-14 til storviltjakt kan du sende PM til 20mm cannon,

mener han har lykkes i å ombygge Minien til et eller annet grovt kaliber som holder storviltkravet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke kan leve uten en Mini-14 til storviltjakt kan du sende PM til 20mm cannon,

mener han har lykkes i å ombygge Minien til et eller annet grovt kaliber som holder storviltkravet.

Han har et prosjekt gående i .458 SOCOM. Har et highspeed-opptak av en av testskytingene på Youtube-profilen min:

Link to comment
Share on other sites

Vet det har vært skrevet en del om nevnte rifle tideligere, men kan noen gi meg en eneste god grunn til hvorfor M1A skal være forbudt til jakt?

 

Rett og slett fordi den ikke er godkjent.

Kjøp en (om du får fatt i en), send den til kripos, betal 5000 spenn og håp at den blir godkjent. (I det minste til konkuranse skyting)

 

Sist gang jeg akket meg over umuligheten til å få lagt nevene på en Garand, så Her svendsen at ingen hadde levert en til godkjenneing, og at det var der utfordringen lå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dessverre ikke peng til å få til noe sånt (les; miste kronene).. Det er jo faktisk bare latterlig at M1A/M1 Garand ikke er lovlig i Norge ennå. Skjønner bare ikke hvorfor alt skal være så forbannet vanskelig! "Våpenet er ikke lovlig fordi det ikke er godkjent, og du får ikke importere våpenet til godkjenning fordi det er ulovlig!"

 

En annen ting jeg har lurt på: Heter det seg ikke at tidligere offiserer (reserveoffiserer?) kan få kjøpe våpen kamret for 7.62 NATO, og dermed relativt lett kan få sine klamme ti rundt en M1A og på den måten få sendt den til godkjenning?

 

En bitteliten ting til; Hva bør en brukt Mini 14 ligge på i pris, og hvilke utgave ("nyere" vs eldre) er å fortrekke?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo faktisk bare latterlig at M1A/M1 Garand ikke er lovlig i Norge ennå.

Lengre, er korrekt bruk av begrepene. Våpent har svært lite funksjons / hensikt i et "behovs"-regulert marked. Derfor har ingen giddi å fått den godkjent.

Våpenet er ikke lovlig fordi det ikke er godkjent, og du får ikke importere våpenet til godkjenning fordi det er ulovlig!"

Ikke noe problem å importere våpen til godkjenning. Bare avtal det på forhånd.

En annen ting jeg har lurt på: Heter det seg ikke at tidligere offiserer (reserveoffiserer?) kan få kjøpe våpen kamret for 7.62 NATO, og dermed relativt lett kan få sine klamme ti rundt en M1A og på den måten få sendt den til godkjenning?

Ikke lettere en andre.

En bitteliten ting til; Hva bør en brukt Mini 14 ligge på i pris, og hvilke utgave ("nyere" vs eldre) er å fortrekke?

mellom 4-6000, nyere er å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...