Jump to content

Kamuflasje gåsejakt


Del

Recommended Posts

Hei, jeg har tenkt å begynne å jakte gås til høsten, men er usikker på hvordan det er best å kamuflere seg billigst mulig. Gåsetelt er jo ikke det billigste (koster vel ca. 1500.-), så jeg har vurdert en ghillie suit i kornutførelse http://www.jaktpost.no/ghillie-korn/ghillie-korn-790-kr". Holder den hvis man sitter/ligger midt på jordet, eller blir man avslørt? Hvordan er det å skyte med en slik dress?

 

På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Skal slettes ikke skryte på meg at jeg kan alt om gåsejakt, men jeg kan en ting eller to om kamuflasje.... :wink:

 

Det meste fungerer faktisk, så lenge du er i ro!!

Bevegelse er det som i de aller fleste tilfeller avslører en kamuflert person...

Jo mere åpent du sitter, jo lettere sees bevegelsen.

 

Sikkert mange som har erfart at gås, duer osv er på vei inn, man blir LITT ivrig, begynner å reise seg eller bevege hagla, og så dreier de av... :oops: Liten bevegelse, men akk så tydelig... :cry::cry:

Eller at en til stadighet fører den HVITE kaffekoppen opp til kjeften... :oops::oops: (Jada, har gjordt det også jeg...)

 

Kontrast er også en stor "camo-buster"... Sitter du inne i åkerkanten under litt buskas, uten å ha dekket til ansikt og hender, så lyser de opp som akterspeilet på et rådyr!!

Husk også på at gås som kommer i lufta ser deg ovenfra.... :winke1:

 

Jeg har ingen erfaring med sivile Ghillie drakter, men.... De SER veldig tykke ut, så ha vannflaska tilgjengelig! Blir fort veldig varmt inni der... Har som sagt ingen erfaring med de draktene, men lurer litt på hvordan det er å få kolben godt inn i skuldra osv...

 

Vær også VELDIG obs på BRANNFAREN!! Uansett hva slags drakt du går for, så bør du sette den inn med et brannhemmende middel!

Tørr, tynn, oppfliset strie brenner som knusk!! :overrasket:

 

Striesekker med halm, evt kamonett evt grovmasket garn... med halm osv som du spenner ut over og foran deg (ikke glem bak... avhengig av innflygingsruta...)

 

Billigtelt fra Biltema etc, som tilpasses med å skære hull, spraymale, nett etc kan være et alternativ om du må ut på åkeren...

Striesekker som strimles opp og får noen ekstra klatter med sprayboksen er glimrende til kamuflasje...

 

Er egentlig bare fantasien som setter grenser, Ghilliedrakter er et utmerket hjelpemiddel, men er slettes ikke den "universale" forsvinningsdrakta som det markedsføres som...

Alfa og omega er å sitte, stå eller ligge I RO!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

"Billigtelt fra Biltema etc, som tilpasses med å skære hull, spraymale, nett etc kan være et alternativ om du må ut på åkeren..."

 

Et telt midt ute på åkeren, lukter ikke gjessene lunta? Hvor langt unna lokkefuglene burde man da postere for at fuglene tørr å slå seg ned?

Link to comment
Share on other sites

Brukte som CatLikeFox den billige Felleskjøpet-varianten, med strie og halm. Bare at vi ikke brukte sekker, strien ble brukt som pledd over sammen med halm når vi lå på rygg på liggeunderlag, med sekken til nakkepute. Dette var en metode som vi brukte flittig på Innherred og ellers i trøndelag fra 1990-tallet og utover. Man slipper å ha en uregjerlig ghilliesuit med alskens klabb og babb. :wink:

 

Under sånn strie så kan man faktisk klø seg litt på ballene uten at bevegelsen synes også! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis "teltet" er tilstrekkelig kamuflert, med nett, spraymaling, halm etc, så går det faktisk greit...

Kan faktisk bevege seg moderat inne i teltet også...

 

Men å bare sette opp teltet uten noen form for kamuflasje er nok ingen höjdare nei... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Gåseteltet de har på jaktpost er billig og bra(990kr), også power hunter blinden kan anbefalles, serlig til

skeptiske grågjess men den blir en del dyrere. Striesekk og halm funker, men det er fort gjort å

henge opp hagla i striesekken når man skal skyte + at man ligger å ser nermest rett opp og har dermed

noe dårlig oversikt. Det viktigste som nevnt lenger opp er å kamuflere hender og ansikt, det ser gåsa

godt, serlig grågåsa reagerer fort ved syn av hvit hud. Ved småe åkerlaper holder det å sitte i åkerkanten,

godt kamuflert selfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...