Jump to content

Kayland Apex Rock til villreinsjakt og toppturer?


Kiwi

Recommended Posts

Nå fikk jeg et svar jeg egentlig ikke ville ha..

 

Takk for oppriktigheten, da skal jeg holde meg unna.

 

Har du noen gode råd om tilsvarende lette men stabile fjellstøvler som er stegjernkompatible? Jeg har bred forfot, som gjør at Asolo etc blir altfor smale..:/

Jeg har et par Rastegaisa, men de synes jeg blir for tunge om det blir mange høydemeter..!

Link to comment
Share on other sites

Greia med Kayland var ofte at en av støvlene var lekk.

Og for å reklamere må begge støvlene leveres inn.

 

Når kunden fikk nye skjedde det flere ganger at kunde fikk lekk støvel, bare motsatt fot.

 

Tror du DET var irriterende eller. Jeg ble flau av å selge dritten.

 

Som sagt tidligere: La Sportiva og scarpa er trolig det beste fra utlandet ;)

Trango S er en fantastisk støvel. Disse (om de passer lesten din) har de egenskapene du er ute etter og er lettere enn Apex rock.

 

Vil du brenne litt mer penger og kjøpe en støvel som er litt stivere, og dermed en bedre vinterstøvel kan jeg trygt anbefale Scarpa Jorasses. Den ruller fortsatt på lesten og er god å gå lenge i, men er stivere enn Trango S. Og har step-in feste for stegjern både forran og bak.

 

 

Håper dette hjelper på, selvom det veier mer i lommeboka.

Link to comment
Share on other sites

Lundhags Professional High.

 

Lette sko, 890g, et helvete å gå inn, må smøres ofte, ikke membran, mao en sko som krever en del arbeid, men når du har lært deg å bruke de så er de fryktelig gode. Det finnes bedre (og mye tyngre) sko til de blauteste myrene og kaldeste dagene, men til høyfjellsbruk anbefaler jeg deg å se på disse. Basert på ca 300 dagers bruk i fjell og skog.

 

Når sant skal sies så sendte jeg et par til produsenten i går pga at de revnet mellom gummi og lær, men det tror jeg faktisk at de ordner på garanti. Tiltross for at jeg var litt uheldig så tror jeg faktisk et par lundhags skal vare 3-5-7 år om de er godt stelt. Kjenner en del som nærmer seg 10 år med hyppig bruk.

Link to comment
Share on other sites

Ser og høres ut som en topp jaktstøvel, men ikke velegnet til det formålet som ble etterlyst her.

 

Skaftet er for høyt til at man kan gå bratt lenge uten å bli sliten i leggen.

Den har heller ikke step-in feste for stegjern, og jeg kan tenke meg at sålen er litt for myk på tvers (uten at jeg vet noe sikkert) til alpinisme.

 

 

Vil aboslutt ikke slakte støvlen, men til topptur ville jeg valgt en med lavere skaft.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde Lundhags Syncro støvelen til villreinsjakta i 2009. Da løsnet det noe inni den, samt at jeg ikke likte lesten på den. Plutselig, etter inngåing begynte den å gnage på sida på stortåa.. Utrolig irriterende. Da løs søm innvendig var reklamasjonsårsak ble jeg kvitt hele støvelen. Denne støvelen er såpass myk i sålen at den er uegnet til traversering og bruk i bratt ur..

Kjøpte meg Rastegaisa fra Varg i stedet, og har ikke angret et sekund!! Mye mer til støvel. Brukte de i NZ i fjor sommer, men de er altfor tunge til slik alpinisme, og sålen kunne godt vært stivere. Men denne fungerer med Stegjern! Det er et must for meg. For tunge til flyfrakt er de vel egentlig også...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...