Jump to content

Hjelp til kjøp av rifle


Ørret

Hvilken rifle skal jeg velge?  

17 members have voted

  1. 1. Hvilken rifle skal jeg velge?

    • Winchester M70 CPRF Walmart
      11
    • Savage Stevens 200
      1
    • Savage Axis
      5


Recommended Posts

Skal kjøpe meg min første rifle snart(30-06).

Valget står mellom Winchester M70 CPRF Walmart, Savage Stevens 200, Savage Axis

 

Noen fordeler/ulemper mellom riflene?

 

Hvilken ville dere valgt?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har slakta et par stk Super Shadows for å bruke låskassene til andre prosjekter,og ingen ting ved disse riflene imponerte. Bløte plaststokker, egner seg best til resirkulering,rufsete maskinerte låskasser og riflinga i pipene så ut til å være trekt av en grovsmed.Regner med at modellen med Walmart navnet er i samme gata.

Disse riflene ble produsert som noe av det siste på fabrikken i Hartford før nedleggelsen og kvalitetskontroll var vel ikke første pri for bobestyreren.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Dette er antagelig sistesortering av kvalitet selv blant amerikanske våpen. Det er mange grunner til at Winchester gikk nord og ned,- skuffelse over kvalitet ift forventning var definitivt en av dem.

Skal du ha noe billig kjøp Howa istedet. Eller Weatherby vangard som stort sett er det samme..

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at brorparten av Win 70 riflene har lav kvalitet. dvs Det er bl.a viktig å sjekke patronføring og at låskassebroene er korrekte samt montasje hull(basene) er på linje.Ellers sentret tennstiftanslag mm. En jaktkamerat i familen har Win70 post64 CRF i kaliber 458 Lott, som mater helt perfekt i tillegg til ekstrem presisjon. 3 skudd på 100 m=12mm. Ikke mist motet,stå på søk igjenom det som er av rifler og finn den beste. Husk, det er bare Remington og Winshester hvor aftermarkedet er størst.(rifleskjefte mm.)Hvor mange våpen produsenter i dag er i stand til produsere magasiner med kryssmating? Selv Sauer og Tikka kjører patroner på rekke. Selv har jeg en Dakota97 Long Range Hunter i kaliber 300RUM som mater som en drøm i tillegg er presisjonen formidabel,med 3-skudd på 100m=9mm med de beste ladingene. Dette er en rifle med det beste fra Winchester og Mauser. Rett å slett en kopi av Winchester.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at brorparten av Win 70 riflene har lav kvalitet.

 

Dette er nok en halv sannhet.

Riktignok var det en del krampetrekninger på slutten av Hartford-perioden, men de har da vitterlig laget mye bra også gjennom tidene.

De nevnte modellene ble pøst ut på slutten av Hartford-perioden, da målsettingen tydeligvis var å berge mest mulig før skuta sank, og holder nok ikke vanlig Winchester standard.

 

Jeg har hatt en M70 Featherweight i 30-06 Win, og en M70 Safari Express i 375 H&H, og begge disse var meget gode rifler i forhold til prisen.

Som flere sier så ville jeg nok kjøpt noe annet enn disse modellene der.

 

Den nye serien M70 rifler fra den nye fabrikken i Columbia, South Carolina har imidlertid fått svært gode tilbakemeldiger på det amerikanske markedet.

Link to comment
Share on other sites

Har en M70 30.06 SPR og en 222 XTR. Begge fra slutten av 70 tallet, å dem har en utrolig bra kvalitet. Både utseende å skytemessig tror jeg man må lete lenge etter bedre våpen.Eneste gangen jeg har hatt problemer var med en blymantel som hadde et merke som den fikk under ladning. Denne hektet seg så jeg måtte hjelpe den inn. Ellers så har det aldrig vært problemer med matingen.

Regner med at disse som det er snakk om i denne tråden er bygget i den senere tid siden kvaliteten er så dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Siden de fleste rifler er blitt slaktet av negative kommentarer her på forumet (untatt Tikka T3), ber jeg dere om å komme med gode forslag på rifle jeg kan kjøpe..

 

Weatherby Vanguard er ikke aktuelt..

 

Kriterier:

Foreløbig er prisklasse max 7000,- med kikkert og montasjer.

IKKE løst magasin.

IKKE tommelhull.

Helst i syntetisk.

Vanlig boltrifle

Helst 3 punkts sikring, men er ikke et must

 

Bruksområde:

Rådyr

Bever

Rev

Muligens elg/hjort

 

På forhånd takk for forslag :D

Link to comment
Share on other sites

Kjøp Savage axis pakken til jaktdepotet, men den er med magasin!(6500 inkl , kikkert demper)

Eller kjøp en brukt Howa 1500 med synt stokk, Ekstremt god pressisjon på sistnevnte, Har hatt en howa warmint selv, håper å få tak i en brukt howa 1500 i 308w....

 

Og 308w kan du skyte alt mulig med + kappe løpet uten noe nevneverdig hastighets tap!

Link to comment
Share on other sites

Har den wall marten, og da e sant da dei seier angåandes stokken på dei. Skifta til ein boyds laminat stokk, etter dette vart det ei kanon rifle. Samlar gulle godt. stokken er søppel, men innmaten er bra kvalitet etter mi meining.

 

Her har du ein test av Jørund Lien frå den tida rifla va ny på markedet:

 

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 290091.ece" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder savage axis så fikk jeg en Mail fra timny i går, de kunne innformere at de ville ha klart avtrekker system for axis om en mnd ca! Så om det ikke dukker opp noe flott brukt i 308w så blir det axis på meg når jeg får tilbake godkjent våpensøknad fra onkel blå!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Igjen har "østrosteyerswarorfile" HP igjen rett, at dette er en langt bedre børse enn de fleste amrikanske børsene.

 

Ellers er Savage børser gode bruksjern, som skyter godt, med en billig plaststokk, har en selv som eg kan anbefale. Ville kansje ellers prøv å spart til en Tikka T3, da de er en god børse medofte meget god pressisjon.

Du har jo også Howa med Houge stokk som et annet godt alternativ.

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...