Jump to content

Weatherby Mark V


PederR

Recommended Posts

Hallo!

sitter å undres her nå :roll:

grafser på en weatherby mark V og er ei nydelig børse.

men det jeg ikke skjønner med folk er hvorfor mange av dem ALDRI anbefaler weatherby?

hva er egentlig grunnen til det det er noe jeg lurer på. greit nok det med prisen men hva annet er det som er feil med den?

Link to comment
Share on other sites

Har ei Weatherby Mark V de luxe sjøl, og det er ei rifle jeg er blitt veldig glad. Robust magnum kasse av godt malm, bra avtrekk og god presisjon. Kort sagt ei robust jaktrifler uten plast og aluminium, som aldri svikter. Har flere rifler bla Sauer, men det er stortsett Weatherby'n som er med meg ut på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det er et litt vanskelig navn. Noen blir jo litt satt ut av at det er tre forskjellige låsekasser, Vanguard, Mark V standard og Mark V magnum. Den gamle magasin åpneren fikk jo noe pepper i en eldre omtale fra Afrika som fortsatt sirkulerer. Har ikke hatt problemer med min egen av eldre utgave, men den har kun blitt testet i 300 og 340Wby ikke i de groveste.

Syns man får mye for pengene i dag, før var det noe stive priser på de.

Link to comment
Share on other sites

Go for it!!!!!. Morro at ikke alle velger Tikka T3 når de skal kjøpe rifle!!!. Dette er gode rifler, som er ikke alle går irundt med. Brukbar på lang hold er denne også, sjekk her

 

" target="_blank

 

Rundt 1 km hold er d en ok attest å treffe blinken, så dette er bra saker.

Link to comment
Share on other sites

Har en Weatherby i 300 WinMag som jeg er meget fornøyd med.

Har skutt endel langhold med den og det er ingenting med børsa som hindrer meg i å skyte like gode samlinger som en Tikka eller Sauer.

Det skader ikke at den består av blått stål og pen valnøtt heller :winke1:

12-2.jpg10-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er absolutt ikke noe galt med en Weatherby Mark V. Opp gjennom årene har den hatt et litt frynsete rykte, men det har nok mer med firmaets historikk enn med konstruksjonen å gjøre. Produksjonen ble lenge flyttet rundt mellom forskjellige underleverandører, ikke alle har gjort like godt arbeid, og Weatherby som overordnet firma har tidvis slitt økonomisk - noe som ikke er heldig når man leverer et såpass high-end produkt som Mark V låskassen er. Men etter at Howa tok opp produksjonen, og senere da de etablerte egen produksjon i USA har kvaliteten vært svært bra. Kassen er stiv og stabil og har utmerket presisjonspotensiale. Den er i utgangspunktet konstruert for magnumpatroner, og senere neddimensjonert og forenklet først for .224 Weatherby og senere for standardpatroner.

Puristen i meg mener en Weatherby Mark V skal ha magnum-låskasse med 9 låsehaker og være kamret for en Weatherby-patron. Men det må vel erkjennes at det er på grunn av at de begynte å levere Mark V i standardkalibre og Howa 1500 med Weatherby-logo firmaet i det hele tatt overlevde og har blitt den stabile leverandøren de er i dag.

Persolig favoritt: Accumark i .300 Weatherby Magnum, nr. 2: Euromark i samme kaliber (tror ikke den produseres lenger, men som Ultramark med silkematt oljet valnøttstokk).

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har sett enkelte Weatherby mark V fans hevde at de tidlige kassene, etter noen justeringe ble gjort, som ble produsert av Pacific Founders inc, i US og etterhvert også av Sauer i Tyskland og særlig de fra tidlig 1970 Howa/Japansk produserte, er de beste av alle! mark V ble introdusert i 1958 og noe endret i løpet av de første årene i produksjon. Fra ca. 1963 fremstår den som den i dag er kjent.

 

Jeg er veldig usikker på om det er hold i påstandene om vaklende kvalitetskontroll og dårlig tilpassing i Mark V ... Når skjedde dette. Jeg har hørt ryktene og mener det handlet om produksjonen av Mark V kassa for Weatherby-patroner i USA i en periode.

 

Jeg har selv siklet litt på ei Miroku/Howa "periode 1" Mark V kasse til et prosjekt jeg ikke trenger (har mange nok våpen egentlig og bør nok virkelig jobbe litt for å finne behov for ett til).

Fantastisk flott kasse med herlig boltgange - og fatbolt som er flutet for å ta vekk møkk/gi mating og funksjon og ikke gi binding ved fukt/ising i kasse (noe som Accuracy International skryter av som "noe spesielt" på sine våpen. Nevner dette da du tenker litt langhold/tactical, Wolfhunter).

 

Wolfhunter: Tactical Stokk til Mark V

Ta kontakt med customer service hos McMillan angående Mark V og en tactical stokk! God service. Tidligere svarte de raskest om du sendte fax! McMillan A5 er en herlig tactical stokk. Har en selv! Den PASSER FOR Mark V: http://www.mcmfamily.com/mcmillan-stocks-tactical-stock-list.php#a2

Se på de McMillan Wheatherby-stokkene nederst på sida:

http://www.mcmfamily.com/mcmillan-stocks-hunting-stock-list.php?subnav=branch2i

Stokkene selges direkte fra McMillan eller du kan kjøpe fra Ing. Ragnar Hansen. Pris omlag 6000kr for A5, tror jeg ...

 

 

Lykke til med prosjekt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...