Jump to content

Gjengedimensjon for lydemper


Odd5

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg skulle fått gjenga opp min Rem.597 for lyddemper, men er ikke sikker på standard dim. på gjengene. Fins det flere varianter også?

 

Jeg hadde en salong for noen år siden, der målte jeg gjengene til ca 14mm, men husker ikk stigning. Noen som har peiling?

 

Jeg skal ikke levere til en børsemaker da jeg jobber på et mekanisk verksted som kan fikse dette.

 

Odd H

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

hos børsemaker er 1.5 mm stigning å foretrekke, da de gjenger med større toleranser (ofte) og gjengene kan da passe flere lyddempere.

 

Om du skal gjenge løpet "privat" er det viktig at du har demperen med deg når jobben gjøres.

 

Jeg ville valgt 1mm stigning (jeg har det, og gjorde jobben selv i en lånt dreiebenk), men da må han som står i benken vite hva han holder på med.

På de siste kuttene er det VELDIG viktig å teste om demperen går på.

Det er ikke mye som skal til fra den ikke går på, til det er slark i gjengene.

 

Husk at det må være en perfekt 90grader i enden av gjengene som demperen skal rette seg mot. Og helst ikke noe frispor mellom gjenger og 90grader, det holder å dreie ned til bunndiametern, da klarer man fint å slå gjenger.

 

Regner med du skal ha M14x1 gjenger.

 

Kan forøvrig anbefale Sonic 45 demperen.

Mer demper for pengene skal du lete lenge etter.

 

EDIT: Stryk Sonic demperen. Jeg så først nå at det var til en 22.

Til en salong holder 1.5 gjengestigning lenge.

 

Men for all del, ta med demperen når du skal slå gjenger.

Link to comment
Share on other sites

Er det flere som kan bekrefte at det er 1/2"-20 gjenger for lyddemper på salong?

Tenkte å gjøre dette i morgen. Har ingen demper nå, så det må bli riktig.

 

Odd

 

Vil ikke anbefale å gjenge uten demperen for hånd. Du bør trace gjengene på de siste kuttene med demperen.

Det som står på papiret og det som er reelt varierer, og jo bedre tilpasset gjengene er desto bedre er det :)

Man vil ikke ha en demper som gjenges skranglete på, selvom det er brystningen som skal "rette den opp".

 

Iallefall min mening. Trist om man er uheldig og demperen løsner før skudd og man ødelegger den.

Link to comment
Share on other sites

Hadde valgt å vente til eg hadde demper for hånd er ikkje akkurat tolkede gjenger i lyddempere.mistenker de fleste produsenter for å bare bruke tapp når gjenger slås på dempere dette gir i min verden utslag på treffpunkt med og uten demper.Å det får du med de fleste dempere på markedet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...