Jump to content

Erfaringer med CZ i 375 H&H


7x75R

Recommended Posts

Hei

Har en Brno CZ 602 i 375 H&H og er svært fornøyd med den. Den orginale sidesikringen (som virker "feil" vei) er skiftet ut med en Winchester sikring på boltmuffa. Børsa er forholdsvis tung og har montert rett laminatstokk fra Rafdal. Siktet er av typen Zeiss Viktory 2,5 - 10 x 50 med rødpunkt. Har hittil brukt mest Nosler Partition 300 gr og på grunn av våpenets tyngde og rett stokk er den veldig god å skyte med. Rekylen oppleves ikke særlig værre enn 6.5 x 55.

Har hatt denne børsa i 6 år, så hittil har jeg bare skutt noen elg og ca 20 villsvin med den.

Har intrykk av at en Brno ofte er litt rå/treg i mekanismen når den kommer fra fabrikken, men med litt kjærlig pleie med smergelpapir, polerpasta og smøring får den en glatt og fin mekanisme som overgår langt dyrere våpen.

På grunn av tyngden (og lengden) er det ikke denne børsa jeg bruker som hundefører, men den er favorittrifla på villsvinpost.

Anbefales, løp og kjøp!

Link to comment
Share on other sites

Hadde tidligere en cz 550 magnum i .416rigby Det første jeg gjorde var og stille bort snellerten. Etter noen uker bestillte jeg meg en rett Mc millan glassfiberstokk og dette fungerte kjempe greit. Som nevnt litt rå i mekanismen men det kan det ordnes. Var egentlig en fryd og skyte med så begriper ikke at jeg solgte den, mulig jeg må handle ei ny. Eneste store minuset er hylsene som ikke klarte mange omladninger. Men nå var det heller ikke det Kaliberet du var ute etter.

Link to comment
Share on other sites

At en 602 sprakk etter 700 skudd med normalt ladet 375H&H høres helt utrolig ut. Dette er DEN kassa som foretrekkes ved bygging av virkelig magnumvåpen. (For menigmann i alle fall, der H&H våpen utgår). Jeg fikk lagd meg et customvåpen basert på nettopp 602 kassa, så nå fremstår børsa veldig bra. Ny sikring bør du unne deg først som sist. Resten går seg til. En rett stokk er også å foretrekke, som tidligere nevnt.

Du 8x54, at du opplever en 375H&H ladet med 300grs kule som ikke særlig værre enn en 6,5x55 er vel en liten overdrivelse. Om da ikke børsa du har nå veier over 10kg da? :mrgreen: En 300grs kule med normal hastighet merkes nok som et betydelig steg opp fra 6,5x55, jeg vet, for jeg har begge. Etter å ha skutt en del hundre skudd i vinter med 6,5x55 på jaktfelt, måtte jeg konsentrere meg litt for å skyte inn 375`en i benk med ny ammunisjon sist uke. Men, etter noen skudd så går det seg til. Husk at du bør trene litt med ei grov rifle for å bli stabil med den. Ellers vil jeg anbefale både patronen og børsa du vurderer. Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...